Pūgos verta ieškoti Kauno lėlių teatre

Atšilus klimatui, Lietuvoje vis rečiau galima pasimėgauti pūga. Nors ir sukelia nepatogumų, ji leidžia patirti tikrą žiemą gėrintis baltai tviskančiu šalčio estetiniu grožiu. Regis, jau nė nesitikime, kad metų sandūros šventes galima pasitikti be balų ir purvo. Jei taip nutiktų ir šiemet, pūgos verta ieškoti Kauno valstybiniame lėlių teatre, kur pūga siautėja naujausiame Agnės Sunklodaitės režisuotame spektaklyje "Pūgos durys".

Kitoks daugeliu prasmių

Svarbu pabrėžti, kad spektaklyje pūgos pasakojama pasaka yra nepanaši į kitas žinomas pasakas nei savo forma, nei turiniu. Ypatingas jau pats siužeto pagrindas – spektaklis pastatytas pagal poeto Rimvydo Stankevičiaus parašytą eiliuotą kūrinį tokiu pat pavadinimu lietuvių mitologinių sakmių motyvais (knyga išrinkta geriausia 2014 m. poezijos knyga). A.Sunklodaitė itin subtiliai scenoje perteikia šį poezijos kupiną susitikimą su šiuose tautosakos kūriniuose egzistuojančiomis mitinėmis būtybėmis.

Spektaklyje juntamas esminis režisierės kūrybos bruožas – į kiekvieną spektaklį pažvelgti visiškai nauju žvilgsniu, pajaučiant giluminius dramaturginės medžiagos sluoksnius ir išgryninant savąjį požiūrį.

Šį kartą ji atsisako pernelyg buitiškai realistinės stilistikos, atpažįstamą tikrovę maišydama su sapniška erdve. A.Sunklodaitė į mažąjį žiūrovą žvelgia itin pagarbiai, lyg šiame teatriniame dialoge jie būtų lygiaverčiai pašnekovai. Vaikus spektaklis pagauna. Jis ir nėra lengvai sukramtomas it kokia braškėmis kvepianti rožinė kramtomoji guma, tačiau vaikiškas smalsumas veda link visaverčio jo skonio potyrio. Ir netgi būtų sunku pasakyti, kurie įvykiai jiems yra sunkiau suvokiami – pagrįsti priežasties ir pasekmės dėsniu ar burtų pasaulio taisyklėmis. Pastarieji, regis, mažiesiems žiūrovams yra gana artimi ir suprantami, panašūs į vaikystėje natūraliai lakios vaizduotės sukeltus vaizdinius, mamai ar tėčiui prieš miegą skaitant pasaką ar žaidžiant vienumoje.

Ne tik vaikams

Spektaklis skirtas vaikams, tačiau jis turėtų būti vienodai įdomus visiems šeimos nariams. Jis nenuspėjamas, intriguojantis, patrauklus akiai ir nevaikiškas įprasta šio žodžio reikšme.

Vaikišku jį būtų galima įvardyti minėtos vaizduotės laisvės prasme. Kada mes, suaugusieji, vis mąstydami apie finansinius rūpesčius, stabtelime bent akimirką, pakeliame akis į dangų ir išgirstame žemyn krintančios snaigės ar besileidžiančio klevo lapo menamą sakmę?

Spektaklis suteikia puikią galimybę kartu su mažąja karta atsiplėšti nuo žemiškų problemų, o jam pasibaigus – į jas pažvelgti visai kitu žvilgsniu. Spektaklis įrodo, kad ne tik vaikai turi mokytis iš suaugusiųjų, bet ir atvirkščiai. Tai itin išryškėja santykyje tarp spektaklio ir vaikus atlydėjusių mokytojų: kai kurios jų (tikrai nesinori absoliutinti) išėjusios iš salės sunerimusios nenori patikėti, kad tai vienos dalies spektaklis. Apie ką jos kalbėsis su vaikais važiuodamos namo? Ar iš viso apie tai kalbėsis?

Prisiliesti prie tautosakos

Režisierės siekis meninės kokybės bei originalumo juntamas ir kalbant apie spektaklio struktūrą. Meniškumu persisunkusiame kūrinyje griaunama įprasta vaikams skirtų spektaklių sudedamųjų dalių seka. Čia speigo į malūną atginti personažai pasakoja savo istorijas, neatsiejamas nuo laumių užkeikimų ar gamtos stichijų rūstumo. Ir tik vienas Medkirtys į malūną, kuriame gyvena jo savininkas žvejys su žmona laume ir dukterimi, atklysta sąmoningai siekdamas pasisavinti laumių turtus.

Kaip situacija išsprendžiama ir ko galima iš šios istorijos pasimokyti, papasakojama žodžiu spektaklio pabaigoje. Visas veiksmas ir esminis nuotykis vyksta klausantis Duobkasio, Moters su kūdikiu ant rankų ir Žemdirbio istorijų, kaip tam tikras prisilietimas prie lietuviškos tautosakos lobyno.

A.Sunklodaitės sceninė poezija nė kiek nenusileidžia literatūrinei. O ją kurti scenoje gelbsti dailininkės Giedrės Brazytės kurta scenografija ir lėlės. Scenoje esančios dekoracijos ir objektai itin funkcionalūs. Čia vienas daiktas gali virsti kitu: šaukštai ir šakutės – kryžiais, sniegas – miltais ir t.t.

Scenoje skleidžiasi R.Stankevičiaus kūrinyje taip pat išryškinti tamsieji elementai – žmonių blogi poelgiai, dažniausiai sukelti nežinojimo, ir jų neharmoningas santykis su gamtos dvasiomis. Bet spektaklio kūrėjai sako, kad nereikia bijoti laumių, vėjo ar pūgos, o reikia juos pažinti, su jais susidraugauti. Ir kad nereikia viso to slėpti nuo vaikų po devyniomis spynomis. Priešingai, kaipgi kitaip galima norėti skleisti šviesą ir gėrį nepažinus to, kas yra to opozicija?!

Kažkur (ne)matyta?

Daugelį pavidalų įgyja ir scenos centre esanti apvali tuščiavidurė konstrukcija – keičiant jos poziciją erdvėje, ji yra ir malūno girnos, ir stalas, ir sūpuoklės, ir ledo luitas, ir dar kitos paskirties objektas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių