Knygų įrišai – tarsi menas mene

Vilniaus knygrišių gildijos pristatoma Virginijos Ligeikienės personalinė knygų įrišų paroda atveria duris į vėl atrandamą šios dailės srities pasaulį.

Atkurti ir kurti

V.Ligeikienė baigė meninės odininkystės studijas Talino dailės institute, menotyros magistrantūrą Vytauto Didžiojo universitete, yra Lietuvos dailininkų sąjungos ir Vilniaus knygrišių gildijos narė, šiuo metu – I kategorijos knygų restauratorė, dirbanti Kauno apskrities viešojoje bibliotekoje.

Jos darbuose matyti profesinė amato ir meno evoliucija, veikiama ir naujos restauravimo patirties, ir pasaulinės šiuolaikinės meninės knygrišystės, kuri, regis, išgyvena dėmesio pakilimą. Dažnai griežti restauravimo kanonai gožia kūrybinį polėkį, bet V.Ligeikienė meninės veiklos neatsisakė: periodiškai kuria, seka naujoves, mokosi ir dalyvauja parodose. Anot autorės, būsimą knygos viršelį ji ilgai nešiojasi galvoje ir, kai jau turi aiškią viziją, imasi ją įgyvendinti.

V.Ligeikienės sukurtuose viršeliuose dominuoja šilti tonai, tapybiškumas, būdingas lyrizmas. Autorė nepiktnaudžiauja ornamentais, geriau renkasi išryškinti odos tekstūrą ir spalvas. Kai kuriuose darbuose nevengia figūrinių ar siužetinių motyvų. Yra ir pusiau odinių viršelių, liaudies meno tematikai pritaikyta drobė.

Vėlyvesnes knygas lydi klasikinis knygos priedas – dėžutė, ne tik dydžiu, bet ir dekoru bei medžiagomis priderinta prie knygos. Dėžutė suteikia viršeliui ir knygai papildomą apsaugą, kartu didina bibliofilinę egzemplioriaus vertę. Autorė taip pat atlieka priešlapių popieriaus marmuravimą, išmėgina skirtingų laikotarpių rišimo būdus.

Individualumas ir klasika

V.Ligeikienės kūryboje galima išskirti kelias darbų grupes, kurios pasižymi skirtinga stilistika, technologinėmis ir meninėmis priemonėmis. Viena tokių, žyminti ankstyviausią laikotarpį, – tai tapybiški darbai, atlikti batikos, tonavimo pastelinėmis spalvomis, kartais kartu su reljefo technikomis sukuria judrų, dinamišką, daugiasluoksnį vaizdą.

Kaip teigia autorė, šiam polinkiui į tapybiškumą didelę įtaką turėjo jos dėstytojas Romas Stankevičius. Ryškiausi šios grupės pavyzdžiai – Antano Mončio albumas, Rainerio Maria Rilkės "Poezija", R.M.Rilkės "Užrašai", autorinė knygelė "Angelas", atsiliepimų knyga. Tuo pačiu tikslu autorė kai kuriuose darbuose naudoja ir odos marmuravimą.

Kita grupė – reljefiniai darbai, čia autorė naudoja kelių tipų reljefus (raukinių, kartono reljefo ir t.t.), iš jų patys įdomiausi ir vertingiausi yra rankinio odos graviravimo ir reljefo kėlimo (cuir cisele) būdu dekoruoti viršeliai (Rūtos Guzevičiūtės "Europos kostiumo tūkstantmetis" ir kt.). Tai sena ir sudėtinga gerų įgūdžių reikalaujanti, viduramžiais plačiai paplitusi dekoravimo technika, tačiau šiandien Lietuvoje kitų autorių, dirbančių šia technika, beveik nėra. Gamtos grožį, grakštumą ir jautrią emocinę vienatvės bei ilgesio išraišką matome viršelyje su paukščiu "Pflanzen und Tiere".

Romantika ir minimalizmas

Naują posūkį ir eksperimentines paieškas žymi serija darbų, kurių odoje įspausti džiovinti pievų augalai (Omaras Chajamas "Rubajatai", Clarissa Pinkola Estes "Bėgančios su vilkais", Hanso Christiano Anderseno "Undinėlė", autorinė knyga "Žolių bliuzas", Kauno miesto užrašai ir kt.). Šią techniką autorė labai pamėgo ir sėkmingai plėtojo, jungdama su kitomis meninėmis priemonėmis.

Atviri įrišimai minkštais viršeliais (angl. limp binding) – tai knygelės su raudona ir mėlyna gėlėmis. Netradicine skulptūrine knygos forma (ne tik viršelio, bet ir viso bloko) išsiskiria kūrybiniai darbai "Pavasaris", "Gražuolė" bei "Romantikė".

Regis, patys brandžiausi ir knygiškiausi yra griežti bei aiškūs, minimalizmo žyme pažymėti darbai. Jiems būdingos lakoniškos geometrinės formos arba lengva linijų kompozicija (Marijos Gimbutienės "Senoji Europa", Nikolajaus Gogolio "Surnud Hinged" ("Mirusios sielos"), vienas kitas įspaudas (Kristijono Donelaičio "Metai", R.Taukinaitytės-Narbutienės "Knygrišiai apie knygas ir knygrišystę", Maironio "Raštai") arba reljefinis motyvas ir tonuotos odos erdvė ("Filosofijos istorijos chrestomatija", Astridos Lindgren "Mažylis ir Karlsonas"). Tikėtina, kad šio meninio subtilumo ir kuklumo išmokė artimesnė pažintis su istoriniais įrišais.


Kas? V. Ligeikienės personalinė knygų įrišų paroda.

Kur? Nacionaliniame M.K.Čiurlionio dailės muziejuje.

Kada? Veikia iki balandžio 23 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių