Pažaislyje – muzikinės vasaros atsisveikinimo akordai

  • Teksto dydis:

Paskutinė XXII Pažaislio muzikos festivalio savaitė klausytojams dovanos du išskirtinius koncertus.

Suvenyrai iš Lenkijos

Rugpjūčio 24-osios vakarą Kauno valstybinėje filharmonijoje išgirsime netikėtumų kupiną programą "Muzikiniai suvenyrai", kurią festivalio klausytojams parengė novatoriškas kolektyvas, atvykęs iš kaimyninės Lenkijos, Vakarų Pamario vaivadijos sostinės Ščecino. Koncerto programoje skambės iškalbingojo vokiečių vėlyvojo romantizmo atstovo Richardo Strausso, melodingojo rusų kompozitoriaus Piotro Čaikovskio ir lenkų romantiko, etninėse Lietuvos žemėse gimusio kūrėjo Mieczysławo Karłowicziaus opusai.

Prieš devynerius metus į "Baltic Neopolis Orchestra" pavadintą kolektyvą susibūrę jauni, entuziastingi muzikantai greitai pelnė publikos palankumą ir gerus kritikų įvertinimus, o prieš dvejus metus laimėtas prestižinis Lenkijos muzikinis apdovanojimas "Fryderyk" už geriausią metų albumą kamerinės muzikos srityje atvėrė kelius į didžiąsias Lenkijos bei visos Europos scenas.

Altininkės Emilios Goch Salvador iniciatyva gimęs kamerinis orkestras savo veikla stengiasi šiuolaikiškai ir su plačiu užmoju reprezentuoti kultūrinį Ščecino miesto įvaizdį. Kolektyvo nariai – geriausi Lenkijos jaunieji instrumentalistai, veiklą plėtojantys tiek šalies, tiek užsienio muzikiniuose projektuose. Kolektyvo repertuaras neapsiriboja kamerinės muzikos aukso fondu, muzikantai noriai eksperimentuoja ir drąsiai neria į naujosios muzikos pasaulį, ieškodami naujų raiškos priemonių bei muzikinių inspiracijų.

Daug naujovių kolektyvo veiklos barams suteikia nuolatinis bendradarbiavimas su pripažintais kompozitoriais bei atlikėjais: Krzysztofu Pendereckiu, Pawełu Łukaszewskiu, Mikołajumi Góreckiu, Danieliu Stabrawa, Tomaszasu Tomaszewskiu, Danieliu Rowlandu, Carmine Lauri ir kt. Jau dvejus metus orkestro meno vadovas yra pasaulinį pripažinimą pelnęs smuikininkas, "Covent Garden" operos teatro orkestro koncertmeisteris Vasko Vassilevas.

Groja be dirigento

Kūrybinės aistros ir užsispyrimo vedami orkestro muzikantai kryptingai kuria prestižinį ir nepakartojamą gimtojo regiono kultūrinį gyvenimą. Kolektyvo nariai įsitikinę, kad Ščecinas ir Vakarų Pamario vaivadija dėl jų veiklos tampa vis geriau atpažįstami Lenkijos kultūriniame žemėlapyje, nes orkestras suteikia galimybę publikai susipažinti su kamerine muzika aukščiausiu lygmeniu.

Įdomu tai, kad kolektyvas nėra tipinės sudėties: siekiant visiškos autonomijos, orkestras groja be dirigento.

Įdomu tai, kad kolektyvas nėra tipinės sudėties: siekiant visiškos autonomijos, orkestras groja be dirigento ir paklūsta arba savojo koncertmeisterio, arba specialiai projektams kviečiamų koncertmeisterių mostams. Orkestras už veiklą buvo įvertintas Lenkijos kultūros ministerijos apdovanojimu ir nominuotas Ščecino miesto menininkų apdovanojimui. Kolektyvas dalyvavo pripažintuose festivaliuose, tokiuose kaip Šlionsko muzikos vasara, Moravijos tarptautinis festivalis "Harmonija", Ščecino "Music fest", koncertavo Vokietijos, Čekijos, Ispanijos bei Kinijos koncertų salėse. Prieš metus orkestras tapo vieninteliu Lenkijos kolektyvu, dalyvavusiu Azijos žemyne rengiamame koncertiniame turne "Toyota Classics Tour", kurio misija – populiarinti akademinę muziką kontinente.

Didžiulį dėmesį "Baltic Neopolis Orchestra" skiria muzikos įrašams. Pasaulį jau išvydo penki muzikos albumai, kuriuose skamba Ego Sapientia, Paweło Łukaszewskio, Mikołajaus Góreckio ir Carlo Loewe kūryba.

Sudėtingo likimo šedevras

Rugpjūčio 27 d. Pažaislio vienuolyne vyks baigiamasis XXII Pažaislio muzikos festivalio koncertas. Visą vasarą trukusią muzikos fiestą galingais akordais užbaigs plačių užmojų nestokojančio ir iššūkių nevengiančio dirigento Gintaro Rinkevičiaus batutos mosto valdomi neeilinę šlovę pelnę muzikos kolektyvai: Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras ir Kauno valstybinis choras. Įspūdingo italų operos genijaus Giacomo Puccini kūrinio "Messa di Gloria" partitūrą įgarsins ir du puikūs solistai, publikos numylėtiniai, dainuojantys viso pasaulio operos teatrų scenose: tenoras Edgaras Montvidas ir bosas Kostas Smoriginas.

G.Puccini šį kūrinį parašė baigdamas studijas Giovanni Pacini vardo muzikos institute. Pradinė jo versija vadinosi tiesiog "Mišios" ("Messa") arba "Mišios keturiems balsams" ("Messa a quattro voci"). Ilgainiui dėl itin įspūdingos ir didžiąją dalį kūrinio laiko užimančios antrosios dalies "Gloria" prigijo dabar dažniausiai vartojamas "Šlovinimo mišios" ("Messa di Gloria"). Monumentalų kūrinį sudaro visos pagrindinės tradicinių mišių dalys: "Kyrie", "Gloria", "Credo", "Sanctus", "Benedictus ir "Agnus Dei". Iš jų pirmoji ir trys paskutinės yra ištisinio vystymo, o "Gloria" ir "Credo" skirstomos į dar keletą atskirų muzikinių epizodų: "Gloria" dalį sudaro devyni muzikiniai numeriai, "Credo" – septyni. Šiuo kūriniu jaunasis kompozitorius tarsi pabrėžė savo kilmę – jo tėvai buvo bažnyčios muzikantai.

Kūrinio premjera įvyko Lukos mieste 1880 m. liepos 12 d. Įdomi mišių rankraščio istorija: kompozitorius pats niekada jo neviešino ir, nors premjera buvo sėkminga, kūrinys antrąkart nebuvo atliktas iki pat 1952-ųjų. Kita vertus, kūrėjas atskirų kūrinio dalių muzikinę medžiagą panaudojo kituose savo opusuose: "Agnus Dei" motyvai skamba operoje "Manon Lescaut", o Kyrie – operoje "Edgar".

Antrojo pasaulinio karo pabaigoje leidėjas Dante Del Fiorentino iš Lukos mieste gyvenančios Vandini šeimos nupirko seną šių mišių rankraštį, tariamai laikomą kūrinio originalia versija. Visgi tikrasis originalas, kompozitoriaus dukros dovanotas "Ricordi" leidyklai, visada priklausė Puccini šeimai. Šis ginčas dėl originalo ilgą laiką buvo sprendžiamas teismuose, kol galų gale nuspręsta teises į originalią mišių versiją lygiomis dalimis padalyti abiem besiteisiančioms pusėms.

Solo – žvaigždės

Baigiamajame Pažaislio festivalio koncerte pasirodysiantis E.Montvidas gimtojoje šalyje itin laukiamas dainininkas, kurio pasiekimai yra įvertinti medaliu "Už nuopelnus Lietuvai". Pasiklausyti minkšto ir lankstaus dainininko tenoro visada noriai susirenka būriai klausytojų, išsiilgusių išskirtinės vokalinės kultūros.

Po studijų Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje E.Montvido karjera klostėsi sklandžiai ir kryptingai, atlikėjas tapo vienu geidžiamiausių tenorų Europos ir kitų užsienio šalių teatruose. Būdamas laisvai samdomas solistas, jis dainuoja tokiuose operos teatruose bei festivaliuose kaip Londono karališkoji opera, "Covent Garden", Škotijos ir Anglijos nacionalinės operos, Liono bei Bordo nacionalinės operos, Bavarijos nacionalinė opera Miunchene, Berlyno "Komische", Hamburgo, Leipcigo, Amsterdamo, Oslo operų teatrai, Sinsinačio opera (JAV), Glindebourno, Provanso Ekso, Vilniaus, Kvebeko festivaliai, "BBC Proms" ir kt.

K.Smoriginas – Lietuvos muzikos ir teatro akademijos, Karališkojo muzikos koledžo Londone ir Jette Parker jaunųjų artistų programos auklėtinis. Jo kūrybinis kelias užsienyje ir Lietuvoje klostosi ypač sėkmingai. Prieš keletą metų solistas grįžo į Zalcburgo (Austrija) festivalio sceną, kurioje atliko Eskamiljo vaidmenį Georges'o Bizet operoje "Karmen". Tolesni solisto keliai vedė į Maskvą (Rusija) ir Santjagą (Čilė), kur jis "La Scala" teatro prodiusuotame spektaklyje debiutavo pagrindiniu vaidmeniu operoje "Don Žuanas". Ypatingos sėkmės sulaukė "Covent Garden" teatre K.Smorigino atliktas Mefistofelio vaidmuo, kur jis pakeitė staiga susirgusį žymų solistą Rene'ą Pape'ą. Debiutavęs Milano "La Scala" teatre, solistas grįžo į Londoną, kur dainavo boso partiją premjerinėje Karolio Szymanowskio "Stabat Mater", žiūrovai susižavėję plojo jo Leporelui Bordo (Prancūzija) operos scenoje, Figarui nacionalinėje Vašingtono ir San Fransisko (JAV) operose.


Kas? Koncertas "Muzikiniai suvenyrai".

Kur? Kauno valstybinėje filharmonijoje.

Kada? Rugpjūčio 24 d. 18 val.

 

Kas? Baigiamasis koncertas "G.Puccini. Messa di Gloria".

Kur? Pažaislio vienuolyne.

Kada? rugpjūčio 27 d. 18 val.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių