Knygų įrišai – tarsi menas mene

Vilniaus knygrišių gildijos pristatoma Virginijos Ligeikienės personalinė knygų įrišų paroda atveria duris į vėl atrandamą šios dailės srities pasaulį.

Atkurti ir kurti

V.Ligeikienė baigė meninės odininkystės studijas Talino dailės institute, menotyros magistrantūrą Vytauto Didžiojo universitete, yra Lietuvos dailininkų sąjungos ir Vilniaus knygrišių gildijos narė, šiuo metu – I kategorijos knygų restauratorė, dirbanti Kauno apskrities viešojoje bibliotekoje.

Jos darbuose matyti profesinė amato ir meno evoliucija, veikiama ir naujos restauravimo patirties, ir pasaulinės šiuolaikinės meninės knygrišystės, kuri, regis, išgyvena dėmesio pakilimą. Dažnai griežti restauravimo kanonai gožia kūrybinį polėkį, bet V.Ligeikienė meninės veiklos neatsisakė: periodiškai kuria, seka naujoves, mokosi ir dalyvauja parodose. Anot autorės, būsimą knygos viršelį ji ilgai nešiojasi galvoje ir, kai jau turi aiškią viziją, imasi ją įgyvendinti.

V.Ligeikienės sukurtuose viršeliuose dominuoja šilti tonai, tapybiškumas, būdingas lyrizmas. Autorė nepiktnaudžiauja ornamentais, geriau renkasi išryškinti odos tekstūrą ir spalvas. Kai kuriuose darbuose nevengia figūrinių ar siužetinių motyvų. Yra ir pusiau odinių viršelių, liaudies meno tematikai pritaikyta drobė.

Vėlyvesnes knygas lydi klasikinis knygos priedas – dėžutė, ne tik dydžiu, bet ir dekoru bei medžiagomis priderinta prie knygos. Dėžutė suteikia viršeliui ir knygai papildomą apsaugą, kartu didina bibliofilinę egzemplioriaus vertę. Autorė taip pat atlieka priešlapių popieriaus marmuravimą, išmėgina skirtingų laikotarpių rišimo būdus.

Individualumas ir klasika

V.Ligeikienės kūryboje galima išskirti kelias darbų grupes, kurios pasižymi skirtinga stilistika, technologinėmis ir meninėmis priemonėmis. Viena tokių, žyminti ankstyviausią laikotarpį, – tai tapybiški darbai, atlikti batikos, tonavimo pastelinėmis spalvomis, kartais kartu su reljefo technikomis sukuria judrų, dinamišką, daugiasluoksnį vaizdą.

Kaip teigia autorė, šiam polinkiui į tapybiškumą didelę įtaką turėjo jos dėstytojas Romas Stankevičius. Ryškiausi šios grupės pavyzdžiai – Antano Mončio albumas, Rainerio Maria Rilkės "Poezija", R.M.Rilkės "Užrašai", autorinė knygelė "Angelas", atsiliepimų knyga. Tuo pačiu tikslu autorė kai kuriuose darbuose naudoja ir odos marmuravimą.

Kita grupė – reljefiniai darbai, čia autorė naudoja kelių tipų reljefus (raukinių, kartono reljefo ir t.t.), iš jų patys įdomiausi ir vertingiausi yra rankinio odos graviravimo ir reljefo kėlimo (cuir cisele) būdu dekoruoti viršeliai (Rūtos Guzevičiūtės "Europos kostiumo tūkstantmetis" ir kt.). Tai sena ir sudėtinga gerų įgūdžių reikalaujanti, viduramžiais plačiai paplitusi dekoravimo technika, tačiau šiandien Lietuvoje kitų autorių, dirbančių šia technika, beveik nėra. Gamtos grožį, grakštumą ir jautrią emocinę vienatvės bei ilgesio išraišką matome viršelyje su paukščiu "Pflanzen und Tiere".

Romantika ir minimalizmas

Naują posūkį ir eksperimentines paieškas žymi serija darbų, kurių odoje įspausti džiovinti pievų augalai (Omaras Chajamas "Rubajatai", Clarissa Pinkola Estes "Bėgančios su vilkais", Hanso Christiano Anderseno "Undinėlė", autorinė knyga "Žolių bliuzas", Kauno miesto užrašai ir kt.). Šią techniką autorė labai pamėgo ir sėkmingai plėtojo, jungdama su kitomis meninėmis priemonėmis.

Atviri įrišimai minkštais viršeliais (angl. limp binding) – tai knygelės su raudona ir mėlyna gėlėmis. Netradicine skulptūrine knygos forma (ne tik viršelio, bet ir viso bloko) išsiskiria kūrybiniai darbai "Pavasaris", "Gražuolė" bei "Romantikė".

Regis, patys brandžiausi ir knygiškiausi yra griežti bei aiškūs, minimalizmo žyme pažymėti darbai. Jiems būdingos lakoniškos geometrinės formos arba lengva linijų kompozicija (Marijos Gimbutienės "Senoji Europa", Nikolajaus Gogolio "Surnud Hinged" ("Mirusios sielos"), vienas kitas įspaudas (Kristijono Donelaičio "Metai", R.Taukinaitytės-Narbutienės "Knygrišiai apie knygas ir knygrišystę", Maironio "Raštai") arba reljefinis motyvas ir tonuotos odos erdvė ("Filosofijos istorijos chrestomatija", Astridos Lindgren "Mažylis ir Karlsonas"). Tikėtina, kad šio meninio subtilumo ir kuklumo išmokė artimesnė pažintis su istoriniais įrišais.


Kas? V. Ligeikienės personalinė knygų įrišų paroda.

Kur? Nacionaliniame M.K.Čiurlionio dailės muziejuje.

Kada? Veikia iki balandžio 23 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • „Volfo Engelmano Studijoje“ – P. Vyšniausko ir V. Kaplano džiazas
    „Volfo Engelmano Studijoje“ – P. Vyšniausko ir V. Kaplano džiazas

    Šeštadienio vakarą „Volfo Engelmano Studijoje“ Kaunakiemio gatvėje buvo karšta. Atmosferą užkaitino džiazo melodijos, kurias liejo saksofonininkas Petras Vyšniauskas ir gitaristas Vladimiras Kaplanas. ...

  • Įspūdinga M. Luckos kelionė: aplink pasaulį – į save
    Įspūdinga M. Luckos kelionė: aplink pasaulį – į save

    Prieš trejus metus pažadą apkeliauti aplink pasaulį per penkerius metus ir dalytis įspūdžiais su dešimtimis tūkstančių sekėjų davęs kaunietis Marius Lucka sėkmingai juda link užsibrėžto tikslo. Paskutinė, dar žiemą pradėta ir ...

    4
  • Menininkas sriuboje arba paroda, turinti skandalingumo aurą
    Menininkas sriuboje arba paroda, turinti skandalingumo aurą

    Šios parodos istorija prasidėjo kiek anksčiau nei pati paroda. Anot jos autoriaus Arūno Daugėlos, net keturios galerijos Kaune atsisakė priimti jo sukūrtų silikoninių objektų ekspoziciją, taip suteikdamos jai uždrausto vaisiaus ir tam tikro s...

    28
  • Kitame tilto gale – džiazuojantis tarpukario Kaunas
    Kitame tilto gale – džiazuojantis tarpukario Kaunas

    A. ir P.Galaunių namai vėl atvėrė duris tarpukario gerbėjams. Čia veikianti paroda "Kasdienybės geometrija. Art Deco Kauno interjeruose" dėl renovacijos kurį laiką buvo uždaryta. Atsinaujinę tarpukario dvasia alsuojantys namai kviečia pr...

    1
  • Parodoje – amžinasis esamasis laikas
    Parodoje – amžinasis esamasis laikas

    Senieji hermeneutikos meistrai teigdavo, kad skaityti rimtą tekstą būtina dviem etapais. Pirmą kartą skaitytojas suvokia tekstą estetiškai, tada mes kažką jusliškai pamatome ir suprantame, o antrojo skaitymo metu – jau interpretuoja...

    2
  • „KOKO“ erdvėje – nauja Latvijos dizainerės K. Gutmane kolekcija
    „KOKO“ erdvėje – nauja Latvijos dizainerės K. Gutmane kolekcija

    Kauno senamiestyje įsikūrusi ir konceptualius europinius mados prekių ženklus atstovaujanti mados erdvė „KOKO“ lojaliausias klientes pakvietė susipažinti su nauja, šiltajam sezonui skirta dizainerės iš Latvijos Keta Gutmane ko...

  • Vyriausias Lietuvos bėgikas: startavau dar rusų laikais
    Vyriausias Lietuvos bėgikas: startavau dar rusų laikais

    86 metų Matas Ankudavičius – ne šiaip senolis. Veterano pažintis su bėgimu prasidėjo dar sovietmečiu. Šmaikščiais šūkiais ant marškinėlių išsiskiriantis bėgikas stiprybę demonstruoja kone visuose Liet...

    5
  • Norvegas R. Norås: Kaunui linkiu išdrįsti provokuoti
    Norvegas R. Norås: Kaunui linkiu išdrįsti provokuoti

    Stavangerio miesto Norvegijoje kultūros reikalų direktorius, „Stavangeris – Europos kultūros sostinė 2008“ komandos narys ir vienas iš Europos kultūros sostinių tinklo (angl. The European Capitals of Culture Family) įkūrėjų R...

  • „Kaunas Jazz“ startavo koncertu autobusų stotyje
    „Kaunas Jazz“ startavo koncertu autobusų stotyje

    Festivalis „Kaunas Jazz“ startavo koncertu autobusų stotyje. Šią  vietą  miesto menininkai pamėgo kaip alternatyvą tradicinėms koncertinėms erdvėms. ...

    4
  • „Lietuvos teatrų pavasaryje“ – jautrios sielos šauksmas
    „Lietuvos teatrų pavasaryje“ – jautrios sielos šauksmas

    Festivalis "Lietuvos teatrų pavasaris" kviečia susipažinti su dviejų teatro klasikų – Jono Vaitkaus ir Tennessee Williamso kūryba. Kompanija "Vandenyno dirbtuvės" pristato lietuvio režisuotą amerikiečių dramaturgo pjesę &q...

Daugiau straipsnių