Nuo batų prie menų

Pirmą kartą menininkų Audriaus Gražio ir Mindaugo Juodžio kūrybinis duetas suskambėjo meno mugėje "Art Vilnius’16", kurioje jie eksponavo tapybos kūrinius ir instaliacijas. Žvelgiant į šių kūrėjų tapybą panašumai akivaizdūs, dažniausiai nagrinėjamos filosofinės temos, keliami klausimai apie žmogiškojo egzistavimo niuansus, kartais paliečiamos ir kandžios, visuomenės sustabarėjimą pabrėžiančios temos. Todėl tai, kad menininkai nusprendė surengti bendrą parodą Kaune, nenustebino. Nustebino tik tai, kaip ir kur jie tai padarė.

Tarpuvaldžio šeimininkai

"Rengiame parodą kartu su Audriumi", – sako M.Juodis ir kviečia joje apsilankyti. Paroda pavadinta žodžių kalambūru – "Cool‘TAS". Pavadinimas sutalpina žodžius "cool" – šaunus, puikus – bei kultas, dar kitaip suprantamas kaip garbinimo sinonimas. Būtent šias dvi temas menininkai ir gvildena savo parodoje.

Menininkai parodoje eksponuoja tapybos darbus ir įvairius, kaip jie patys įvardijo, skulptūrinius objektus, kurie tarpusavyje padeda sukurti pasakojimą apie kulto įtaką mūsų gyvenimams.

Parodos erdvė itin netradicinė. Anksčiau čia buvo batų parduotuvė "Tauras", netrukus įsikurs restoranas. Po netradicines, menui nepritaikytas erdves, menininkai meno mėgėjus ir mylėtojus kvietė lankytis ir pernai Kauno bienalėje, kai įsikurta Centrinio pašto patalpose ir nebeveikiančiuose fabrikuose. Toks sprendimas ne tik parodo kitokias erdves lankytojams, į kurias jie paprastai neužsuka arba negali užsukti, tačiau ir atveria visai kitokius iššūkius patiems menininkams, pritaikyti savo kūrinius būtent tokiose netradicinėse erdvėse.

Esant tokioms situacijoms lieka tik du pasirinkimo variantai. Menininkas gali prisitaikyti prie erdvės ir sukurti būtent jai pritaikytą kūrinį – taip yra atsižvelgiama į pačios erdvės išsakomus įvairius niuansus, kuriuos kūrėjas gali išryškinti. Kitas būdas – savo jau esamus kūrinius eksponuoti netradicinėje erdvėje, taip ieškant konkrečiai erdvei tinkamiausio kūrinio. Abiem atvejais tokia erdvė tampa diktuojančia sąlygas, o kūrėjas tampa tų sąlygų įgyvendintoju.

Buvusi batų parduotuvė Senamiesčio grindinį dažnai mindantiems praeiviams labai puikiai pažįstama, šių dviejų menininkų dėka įgavo visiškai kitokį atspalvį. Vien jau pasirinkdami tokią netradicinę erdvę, nepritaikytą parodų ekspozicijoms, menininkai kelia klausimus apie kulto – nelogiško garbinimo – kaitą. Vienas kultas gali būti jau tuoj pakeistas kitu. Ir tai puikiausiai atsispindi šioje naujoje trumpalaikėje parodų erdvėje.

Pinigai ir seksas

Buvusi batų parduotuvė – vartojimo, pirkimo, grožio kultas – buvo pakeistas menu, vėlgi savotišku kultu. Parodai pasibaigus pastarąjį pakeis kitas – maisto, vartojimo kultas. Vienoje erdvėje sutalpinama galybė sektinų dalykų. Menininkai savo parodoje "Cool‘TAS" į šiuos, dažniausiai garbinamus, sektinus dalykus ir orientuojasi.

Baltas buvusios parduotuvės sienas menininkai kiek pakoregavo per visą erdvę apipavidalinę juoda plačia juosta, kuri ne tik suteikia erdvei parodų ekspozicijos įspūdį, bet ir simboliškai nurodo itin greitą kaitą nuo balto juodo link – kai tai, kas įprasta, tampa labai išaukštinama, ir toks garbinimas, kultas užtemdo blaivų protą.

Šioje jau pakitusioje erdvėje menininkai eksponuoja religijos, žmogaus garbinimo, materialaus gyvenimo, pinigų ir seksualumo kulto simbolius. Religiją menininkai pateikia tokiais kūriniais kaip popiežiaus, kurio veido nesimato, atvaizdas, Jėzaus Kristaus skulptūrėlės, numestos tarp kažkokių menkniekių, suvenyrų-senienių parduotuvėje, nuotrauka.

Šalia pateikiamos seksualumo kultą atspindintis atvirukas, kuriame nuoga mergina kviečia atvykti į Las Vegasą – čia dominuoja net du vienas kitą papildantys kultai: sekso ir pinigų – pagrindiniai malonumo šaltiniai. Seksualumo kultą taip pat plėtoja filosofiniu erotizmu persunkti M.Juodžio kūriniai.

Asmenybės ir šešėliai

Čia pat – ir žmogaus, personalijos išaukštinimo simboliai. Osama bin Ladeno portretas perša mintį, kad žmogus, kurio visi ieško ir neranda, net tiesiogiai neegzistuodamas gali būti laikomas kultine asmenybe: visi jį žino, visi apie jį kalbėjo. Menininkų teigimu, net nėra svarbu, ar kultas yra teigiamas, ar neigiamas: jis vis tiek turi įtaką.

Dar viena iškalbingas pinigų kultą atspindintis kūrinys – į juvelyriniams dirbiniams skirtą presą įdėtas vieno lito banknotas – senučiukė, visa apglamžyta, skarute apgaubusi Žemaitė, liūdnomis akimis laukianti savo likimo. Menininkai tarsi klausia: ar kada suvoksime, kad, laikui bėgant, tai, kas buvo vertinga, greitai gali tapti tik nostalgiją keliančiu objektu? Bėgant laikui, materialumas kinta, o pinigų tema šiuo metu tokia opi ir slidi, kad galbūt vienintelis stabilus su ja susijęs dalykas ir yra šis popierinis, ypatingos vertės nebeturintis banknotas.


Šiame straipsnyje: menasparodakūryba

NAUJAUSI KOMENTARAI

kolega

kolega portretas
kam tiek dauk rasyti yra geri arba prasti darbai
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių