Meniškumo ir racionalumo sąskambiai

Nulla dies sine linea (liet. "Nė dienos be brūkšnio") – šiais žodžiais baigiama taikomosios grafikos kūrėjo Petro Gedimino Pempės (1921–2008) parodos "Tarp linijų ir žodžių", eksponuojamos Nacionaliniame M.K.Čiurlionio dailės muziejuje, anotacija. Apsilankius parodoje, šie lotyniški žodžiai lyg aidas skamba galerijos erdvėje, žvilgsniui krypstant nuo iliustracijų prie plakatų, nuo knygų viršelių prie ekslibrių, nuo pašto ženklų prie logotipų.

Ekspozicija žiūrovui leidžia aprėpti visas G.Pempės kūrybos sritis, kurių kiekviena įdomi kaip atskiras dėmuo menininko kūrybinėje biografijoje, tačiau kartu visos sritys harmoningai susilieja į bendrą paveikslą, kuriame išryškėja dailininko meistriškumas, universalumas, atsidavimas darbui.

Rašymo menas

Parodą rekomenduotina pradėti apžiūrėti nuo menininko kūrybinių dirbtuvių eksponatų: darbo įrankių, specialių akinių, skirtų įžiūrėti smulkias piešinio detales, dažų, purkštuvų, klišių. Žiūrovai gali net pažvelgti į kūrėjo darbo dienoraštį, kuriame jis žymėdavo užsakymus: gražiomis, stambiomis rašytinėmis raidėmis užrašyti visi kiekvieno mėnesio darbai.

Pažvelgus į autoriaus raštą, nesunku nusakyti jo polinkį į kaligrafiją, atpažinti gebėjimą raidžių simboliais sukurti tūrines kompozicijas, kurios menine verte nenusileidžia jo kurtoms iliustracijoms, plakatams, atvirukams. Kaligrafiškai G.Pempė apipavidalina ir knygų viršelius: autoriaus vardas ir pavardė, kūrinio pavadinimas reprezentuoja knygą labiau nei piešinys, esantis ant viršelio. Šriftas čia – kompozicijos ašis, o kiti elementai – papildančios ją dalys.

Spalviškai knygų viršeliai gana santūrūs, vengiant ryškių kontrastų, kurie labiau tinkami plakatams ar lankstinukams. Pastaruosiuose menininkas nevengė kontrastuojančių spalvų derinių, dekoratyvesnio šrifto, aiškaus ženkliškumo, tačiau išlaikė subtilią estetiką, neperkraudamas kompozicijų smulkiomis detalėmis.

Įtaigus minimalizmas

Įdomiausia parodos dalis – ekslibriai, kuriuose menininkas atsiskleidžia kaip savitas kūrėjas, gebantis mažame formate sukurti ornamentines, figūrines, šriftines kompozicijas.

Ekslibriai žavi erdviu kompozicinių elementų išdėliojimu ankštoje kūrinio erdvėje, išbaigtumu. Dažnas kompozicinis dėmuo – šriftas. Neretai komponuojami žodžiai sukelia asociacijų su abstrahuotais gamtos motyvais, architektūra, primena dinamiškas abstrakcijas.

Šie nedidelio formato meno kūriniai įdomūs tuo, jog minimaliomis raiškos priemonėmis ir išgrynintomis kompozicijomis pasiekiamas maksimalus įtaigumas.

Ekpozicijoje ryškus menininko universalumas ir gebėjimas nesikartoti. Parodoje eksponatų gana nemažai, jie tankiai glaudžiasi vienas prie kito, tačiau kiekvienas išlaiko savo originalumą.

Žavi menininko varijavimas kūrybinėmis sritimis, naudojant tas pačias išraiškos priemones, tačiau kiekvieną darbą išskiriant iš bendro kūrybinio konteksto. Autorius gebėjo įsigilinti į kūrinį ir sudėlioti tik jam būdingus akcentus taip, kad būtų išvengta pasikartojimo.

Atpažįstami ženklai

Paroda "Tarp linijų ir žodžių" – skirta pažymėti G.Pempės 95-osioms gimimo metinėms. Jubiliejinėje ekspozicijoje žiūrovai pamatys ir gerai žinomus kūrėjo darbus: "Šviesos" leidyklai bei Nacionaliniam M.K.Čiurlionio dailės muziejui kurtus logotipus, Kauno miesto herbo ir Kauno respublikinės klinikinės ligoninės projektus, firminius ženklus, kurtus "Dailės" kombinatui, kavinėms "Astra" ir "Kaukas" bei kt. Įdomu dar kartą į gerai pažįstamus ženklus pažvelgti kiek kitomis akimis: nagrinėjant jų kompozicijas, spalvas, suvokiant meninę vertę.

Galima numanyti, kad G.Pempė niekada į užsakymus nežiūrėjo kaip į formalius darbus, kiekviename savo kūrinyje ieškojo meninio sprendimo, ne tik informatyvaus, aiškaus, ženkliško išpildymo. G.Pempė sugebėjo savo kūriniuose sujungti meniškumą ir racionalumą.


Kas? Paroda "Tarp linijų ir žodžių".

Kur? Nacionaliniame M.K.Čiurlionio dailės muziejuje.

Kada? veikia iki birželio 5 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių