Pažaislio festivalyje – svaiginanti egzotika ir kariliono klasika

  • Teksto dydis:

Pažaislio muzikos festivalio šios savaitės programoje – koncertai, puikiai iliustruojantys jo platų horizontą tiek geografine, tiek žanrų prasme.

Kubos ritmu

Penktadienį Vytauto Didžiojo universiteto Didžiojoje salėje visus Pažaislio muzikos festivalio klausytojus svaigins kubietiški ritmai ir nostalgiškos melodijos.

Į programą "Svaiginanti Kuba" publiką kviečia prestižinio apdovanojimo "Latin Grammy" laureatai, grupė "Son Del Nene" iš Kubos. Pirmą kartą su savo grupe Lietuvoje koncertuosiantis vokalistas El Nene (tikrasis vardas Pedro Lugo Martinezas) žada įsimintiną vakarą: "Šiai muzikai tiesiog neįmanoma atsispirti: vos jai suskambus, kūnas ima judėti, neklausydamas jokių pasiteisinimų. Jei sakote, kad nemokate šokti – meluojate. Taip tiesiog nebūna!"

Grupė "Son Del Nene", kurioje muzikuoja kubietiška tres gitara grojantis Frankas Pereira Gómezas, gitaristas Eduardo Moreno Acosta, trimitininkas Felixas Miguelis Martinezas Polo, bosistas Deivys Cardenas Berroa bei mušamųjų instrumentų virtuozai Yoendry Perera Ferrer ir Rigoberto Ramirezas Gonzalezas Balsinde, žavi autentišku "Son Cubano" skambesiu, aprėpiančiu visas įmanomas Kubos spalvas bei skonius: nuo saldžiai svaiginančių lėtų baladžių iki pašėlusių, aistringų ritmų.

Tradicinis "Son Cubano" muzikos stilius išaugo iš afrokubietiškų mušamųjų instrumentų ritmų ir ispanų kilmės žemdirbių gitarų muzikos samplaikos.

Grupės vokalistas El Nene klausytojų mėgstamas dėl sodraus, plataus diapazono ir melancholiško balso. Scenoje jis tarsi persikūnija į naują visame pasaulyje žinomo atlikėjo Ibrahimo Ferrero versiją. Būtent iš senųjų šio žanro meistrų El Nene perėmė autentiško "Son Cubano" stiliaus atlikimo subtilybes. Ko gero, tai ir lėmė jo sėkmę, su grupe "Los Jovenes del Son" laimint "Latin Grammy" apdovanojimą.

Naujausiame savo albume "Lagrimas de Amor" atlikėjas atskleidžia visas savo talento platybes: nuo akademiško skambesio iki sentimentalaus ar ugningo kubietiško temperamento. Grupės "Son Del Nene" muzikavimas žavi visą Europą, tad tie, kuriems patinka "Son Cubano" stilius ir kurie nori pajusti bent dalelę autentiškosios Kubos, privalo išgirsti šių atlikėjų muzikavimą.

Tradicinis "Son Cubano" muzikos stilius išaugo iš afrokubietiškų mušamųjų instrumentų ritmų ir ispanų kilmės žemdirbių gitarų muzikos samplaikos. Žanro ištakos siekia XIX a. vidurį. XX a. pradžioje jau susiformavusi žanro stilistika pasiekė Kubos sostinę Havaną, o iš ten prasidėjo jos žygis per visą pasaulį, kuriam pradžią davė autentiškos atlikėjo Wimo Wenderio interpretacijos, sužavėjusios minias visų žemynų klausytojų.

Varpų aidais

Šeštadienį Vytauto Didžiojo karo muziejaus sodelyje skambiais balsais prabils Kauno karilionas, kviečiantis Pažaislio muzikos festivalio klausytojus į vieną iš koncertų ciklo "Skambančios istorijos" vakarų. Šį kartą įspūdingąjį instrumentą prakalbins du lietuvių atlikėjai: vienintelė šios srities specialistė moteris Lietuvoje Austėja Staniunaitytė ir karilionininkas, kompozitorius bei originalių idėjų autorius Raimundas Eimontas.

Atlikėjų parengtoje programoje skambės nemarūs Johanno Sebastiano Bacho, Mikalojaus Konstantino Čiurlionio ir Balio Dvariono kūriniai, vos trisdešimt trejus metus gyvenusio tarpukario vokiečių kūrėjo Wilhelmo Bendero, belgų varpų muzikos entuziasto bei propaguotojo Geerto D‘Hollandero bei paties R.Eimonto autorinės kompozicijos. Jaunieji festivalio klausytojai prieš nemokamą koncertą, pristatomą festivaliui bendradarbiaujant su Kazickų šeimos fondu, kviečiami išbandyti jėgas Vytauto Didžiojo karo muziejaus rengiamuose istoriniuose žaidimuose.

R.Eimontas – vienas ankstyvosios eksperimentinės muzikos bei neinstitucinės avangardo bangos kūrėjų Lietuvoje, laisvos improvizacijos ir industrinės triukšmo muzikos grupės "N!N!N!" iniciatorius. Daugialypė R.Eimonto kūryba laviruoja tarp eksperimento, psichodelikos, elektronikos, improvizacijos, džiazo, roko ar kitos alternatyvos ir visada tampa tam tikra garso ekspedicija. R.Eimontas grojimo karilionu žinias tobulino Nyderlandų kariliono institute Dordrechte, surengė daugybę kariliono ir šiuolaikinės muzikos koncertų, performansų ir pasirodymų Vokietijoje, Danijoje, Prancūzijoje, Olandijoje, Anglijoje, Latvijoje bei Suomijoje.

Kauno varpininkų tradicijas tęsianti A.Staniunaitytė prieš keletą metų baigė muzikos studijas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Ji – pirmoji ir kol kas vienintelė dailiosios lyties karilionininkė Lietuvoje. Pirmą kartą karilioną ji išbandė besimokydama trečiame kurse. Tuomet ilgus metus Lietuvos karilionininkų tradicijas puoselėję Giedrius Kuprevičius ir Julius Vilnonis ieškojo mokinio, kuris pratęstų jų veiklą. A.Staniunaitytė teigia: "Man tai labai patiko, mokiausi pamažu, per koncertus su J.Vilnoniu skambindavome keturiomis rankomis. Atestuota komisija patvirtino, kad man galima patikėti instrumentą. Dabar jau koncertuoju savarankiškai." Baigusi studijas atlikėja tapo vargonininke Kauno Jono Pauliaus II parapijoje, dirba muzikos mokytoja vaikų darželyje, o didžiąją laiko dalį skiria karilionui.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių