Knygų įrišai – tarsi menas mene

Vilniaus knygrišių gildijos pristatoma Virginijos Ligeikienės personalinė knygų įrišų paroda atveria duris į vėl atrandamą šios dailės srities pasaulį.

Atkurti ir kurti

V.Ligeikienė baigė meninės odininkystės studijas Talino dailės institute, menotyros magistrantūrą Vytauto Didžiojo universitete, yra Lietuvos dailininkų sąjungos ir Vilniaus knygrišių gildijos narė, šiuo metu – I kategorijos knygų restauratorė, dirbanti Kauno apskrities viešojoje bibliotekoje.

Jos darbuose matyti profesinė amato ir meno evoliucija, veikiama ir naujos restauravimo patirties, ir pasaulinės šiuolaikinės meninės knygrišystės, kuri, regis, išgyvena dėmesio pakilimą. Dažnai griežti restauravimo kanonai gožia kūrybinį polėkį, bet V.Ligeikienė meninės veiklos neatsisakė: periodiškai kuria, seka naujoves, mokosi ir dalyvauja parodose. Anot autorės, būsimą knygos viršelį ji ilgai nešiojasi galvoje ir, kai jau turi aiškią viziją, imasi ją įgyvendinti.

V.Ligeikienės sukurtuose viršeliuose dominuoja šilti tonai, tapybiškumas, būdingas lyrizmas. Autorė nepiktnaudžiauja ornamentais, geriau renkasi išryškinti odos tekstūrą ir spalvas. Kai kuriuose darbuose nevengia figūrinių ar siužetinių motyvų. Yra ir pusiau odinių viršelių, liaudies meno tematikai pritaikyta drobė.

Vėlyvesnes knygas lydi klasikinis knygos priedas – dėžutė, ne tik dydžiu, bet ir dekoru bei medžiagomis priderinta prie knygos. Dėžutė suteikia viršeliui ir knygai papildomą apsaugą, kartu didina bibliofilinę egzemplioriaus vertę. Autorė taip pat atlieka priešlapių popieriaus marmuravimą, išmėgina skirtingų laikotarpių rišimo būdus.

Individualumas ir klasika

V.Ligeikienės kūryboje galima išskirti kelias darbų grupes, kurios pasižymi skirtinga stilistika, technologinėmis ir meninėmis priemonėmis. Viena tokių, žyminti ankstyviausią laikotarpį, – tai tapybiški darbai, atlikti batikos, tonavimo pastelinėmis spalvomis, kartais kartu su reljefo technikomis sukuria judrų, dinamišką, daugiasluoksnį vaizdą.

Kaip teigia autorė, šiam polinkiui į tapybiškumą didelę įtaką turėjo jos dėstytojas Romas Stankevičius. Ryškiausi šios grupės pavyzdžiai – Antano Mončio albumas, Rainerio Maria Rilkės "Poezija", R.M.Rilkės "Užrašai", autorinė knygelė "Angelas", atsiliepimų knyga. Tuo pačiu tikslu autorė kai kuriuose darbuose naudoja ir odos marmuravimą.

Kita grupė – reljefiniai darbai, čia autorė naudoja kelių tipų reljefus (raukinių, kartono reljefo ir t.t.), iš jų patys įdomiausi ir vertingiausi yra rankinio odos graviravimo ir reljefo kėlimo (cuir cisele) būdu dekoruoti viršeliai (Rūtos Guzevičiūtės "Europos kostiumo tūkstantmetis" ir kt.). Tai sena ir sudėtinga gerų įgūdžių reikalaujanti, viduramžiais plačiai paplitusi dekoravimo technika, tačiau šiandien Lietuvoje kitų autorių, dirbančių šia technika, beveik nėra. Gamtos grožį, grakštumą ir jautrią emocinę vienatvės bei ilgesio išraišką matome viršelyje su paukščiu "Pflanzen und Tiere".

Romantika ir minimalizmas

Naują posūkį ir eksperimentines paieškas žymi serija darbų, kurių odoje įspausti džiovinti pievų augalai (Omaras Chajamas "Rubajatai", Clarissa Pinkola Estes "Bėgančios su vilkais", Hanso Christiano Anderseno "Undinėlė", autorinė knyga "Žolių bliuzas", Kauno miesto užrašai ir kt.). Šią techniką autorė labai pamėgo ir sėkmingai plėtojo, jungdama su kitomis meninėmis priemonėmis.

Atviri įrišimai minkštais viršeliais (angl. limp binding) – tai knygelės su raudona ir mėlyna gėlėmis. Netradicine skulptūrine knygos forma (ne tik viršelio, bet ir viso bloko) išsiskiria kūrybiniai darbai "Pavasaris", "Gražuolė" bei "Romantikė".

Regis, patys brandžiausi ir knygiškiausi yra griežti bei aiškūs, minimalizmo žyme pažymėti darbai. Jiems būdingos lakoniškos geometrinės formos arba lengva linijų kompozicija (Marijos Gimbutienės "Senoji Europa", Nikolajaus Gogolio "Surnud Hinged" ("Mirusios sielos"), vienas kitas įspaudas (Kristijono Donelaičio "Metai", R.Taukinaitytės-Narbutienės "Knygrišiai apie knygas ir knygrišystę", Maironio "Raštai") arba reljefinis motyvas ir tonuotos odos erdvė ("Filosofijos istorijos chrestomatija", Astridos Lindgren "Mažylis ir Karlsonas"). Tikėtina, kad šio meninio subtilumo ir kuklumo išmokė artimesnė pažintis su istoriniais įrišais.


Kas? V. Ligeikienės personalinė knygų įrišų paroda.

Kur? Nacionaliniame M.K.Čiurlionio dailės muziejuje.

Kada? Veikia iki balandžio 23 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Žiegždrių pamiškėmis lenktyniavo legendiniai žemaitukai
    Žiegždrių pamiškėmis lenktyniavo legendiniai žemaitukai

    Darganotas oras netrukdė šeštadienį Žiegždriuose (Kauno r.) vykusiam žemaitukų ištvermės jojimo ir važiavimo turnyrui "Jotvingių taurė". Čia rungėsi žirgų mėgėjai iš Kauno rajono, Vilniaus, Trakų, Š...

    1
  • „Žalgirio“ arenoje Dž. Butkutės gerbėjai uždainavo: „Su gimimo diena“
    „Žalgirio“ arenoje Dž. Butkutės gerbėjai uždainavo: „Su gimimo diena“

    2017-ieji Džordanai Butkutei – jubiliejiniai metai. Nuo tos akimirkos, kai Stanislovas Čiapas ją pakvietė į legendinį estrados ansamblį „Nerija“ iki fantastinio lygio koncertų didžiausiose šalies arenose, praėjo jau 30 metų....

  • Iš molio lipdė karinius ženklus
    Iš molio lipdė karinius ženklus

    Vytauto Didžiojo karo muziejus šeštadienį kvietė ne tik apžiūrėti muziejaus ekspoziciją. Čia veikusiose keramikos dirbtuvėlėse buvo galima nusilipdyti karinius ženklus ir simbolius. ...

  • Nuogo kūno filosofija: kaip išsivaduoti iš visuomenės požiūrio gniaužtų?
    Nuogo kūno filosofija: kaip išsivaduoti iš visuomenės požiūrio gniaužtų?

    Kauno galerijoje "Balta" eksponuojama Jono Kunicko tapybos paroda "Atvirumas" – tai aktai, kurie ragina žiūrovą visų pirma nebijoti savęs. "Stoviu prieš jus nuogas. Ant galerijos sienų eksponuotos visos mano vidinio ...

    14
  • Moderni pasaka apie Pelenę – su austriškais ir itališkais prieskoniais
    Moderni pasaka apie Pelenę – su austriškais ir itališkais prieskoniais

    Kauno valstybinis muzikinis teatras ruošiasi neįprastai premjerai – baletui "Kita Pelenės istorija" pagal žymiąją pasaką. Kaune atgimsiantį šią istoriją stato į Kauną atvykęs italų kilmės buvęs Niujorko trupės &sca...

  • Į praeitį nukelianti „Baleto atmintis“
    Į praeitį nukelianti „Baleto atmintis“

    Šią savaitę Kaune pristatytas nedidelę Lietuvos baleto istorijos dalelę atgaivinęs koncertas/retrospektyva "Baleto atmintis“. Publika pakviesta trumpam nusikelti į praeitį – jie scenoje išvydo rekonstruotus iškiliau...

  • Bendravimo mozaika išmokė žvelgti kito akimis
    Bendravimo mozaika išmokė žvelgti kito akimis

    Tarp gausių šiemetės Kauno bienalės partnerystės projektų – ir Švietimo mainų paramos fondo "Erasmus+" finansuojami tarptautiniai mokytojų kvalifikacijos tobulinimo kursai. Spalio 9–13 d. vykę Kauno Nemuno mokykloje-...

  • Radiniai Pyplių piliakalnyje pranoko lūkesčius
    Radiniai Pyplių piliakalnyje pranoko lūkesčius

    Archeologų komandos, kasinėjusios netoli Kačerginės esančio Pyplių piliakalnio papėdę, radiniai pranoko lūkesčius: rasta iki šiol nežinota paleolito, arba senojo akmens amžiaus, gyvenvietė. ...

    8
  • Švedų menininkas: aš žinau, kur aš einu
    Švedų menininkas: aš žinau, kur aš einu

    Visi turime tam tikras ribas, tačiau svarbu sekti savo gyvenimo linija, net jei kartais nežinome, dėl ko tai darome. Menas yra kalba, kuria artikuliuoju su aplinka, todėl neprivalau kiekvieną kartą išrasti kažko naujo. Mano kūriniai – mano...

    2
  • Atsiminimų zona dabarties akimirką
    Atsiminimų zona dabarties akimirką

    Kada istorijos yra naujos? Kokią laiko atkarpą jas galime tokiomis laikyti? Ir išvis ar žodis "istorija" – nuoroda į būtąjį laiką, įvykių seką praeityje, kurią atmintis sudėlioja į rišlų pasakojimą? Greta atsidūr...

Daugiau straipsnių