- Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kūnas apibūdinamas kaip struktūra, figūra, organizmas. "Nekūno" apibrėžimas sukelia sumaištį, abejonių – juk griežtai jo apibrėžti neįmanoma. "Nekūnas" suvokiamas individualiai, pritaikant jį prie asmeninės patirties struktūrų.
Kauno miesto muziejaus Kauno pilies galerinėje erdvėje eksponuojama tarp Danijos ir Lietuvos gyvenančios menininkės Marijos Griniuk paroda "The Unbody/Nekūnas", kvestionuoja kūno ir nekūno formas atminties, laiko ir konstrukcijos kontekstuose.
Iš 1970–1991 m. mokyklinių uniformų bei dirbtinių medžiagų sukurtas tekstilės objektas yra tęstinio projekto tuo pačiu pavadinimu – "The Unbody/Nekūnas" – dalis.
Kad galėtume susieti atskirą detalę su kontekstu, reikėtų aiškiai apsibrėžti jos formą. M.Griniuk kūną apibūdina kaip gebėjimų ir apribojimų sistemą, nekūnas, anot jos, – yra neatskiriamas nuo kūno, todėl yra ribotas.
"Kūnas matomas kaip fizinis objektas: kaip apibrėžta gyvos būtybės forma, kaip mechaninis objektas, kaip architektūros objektas, kaip alma mater – edukacinė institucija. Atmintis yra iliustruojama vaizdiniu, kuris yra kūnas iš tam tikro momento praeityje. Jeigu kalbame apie bėgant laikui besikeičiantį žmogaus kūną, tuomet atmintis yra susieta su jo forma tam tikromis laiko atkarpomis. Nekūnas – tai atminties raštai (angl. "the patterns of memory"), kurie formuoja patirtis", – aiškina menininkė.
Pasak kūrėjos, kūnas yra sudarytas iš nekūno: vaizdinį formuoja atminties raštai – patirtis. Mūsų aplinkoje esantys kūnai (bendrąja prasme, neišskiriant nei fizinių objektų, nei mentalinių ar dvasinių) yra autentiškos mūsų patirties talpyklos, dėl to, kiekvienas kūnas, atsiradęs žvilgsnio akiratyje – visiškai unikalus, kadangi kiekvieno žmogaus patirtis jį reflektuoja skirtingai.
M.Griniuk parodoje, žiūrint į tekstilinį objektą iš mokyklinių uniformų sukyla prisiminimai, lydimi jausmų, formavusių unikalius kiekvieno iš mūsų raštus/įrašus atmintyje.
Vis dėlto daugybė transformuotų, niekam nebepriklausančių ir nebereikalingų drabužių tampa muziejinės erdvės objektu – kūnu, reprezentacine visuma, postamentu praeičiai. Šioje jungtyje išryškėja dvilypė situacija: M.Griniuk kūrinys yra ir objektas apie praeitį, ir objektas apie dabartį. Jis gali būti stipriai susietas su atmintimi ir prisiminimais, tačiau gali būti ir erdvė visiškai naujiems naratyvams rastis.
"Tai kūnas, suvokiamas kelių lietuvių kartų ir kitų Rytų Europos šalių atstovams. Taip pat – naratyvas jaunajai kartai. Kalbant apie ekvivalenciją tarp kūno ir konstrukcijos bei ekvivalenciją tarp nekūno ir prisiminimo/atminties, kur kūnas neatsiejamas nuo nekūno, kaip konstrukcija nuo atminties išryškėja faktas, kad kūrinys-objektas tampa kūnu tik tuomet, kai į galerinę erdvę įeina žiūrovas su savo patirčių sluoksniais", – parodos idėją lukštena M.Griniuk.
Taip išryškėja kūno priklausomybė nuo nekūno, nors galbūt galima teigti ir atvirkščiai: nekūno transformacijos tiesiogiai priklauso nuo žmogaus sukurtų sąsajų su savo patirtimi. "Materialus objektas – kūnas – egzistuoja. Jis yra šiuo momentu, kad sukurtų arba naują raštą (angl. pattern), arba atkartotų smegenyse esantį/saugomą. Materialusis kūnas yra tai, ką matome vizualiai. Nematerialaus pavidalo matyti negalime, todėl viskas, kas nematerialu, tai – atmintis arba naratyvas", – sako kūrėja.
Reziumuodama M.Griniuk pastebi: "Parodoje aš taip pat kalbu ir apie kolektyvines patirtis, apie menininkų kartą – naująją kartą – su patirtimi ir gebėjimu kurti ir skatinti naujas meno tradicijas Lietuvoje."
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
G. Kuprevičius: esu vietinės reikšmės kompozitorius ir tai man patinka14
Kompozitorius Giedrius Kuprevičius šiemet mini 80 metų jubiliejinę sukaktį. Sveiko humoro jausmo nestokojančio iškilaus kūrėjo jubiliejų Kauno valstybinė filharmonija paminės dviem reikšmingais koncertais. Su šarminguoju M...
-
Tarpininkai: A. Miežio ir I. Kazakevičiaus darbų paroda
Autoriai – tapytojas Andrius Miežis ir menotyrininkas Ignas Kazakevičius – kūriniais kalbasi apie kultūrą ir natūrą, realybę ir mistifikaciją, apie menininkus ir paveikslus, jų „tarpininkavimo“ būdus bendraujant su meno publi...
-
Atsisveikinama su operetės primadona D. Dirginčiūte-Tamuliene5
Antradienį Kauno valstybiniame muzikiniame teatre atsisveikinama su soliste, operetės primadona Danute Dirginčiūte-Tamuliene. Urna bus išnešama 14 val. Laidojama Petrašiūnų kapinėse. ...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 15–21 d.
Balandžio 17 d. Garliavos kultūros centras: 12 val. – projekto „Teatro SPA jaunimui ir vaikams“ Klaipėdos jaunimo teatro spektaklis vaikams „Knygų personažai atgyja“. Kauno rajono sporto centras: 19 val. – Lietuvos ...
-
Parodoje – muzikos ir tapybos sinergija
Garliavos kultūros centre atidaryta tapybos darbų paroda „M. K. Čiurlionio muzikos ir tapybos sinergija“. ...
-
Kaunas švenčia: žalgiriečiai ir trečią kartą sezone įveikė „Rytą“8
Kauno „Žalgirio“ komanda įsirašė dar vieną pergalę „Betsafe-LKL“ čempionate. Andrea Trinchieri auklėtiniai sausakimšoje „Žalgirio“ arenoje nugalėjo Vilniaus „Ryto“ krepšininkus...
-
Menininkė E. Šimkutė keliauja, kuria ir dalijasi5
Kelionių patirtys ir atradimai virsta įkvėpimu kurti ir dalytis, todėl menininkės Eglės Šimkutės studijos durys atviros kitiems menininkams, o Filosofo akmens krautuvėlės lentynos – jų darbams. ...
-
Pranešama, kur bus galima atsisveikinti su operetės primadona D. Dirginčiūte-Tamuliene1
Kovo 25 d., likus porai savaičių iki 82 gimtadienio, mirė Kauno valstybinio muzikinio teatro solistė, operetės primadona Danutė Dirginčiūtė-Tamulienė. Teatras pranešė, kad su operetės primadona atsisveikti ir palydėti į paskutinę kelion...
-
Pažaislio muzikos festivalyje – lietuvių kūriniai, nauji kūriniai ir istorinės erdvės
Paskutinę pavasario dieną prasidėsiantis XXIX Pažaislio muzikos festivalis tris vasaros mėnesius dovanos 28 koncertus, iš kurių keturi didieji vyks labiausiai festivalio gerbėjų pamėgtoje erdvėje – Pažaislio vienuolyno didžiajame kieme...
-
Stiklo menininkas D. Razauskas apie studijų metus: Kaunui buvome įdomus reiškinys, aštrus prieskonis1
„Kai mes, Stepžukio studentai, iš Žaliakalnio nusileisdavome į Laisvės alėją, labai išsiskirdavome iš miestiečių. Praeiviai šnabždėdavosi mus pamatę. Kaunui buvome įdomus reiškinys, aštrus prieskonis&...