- Gražina Dainauskienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Normandijos legenda – su klumpių dunksėjimu ir suvalkiečių tarme
-
Normandijos legenda – su klumpių dunksėjimu ir suvalkiečių tarme
-
Normandijos legenda – su klumpių dunksėjimu ir suvalkiečių tarme
-
Normandijos legenda – su klumpių dunksėjimu ir suvalkiečių tarme
-
Normandijos legenda – su klumpių dunksėjimu ir suvalkiečių tarme
-
Normandijos legenda – su klumpių dunksėjimu ir suvalkiečių tarme
-
Normandijos legenda – su klumpių dunksėjimu ir suvalkiečių tarme
-
Normandijos legenda – su klumpių dunksėjimu ir suvalkiečių tarme
-
Normandijos legenda – su klumpių dunksėjimu ir suvalkiečių tarme
-
Normandijos legenda – su klumpių dunksėjimu ir suvalkiečių tarme
-
Normandijos legenda – su klumpių dunksėjimu ir suvalkiečių tarme
-
Normandijos legenda – su klumpių dunksėjimu ir suvalkiečių tarme
Spalio 7-osios vakarą Miesto sode vėl suskambo į Kauno valstybinį muzikinį teatrą viliojančios būsimo spektaklio melodijos. Prancūzų kompozitoriaus Roberto Planquette (1848–1903) operetės "Kornevilio varpai" premjera pradėtas naujas, jau 77-as teatro sezonas. Naujas sezonas – lyg naujas teatro kūrybinę biografiją fiksuojančios knygos puslapis, kurio pirmasis įrašas kviečia žiūrovus pasijusti seną Normandijos legendą piešiniais pasakojančios knygos skaitytojais.
Įkvėpta legendos
Legenda, atkeliavusi iš Anglijos ir Prancūzijos Šimtamečio karo laikų, byloja apie Kornevilio abatiją, kurią suniokojo anglų kariai. Prisigrobtą turtą sukrovę į vežimus, vieno iš 20-ies neužpildė ir, nenorėdami grįžti su tuščiu, nusižiūrėjo abatijos varpus. Iš trylikos varpų išsirinkę patį didžiausią šiaip taip įkėlė į vežimą. Tačiau netoli tenuvažiavo – svorio neatlaikęs vežimas sulūžo. Nusprendę kelionę tęsti upe turėjo vėl nusivilti – varpo svorio neatlaikė ir valtis, kartu paskandinusi upėje ir varpą. Nuo to laiko skambant dvylikai Kornevilio varpų, upėje aidėdavo ir tryliktojo – didžiausio varpo aidas.
XIX a. Paryžiaus operetės lopšiu tapusio "Théatre des Folies-Dramatiques" direktorius pasiūlė prancūzų kompozitoriui R.Planquette'ui, tuo metu jau dviejų operečių autoriui, parašyti jo teatrui kūrinį pagal šią legendą. Po metų, 1877 m. balandžio 19 d., suskambo operetė "Kornevilio varpai", pagal aktoriaus, komedijų ir vodevilių autoriaus Louiso Francois Nicolaie, dažniau vadinamo Louisu Clairville'iu, ir dramaturgo bei libretisto Charles Gabet libretą, su šiek tiek pakoreguotu legendos turiniu. Į pirmą planą iškilo romantiškoji lyrika, nuspalvinta lengvu prancūzišku humoru. Gana priešiškai sutikta kritikos, operetė itin sužavėjo tuometę Paryžiaus publiką. Ir ne tik ją – vos po metų ji anglišku libretu su didžiausiu pasisekimu pastatyta Londone ir Niujorke, per neilgą laikotarpį plačiai pasklisdama pasaulyje.
XIX a. pabaigoje ši Normandijos legenda pasiekė ir Lietuvą, rusų komiškos operos ir operetės artistų 1891 m. pristatyta Vilniaus žiūrovams Botanikos sodo vasaros teatre. Kaune "Kornevilio varpai" rampos šviesas išvydo Valstybės teatre 1932 m. ir 1938 m., o 1949 m. – ir Kauno valstybiniame dramos ir muzikos teatre. Dar viena redaguota operetės versija ten buvo pastatyta 1976 m.
Iki šių dienų išlikusį populiarumą lėmė legendos fone besivystanti prancūzišku humoru, žaismingomis intrigomis ir nuotykiais apipinta lyrinė istorija, romantiška muzika įvairiais vokaliniais žanrais: arijomis, kupletais, dainomis, atliekamomis duetais, ansambliais ir išplėtotais chorais – tenkinanti net ir įnoringiausią klausytoją. Tai vienas ryškiausių prancūzų operetės žanro kūrinių ir vienintelė iš 20 R.Planquette'o operečių (kartais ji vadinama vienintele kompozitoriaus opera), sulaukusi tokios šlovės.
Dilema dėl žanro
Tiesa, dėl kūrinio žanro diskutuojama labiausiai. Išplėtoti vokaliniai ir orkestriniai numeriai artina šį sceninį kūrinį prie komiškos operos, kuri buvo populiari to meto Prancūzijoje. Tačiau žaismingi dialogai, pakeičiantys operoms būdingus rečitatyvus, verčia priskirti "Kornevilio varpus" operetės žanrui, nors šioje operetėje nėra jai būdingo paviršutiniškumo ar bravūros.
Atrodytų, kad tokia pusiausvyra turėtų tenkinti daugelio muzikinio teatro žiūrovų poreikius – operų mėgėjai bus dėmesingi gana išraiškingai, nesudėtingų vokalo įmantrybių turtingai muzikai, kuri neatstums ir lengvesnio stiliaus mėgėjų. Pastarieji mėgausis lyriškomis įsimintinomis melodijomis, nuotaikingu ir nesudėtingo turinio vyksmu scenoje. Gal tik prie aktyvesnio veiksmo ir sodraus skambesio pripratę miuziklų gerbėjai arijų, duetų ar nedidelių ansamblių metu pasijus nuobodžiaujantys.
Paryžiaus publiką R.Planquette'o "Kornevilio varpai" sužavėjo savo lyrika ir atokvėpiu nuo tuo metu sceną užplūdusių Jacques'o Offenbacho ir kitų amžininkų kūrinių, kupinų aštraus grotesko, farso ar bufonados, kuria dažnai prisidengdavo socialinės nelygybės ir kiti visuomenės skauduliai. Ir šiandien ši subtilios lyrikos bei lengvo prancūziško humoro operetė skirta poilsiui, o ne sudėtingų siužetinių prasmėms narplioti.
Neįprasti 2D efektai
Kauno valstybiniame muzikiniame teatre statytojų duetas iš operetės žanro tradicijomis turtingos Austrijos – režisierius Hermannas Keckeisas ir scenografas Maroine'as Dibas – pasirinko kiek netikėtą sprendimą. Teigdami apie ketinimus nenutolti nuo pradinio šios operetės varianto ir neieškodami dabar pamėgtų modernizavimo būdų, vis tik įnešė naujovių, šiai istorijai perteikti pasirinkę komiksų estetiką. Tokia idėja kilo scenografui M.Dibui, sirų kilmės Austrijos karikatūristui. Šmaikščiais štrichais karikatūrose sukūręs visą pluoštą garsių muzikos ir operos pasaulio veidų, Kaune operetės vyksmą jis perkėlė į dvimačių plokštumos vaizdų aplinką. Scenoje horizontaliai judančios plokštėse pieštos dekoracijos, tarp kurių – Kornevilio apylinkių toliai ir pilies menė, Normandijos stiliaus namai, burlaivis ir arklys su karieta, net ir scenos uždanga mena marionečių teatrą, išpopuliarėjusį nuo XVI a. turgaus aikštėse ne tik Prancūzijoje, o XIX a. pamėgtą ir smulkiosios buržuazijos salonuose.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
H. L. Asbjørnsen – džiazo karalienė ir scenos katė
Kauno bigbendas, tik ką turėjęs įkvepiančius koncertus Birštono džiazo festivalyje ir Kaune su džiazo fleitininku Néstoru Torresu (Puerto Rikas / JAV), vėl kviečia į unikalų pasimatymą. Šį kartą – su džiazo primadona i...
-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtąjį kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. Renginys šiais metais suburs autorius ne tik iš Li...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 23–28 d.
Balandžio 23 d. Raudondvario kultūros centras: 16 val. vaikų meno kolektyvų šventė „Parvažiavo saulė“ (Jurginės). Dalyvauja jaunučių liaudiškų šokių kolektyvai ir vaikų kapela „Karklynėlis“. Ilgakie...
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“5
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...
-
KVMT scenoje – reveransas baleto įvairovei: nuo klasikos iki technomuzikos
Baletas gali būti labai įvairus ir turėti daugybę veidų. Tuo įsitikins žiūrovai, apsilankę Tarptautinei šokio dienai skirtame Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) koncerte. Balandžio 27-osios vakarą teatro scenoje atsiskleis tikra klasik...
-
Unikalus garso spektaklis tamsoje: ką girdi ausis, kai nemato akis?1
„Klausymasis – tai kita regėjimo forma“, – neabejoja garso spektaklio „eiti į pat vidurį“ kūrėjai. Garso menininkų kartu su neregiais sukurtas spektaklis vyksta visiškoje tamsoje, klausantis Jono Meko poeziją i...
-
Tarpininkai. Po kilogramą laimės, laisvės ir būties
Pokalbis su tapytoju Andriumi Miežiu – bendros meno parodos „Tarpininkai“ kontekste apie kultūrą, natūrą, meno kūrinio suvokimą; tarpininkavimą ir bendravimą su meno publika, atveriant jai meno pasaulius. Naujausius tapybos kūrinius...
-
Urbšienės faifoklokai Baniutės svetainėje8
Kačerginėje, buvusioje Mašiotų ir Urbšių šeimų vasarvietėje, kuri apima namelį ir parkų sklypus, daugiau nei 20 metų šeimininkauja Prano ir Jono Mašiotų palikimo puoselėtojų draugijos nariai. Šeimininkauja,...
-
45-asis „Lietuvos teatrų pavasaris“ kviečia Kauno publiką į teatrališką savaitę
Kauno teatro mylėtojai turės unikalią progą mėgautis aukščiausio lygio teatro spektakliais iš visos Lietuvos. Nuo balandžio 21 iki 28 dienos Kauno kultūros centras kviečia visus teatro gerbėjus švęsti 45-ąjį „Lietuvos te...