Spalvos įtikina: viskas bus gerai

Maironio literatūros muziejaus padalinyje – Vaikų literatūros muziejuje – veikia tapytojos, kraštovaizdžio architektūros specialistės, dėstytojos doc. dr. Indrės Gražulevičiūtės-Vilėniškės tapybos darbų paroda optimistiškai nuteikiančiu pavadinimu „Viskas bus gerai“.

Rudosios herojės

Praėję ir šie metai buvo ir yra itin produktyvūs I. Gražulevičiūtei-Vilėniškei ir naujų darbų, ir parodų prasme.

Kuo ypatinga ši paroda tokiu tikrai optimistiniu pavadinimu? Matyt, viskuo – ir žaižaruojančiomis spalvomis, ir savitomis tekstūromis, ir įdomiais motyvais.

Parodoje eksponuojama beveik 20 I. Gražulevičiūtės-Vilėniškės paveikslų.

Matyt, parodos pavadinimas ir kilo iš tokio paties pavadinimo lapės paveikslo (šalia lapės, geriančios kavą ar arbatą, užrašas „Viskas bus gerai“). Tačiau parodos anonsui autorė pasirinko kitą paveikslą su lape žaismingu pavadinimu su tautosakos motyvais – „Neša mane lapė“.

Itin savitas paveikslas „Penktos valandos arbata“, kuriame – pagrindinių Indrės paveikslų herojų – lapės ir pelėdos – siluetai.

Indrės kūryboje itin svarbus gyvūnų, ypač – lapės, motyvas (plg. parodoje eksponuojamus paveikslus „Lapės sapnas“, minėtas „Neša mane lapė“, „Besiilsinčios lapės“, „Lapių kotedžiukai“ ir kt.). Įdomus ir paveikslas, kuriame tarsi nutapytas lapių medis (arba slaptos lapių buveinės – slapti urvai) paveiksle „Lapių kotedžiukai“. Galbūt lapės svarbios ne tik dėl ryškiaspalvių oranžinių tonų, kailio gražumo ir silueto grakštumo, bet ir dėl savotiškos išminties.

Sparnuotieji simboliai

Indrei itin svarbus ir pelėdos, kaip išminties ir žinių simbolio, motyvas. Plg. paveikslą „Namų apsauga“, kuriame – iš kaktuso išnyranti pelėda; taip pat paveikslą „Eis ir praeis“, kuriame – pelėdos ir katės, geriančių arbatą, siluetai.

Savitas paveikslas „Penktos valandos arbata“, kuriame – pagrindinių Indrės paveikslų herojų – lapės ir pelėdos, geriančių arbatą, siluetai.

Ypatingas dėmesys Indrės paveiksluose skiriamas ir paukščio motyvui, paukščiai šiuo atveju tarsi simbolizuoja metų laikų kaitą, mišrios technikos ant kartono paveiksle „Rudeniniai paukščiai“ – oranžiniai paukščių, virstančių rudeniniais lapais (ar atvirkščiai) siluetai. Savitas paveikslas „Abstraktūs paukščiai“, kuriame žaliai mėlyname fone – apibendrinti gelsvi paukščių siluetai.

Taip pat menininkei itin svarbi yra mėlyna spalva ir įvairūs jos atspalviai (plg. mėlyniatonius paveikslus „Lapės sapnas“, „Neša mane lapė“). Indrės pagrindinės temos ir įkvėpimo šaltiniai – gamta, gyvūnai, paukščiai, vaizduotės realybė, pasakos, misticizmas, dirbtinis intelektas.

Akivaizdu, kad I. Gražulevičiūtės-Vilėniškės vaizduotės galios iš tiesų neribotos. Džiugu, kad kūrėja ir mokslininkė nebijo eksperimentuoti, priimti įvairių kūrybinių iššūkių.

Technikos subtilumai

Menininkė mišriai technikai dažniausiai naudoja kartoną. „Kartais ir pakartotinai panaudotą (noriu, kad mano darbai turėtų mažesnį poveikį aplinkai), taip pat drobę ant porėmio“, – sako ji.

Naudojamos medžiagos: akrilas, tušas, įvairūs flomasteriai ir žymekliai, aliejinės pastelės, lakas padengti. „Dažniausiai pagrindą padengiu akriliniais dažais, tada kitomis priemonėmis kuriu darbo kompoziciją ir siužetą, vėliau darbą užfiksuoju laku. Kai kuriuose darbuose naudoju koliažo elementus – iš žurnalų iškirptas akis; taip norėjau gyvūnams, savo darbų personažams, suteikti žmogaus žvilgsnį ir sužadinti žiūrovų empatiją šiems personažams gyvūnams“, – pasakoja I. Gražulevičiūtė-Vilėniškė.

Subtiliai Indrės piešiniuose įkomponuojamos ir raidės, užrašai, pavyzdžiui, jau minėtas šalia nutapytos lapės yra užrašas – parodos pavadinimas – „Viskas bus gerai“.

Ypatinga svarba paveiksluose tenka ir fono modeliuotei, dažniausiai jis tamsiatonis ir visada užpildytas – menininkė nemėgsta palikti tuščios erdvės.

Regis, Indrės paveiksluose atsispindi ir visas kosmosas, pavyzdžiui, viename melsvatoniame paveiksle, jo centre, galima išvysti miegančią balsvą lapę, jos apačioje – atsivėręs vandens, gelmių pasaulis (matyti nardančių mėlyniatonių žuvų, netgi delfinų kontūrai), o virš jo – detalūs augalų tarsi iš miegančios pievos kontūrai (paveiksle „Lapės sapnas“).

I. Gražulevičiūtės-Vilėniškės paveikslai iš tiesų žavi žaižaruojančiomis ryškiomis spalvomis, ypatingu linijų, formų dinamiškumu ir vitališkumu; jos paveiksluose dera ir žaismė, kartais gal net vaikiška, ir paslaptis, galbūt netgi visatos.

Susidaro įspūdis, kad autorė ir jos paveikslai yra nuolatiniame kūrybos procese – vyksme ir kisme.

Apskritai, kruopštus Indrės kūrybinis darbas, ieškant naujų atradimų ir spalvų, motyvų ir jų savitų interpretacijų, tikrai suteikia įkvėpimą kurti ir nesustoti.


Kas? I. Gražulevičiūtės-Vilėniškės paroda „Viskas bus gerai“.

Kur? Vaikų literatūros muziejuje.

Kada? Veikia iki vasario 28 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Čia aliuzija į tai

Čia aliuzija į tai portretas
kad pradėtujmėte valgyti paukščių ir žuvų maistą, tarakonų ir musių miltų pavidale.

Veronika

Veronika portretas
Siaubas, kokie baisūs paukščiai, atrodo visi prismaugti ir numesti. Is karto net nesupratau, jas ten vaizduojama. Matyt "dailininkei" nevisai su proteliu pasisekė.
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

Daugiau straipsnių