- Nikoleta Kacaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Jolanta Šmidtienė kauniečiams žinoma kaip įspūdingos Kalėdų eglės kūrėja. Tačiau menininkė daugiau dėmesio norėtų sulaukti dėl kitos savo veiklos – kuriamų tekstilės dirbinių pagal autorinę erdvinio siuvinėjimo techniką.
Su Jolanta susitikome jos vadovaujamoje galerijoje "Balta", kurią moteris vadina ne tik savo kūrinių, bet ir savo namais.
Su šviesiaplauke menininke, kuri pati tarp galerijos sienų atrodo tarsi dar vienas šviesus ir romantiškas meno kūrinys, kalbėjomės apie ateityje laukiančius darbus, įkvėpimą ir Metų kaunietės titulą.
– Užpernai buvote išrinkta Metų kauniete. Kaip pasikeitė jūsų gyvenimas, gavus šį titulą? – paklausėme J.Šmidtienės.
– Žinokite, niekas nepasikeitė, tik iš savo grupės draugių sulaukiau naujos pravardės. Esame tokia baigusiųjų Dailės akademiją kompanija, tai dabar girdžiu: "O, Šmidtienė mūsų ponia!" Aš sakau: "Ne ponia, mane išrinko kauniete..." (juokiasi). Mano mama gal čia labiau džiaugėsi.
– O galbūt, gavusi šį titulą, pajutote didesnę atsakomybę?
– Bet kuriuo atveju taip yra – gauni apdovanojimą ir kažkaip atsiranda inercija, kad jau kitais metais turi nenuvilti, vėl kažką padaryti gražaus. Bet juk visą laiką taip darai. Nesvarbu, ar būčiau gavusi, ar ne. Tarsi įpareigoja šiek tiek, bet mano viduje niekas nepasikeitė absoliučiai, netgi truputėlį tokį kaltės jausmą jaučiu.
– Kodėl?
– Todėl, kad buvo vertesnių, tikrai buvo. Nesąmonė! (Juokiasi.)
– Ar per metus, kai buvote apdovanota vienu garbingiausių titulų mieste, nuveikėte darbų, kuriais išskirtinai didžiuojatės?
– Atvirai sakant... Na, aš jau atsibodau turbūt visiems. Man atrodo, jau reikia apie kažką kitą kalbėti (juokiasi). Apie tai, kad esu menininkė, kuri kuria savo darbus, turbūt mažiausiai kalbama. Arba aš esu vidutinė menininkė... Menininkui reikalingas žiūrovas, dėmesys, ir aš nesu išskirtinė. Eglutė yra, kaip aš sakau, žaisliukas, popsas. Toks dalykas, kurį visi pamato, vieniems patinka, kitiems nepatinka, bet tai neįpareigoja sukurti meno kūrinį, atskleisti save kaip profesionalią menininkę. Tai įpareigoja galbūt atskleisti save kaip profesionalią dizainerę, kuri teisingai atlieka savo darbą. Aišku, aš turiu ambicijų padaryti tą darbą šiek tiek kitokį, negu kad siūlo pramonė, norisi prisileisti šiek tiek arčiau tos mano dūšios.
– O kokie tie metai buvo jums ne tik kaip kaunietei ar menininkei, bet kaip žmogui? Galbūt sulaukėte daugiau dėmesio, dar dažniau ėmė atpažinti gatvėje?
– Gal šiek tiek ir daugiau, žinokite. Paprastai mes čia (galerijoje "Balta" – red. past.) gyvename tokioje savoje respublikoje. Menininkai yra tokie įdomūs žmonės, jie ir bendrauja savo rate. Man labai svarbus jų dėmesys, įvertinimas, nes kaip dainininkui svarbi ne tik klausytojo, bet ir jo kolegų nuomonė, taip kitos srities menininkui yra svarbu, kaip jis savo lizde gyvena. Šiuo atžvilgiu niekas nepasikeitė. Paprastų žmonių reakcijos – taip, pasikeitė. Juk tie žmonės galbūt labiau pradėjo mane pažinti gatvėje, labai dažnai sulaukiu padėkų, torčiukų, gėlyčių – ko aš tik nesulaukiu. Močiutės ateina, ypač tos, kurios čia vaikšto, Senamiestyje, išvis labai daug geranoriškų žmonių ir aš tiesiog kaip ant sparnų. Tokių iš tikrųjų atsirado daugiau po "Metų kaunietės" rinkimų. Bet aš net neabejoju, kad atsirado labai daug nepatenkintų, bet jie paprastai už sienos kalba, jie neina, neperduoda to negatyvo ir aš galvoju, kad jo gal ir nėra (juokiasi).
– Esate juokavusi, kad jei žmogus jaučiasi tobulas, jam belieka dėtis vainiką ir statytis paminklą. Tad kokie jūsų artimiausi ateities planai?
– Kuo toliau, tuo mažiau noriu būti tobula. Jaunystėje buvo maksimalistė, norėjau viską iki galo daryti gerai, gražiai. Bet iš tikrųjų gyvenimas yra šiek tiek paprastesnis – tobulas yra tik Dievas. Turi tiesiog stengtis savo misiją atlikti kuo geriau ir jei nepavyksta, vadinasi, ta klaida yra tam, kad išmoktum kažką. Jeigu viską moki, ko tada mokytis? Tada laukia tik memuarai ir vainikas (juokiasi). Yra du labai svarbūs gyvenime pagal mano filosofiją dalykai: žmogus yra laimingas tada, kai turi svajonių – vadinasi, ne visos dar yra išsipildžiusios, ir kai jis yra netobulas, nes tada turi kur tobulėti.
Kuo toliau, tuo mažiau noriu būti tobula. Jaunystėje buvo maksimalistė, norėjau viską iki galo daryti gerai, gražiai. Bet iš tikrųjų gyvenimas yra šiek tiek paprastesnis – tobulas yra tik Dievas.
– Teko girdėti ir apie būsimą didelę parodą Italijoje...
– Taip, rimtesnė paroda Italijoje buvo mano svajonė. Ir taip atsitiko, kad mane pastebėjo Europos fondo, kuris organizuoja įvairias parodas Europos šalyse, kuratoriai. Vienas iš didžiųjų projektų yra būtent Venecijos bienalės metu, kuratorinė paroda, personalinės struktūros, į kurias jie kviečiasi menininkus arba kažkokios žinomos galerijos pačios aplikuoja į tą konkursą savo darbus ar autorius. Mane pastebėjo "Litexpo" ir pakvietė su konkrečiu projektu "Ugnies šokis". Tai paglostė mano savimeilę, aišku, nes čia mane pastebėjo kaip profesionalią menininkę ir pakvietė. Tiktai tiek, kad tai vis tiek brangus malonumas. Bet menininkas yra toks – jis turbūt nusimaus ir kelnes, bet jeigu turi galimybę save parodyti, tai tą ir padarys.
– Kada vyks ši paroda?
– Bienalė bus atidaryta gegužės 13-ąją, o mano paroda jau turi būti pabaigta gegužės pradžioje. Taigi numatomas didelis darbas, didelės išlaidos. Aš iš tikrųjų kreipiausi ir į žmones, ir į remėjus, fondus. Rašau, kad turiu tokį pakvietimą, tiesiog tai bus man pasitikrinimas, kiek Lietuvai svarbu tai parodyti. Vienas dalykas yra gerai – aš ten dalyvausiu ne tik su savo autoriniais kūriniais, bet dar pristatysiu ir katalogą, kuriame bus matyti, iš kur aš, tai yra Kaunas ir visi Kauno projektai, kuriuos aš įgyvendinau. Manęs Lietuva nesiunčia ten reprezentuoti Lietuvos, tačiau aš esu pakviesta kaip menininkė, kaip personalija ir pabandysiu gražiai atstovauti tiek sau, tiek Kaunui.
– Ar jumyse dar likę jaudulio prieš parodas?
– Yra! Aš žinau, kiek į kūrinį įdėjau darbo ir ką norėjau pasakyti, bet tai dar nereiškia, kad jį supras kiti, todėl iš tikrųjų labai jaudinuosi. Ir žinau, kad paprasti žmonės ateina, matau, kad jiems patinka. Nors nesu komerciška, bet esu iš tos rūšies menininkų, kurie patinka žmonėms. Bet man labai svarbi yra meno pasaulio – kritikų, kolekcininkų, pačių menininkų nuomonė. Labai stengsiuosi nepersistengti ir ten pasirodyti galbūt nelabai plačiai, bet gana aiškiai ir raiškiai su savo projektu. Tai tiesiog toks jaudulys kaip prieš gerą egzaminą.
– Esate minėjusi, kad jums šiek tiek apmaudu, jog labiausiai esate žinoma tik dėl Kauno Kalėdų eglės. Ir vis dėlto kategoriškai neatsisakote šio darbo ateityje. Ar šis darbas mielas jūsų širdžiai? O gal nėra kito žmogaus, kuris šia miesto puošmena sugebėtų pasirūpinti geriau už jus?
– Aišku, kad yra. Manęs žvaigžde nedarykite, aš paprastas žmogus ir viena nebūčiau nieko padariusi. Kaune yra tokia specifika, yra bendruomenės, kurios nuo pat pradžių ir mane surado. Tiesiog galbūt tai yra mano darbas. Tam reikalingos ir lėšos, fondai, remėjai, finansavimas. Galų gale tam atiduodamas laikas – ne mėnuo, ne du ir net ne trys. Tai mano darbas, aš turiu iš to uždirbti. Viena problema, kad man truputėlį blogai dėl vadybos. Aš pati kaip menininkė, kaip darbų organizatorė, taip, aš sugebu tai padaryti, bet kiekvienais metais nusivadybinu į pievas. Padarau maksimumą, nors ir neturiu tam tikroms pozicijoms lėšų, kurios yra pagal sutartį. Bet aš va pagerinu, arba kažkas neišeina, o negaliu palikti blogai. Darau iki maksimumo, taip, kaip man atrodo sąžininga. Skaičiavimas yra mano silpna vieta ir ji mane blokuoja. Jeigu mane vertintų kaip idėjos autorę ir duotų komandą žmonių, kurie patys dirbtų, užsiimtų vadyba, ieškotų lėšų, skaičiuotų tuos pinigus, tada puiku, aš galėčiau daryti ir kurti. Bet šiais laikais yra kitaip. Mes gana komerciški ir pirmiausia pradedame skaičiuoti, kad tai nebūtų labai brangu, o man reikia, kad būtų labai gerai. Iš vienos pusės aš save šiek tiek realizuoju ir esu laiminga, kita vertus, viena niekada nebūčiau to padariusi. Dirbo visa komanda, visa mano šeima. Jeigu trūko pinigų, mes skolindavomės, o paskui ieškojome rėmėjų. Atsirado tam tikras gyvenimo būdas. Aš ir sakau, kad jeigu dirbi mėgstamą darbą, tu gyveni, jeigu eini į darbą kaip į lažą, tas darbas bus prastas.
– Pakalbėkime apie kitą jūsų veiklos sritį – tekstilę. Kaip atradote itin didelio kruopštumo reikalaujančią erdvinio siuvinėjimo meno šaką?
– Galiu labai didžiuotis, nes šią techniką aš atradau, galbūt ji neturėjo tiek visokių niuansų, bet ją atradau dar mokydamasi Dailės akademijoje. Mano pirmieji darbai buvo būtent erdvinis siuvinėjimas. Paskui dalyvavau su tais kūriniais ir Anglijoje, ir Amerikoje, siunčiau darbus į parodas, gavau sertifikatą, tai yra pripažinta mano autorinė technika – erdvinis siuvinėjimas.
– Jūsų kūryboje gausu sakralumo, galima įžvelgti aliuzijų į įvairias stichijas. Kas jus labiausiai įkvepia kurti?
– Savo kūriniuose labiau atspindžiu jausmą. Aš nenoriu ten ieškoti kažkokios prasmės, sukurti kažkokį literatūrinį kūrinį, prie kurio visi laužytų galvas, kuris labai belstų į širdį ir kažką sakytų. Tiesiog taip jaučiu ir taip darau. Sąžiningai matau viziją, skrydį ir jį perteikiu taip, kaip man Dievas ranką vedžioja. Dabar visiškai naujas mano projektas yra "Nimbai". Jo inspiracija – mano mama, kuriai dabar – 91 metai. Ji pergyveno karą, tremtį, net kalėjimą būdama labai jauna už tai, kad labai mylėjo Lietuvą. Šešiolikos metų mergaitė buvo pasodinta į kalėjimą ir tardoma, kalėjime ji siuvinėdavo. Siuvinėdavo neturėdama nei ant ko, nei su kuo. Gaudavo maisto tiktai iš tėvų ar giminių užsiūtuose drobiniuose maišeliuose ir ant tų maišelių skiautės savo plaukais be adatos išsiuvinėdavo kryželį, metus arba "Aš myliu Lietuvą". Tuos darbus ji yra išsaugojusi, po to ji buvo ištremta į Sibirą, juos parsivežė. Ir juose yra toks nenusakomas jausmas! Aš turiu šimteriopas sąlygas išreikšti save… Ir pagalvojau, kas yra nimbas? Tokia šventumo aureolė virš Dievo atvaizdo, virš to, ką garbini. Taigi tas nimbas man yra tai, kaip aš jaučiu, pavyzdžiui, mamą. Vienas nimbas bus skirtas mano mamai. Tai tam tikras paminklas gyvam jausmui.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Šių metų „Gintarinė pora“: žiūrovų laukia didelė staigmena!4
Bene vienas svarbiausių tikro ir šilto pavasario pranašų Kaune – pirmąjį gegužės mėnesio savaitgalį mieste vykstančios tarptautinės sportinių šokių varžybos „Gintarinė pora“. Šiemet jos bus surengtos ...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
H. L. Asbjørnsen – džiazo karalienė ir scenos katė
Kauno bigbendas, tik ką turėjęs įkvepiančius koncertus Birštono džiazo festivalyje ir Kaune su džiazo fleitininku Néstoru Torresu (Puerto Rikas / JAV), vėl kviečia į unikalų pasimatymą. Šį kartą – su džiazo primadona i...
-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtąjį kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. Renginys šiais metais suburs autorius ne tik iš Li...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 23–28 d.
Balandžio 23 d. Raudondvario kultūros centras: 16 val. vaikų meno kolektyvų šventė „Parvažiavo saulė“ (Jurginės). Dalyvauja jaunučių liaudiškų šokių kolektyvai ir vaikų kapela „Karklynėlis“. Ilgakie...
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“5
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...
-
KVMT scenoje – reveransas baleto įvairovei: nuo klasikos iki technomuzikos
Baletas gali būti labai įvairus ir turėti daugybę veidų. Tuo įsitikins žiūrovai, apsilankę Tarptautinei šokio dienai skirtame Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) koncerte. Balandžio 27-osios vakarą teatro scenoje atsiskleis tikra klasik...
-
Unikalus garso spektaklis tamsoje: ką girdi ausis, kai nemato akis?1
„Klausymasis – tai kita regėjimo forma“, – neabejoja garso spektaklio „eiti į pat vidurį“ kūrėjai. Garso menininkų kartu su neregiais sukurtas spektaklis vyksta visiškoje tamsoje, klausantis Jono Meko poeziją i...
-
Tarpininkai. Po kilogramą laimės, laisvės ir būties
Pokalbis su tapytoju Andriumi Miežiu – bendros meno parodos „Tarpininkai“ kontekste apie kultūrą, natūrą, meno kūrinio suvokimą; tarpininkavimą ir bendravimą su meno publika, atveriant jai meno pasaulius. Naujausius tapybos kūrinius...