Klasika kitaip: kas pražudo XXI a. Violetą?

Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) kolektyvas grįžo iš sėkmingų gastrolių Estijoje, kur parodė du repertuaro spektaklius ir jau trečią kartą dalyvavo tarptautiniame operos festivalyje "PromFest".

Programoje – G.Verdi

Pernu vykstantis Tarptautinis operinės muzikos festivalis "PromFest" išsiskiria netradicinėmis, kartais net šokiruojančiomis operų interpretacijomis, kurių iniciatorius – estų dirigentas Erkias Pehkas ir jo sumanymų bendražygis dailininkas Madis Nurmsas. Pastatymai kaskart tampa nemenka intriga operinės muzikos mylėtojams. Festivalis, į Kauno muzikinę sceną atvedęs Giuseppe Verdi "Atilą", Nikolajaus Rimskio-Korsakovo "Caro sužadėtinę", šiais metais parengė G.Verdi operą "Traviata".

Pagrindinius vaidmenis čia dainavo tarptautinio "Klaudia Taev" dainininkų konkurso nugalėtojai Anna Denisova iš Rusijos, Pietų Korėjai atstovavęs Alexas Kimas ir svečias iš Baltarusijos Ilya Silchukovas. Kitus vaidmenis sukūrė KVMT solistai Giedrė Juknevičiūtė, Rita Preikšaitė, Kęstutis Alčauskis Andrius Apšega, Raimondas Baranauskas, Tomas Ladiga.

Spektakliai, kuriuose dalyvavo teatro choras ir orkestras, buvo parodyti Tartu teatre "Vanemuine" (mažoji scena), Perrnu koncertų salėje gegužės 5 ir 9 d. Spektaklis įtrauktas ir į tarptautinio muzikinės scenos festivalio "Birgitta" programą, jį bus galima pamatyti rugpjūčio 8 d. Taline.

Egzaminas publikai

Pristatydamas šių metų festivalio operą "Traviata", estų dirigentas E.Pehkas sakė: "Išgirdome, ką pats G.Verdi sakė apie operą: tai modernus ir šiuolaikinis spektaklis, atliepiantis laikotarpio aktualijas. Vis dėlto kompozitoriui teko nusileisti konservatyvioms to meto pastatymų tradicijoms. Šiandien mes tiesiog pildome G.Verdi norą ir atskleidžiame šiuolaikinę problematiką, konfliktus sprendžiame šiuolaikiškai."

Dirigentas prisipažino žinantis, kad publika Lietuvoje pratusi prie klasikinio ir konservatyvaus šios operos pastatymo. "Bet kaip tuomet sužinoti, kas patinka, o kas nepriimtina, jeigu nematysi kitokių sprendimų?" – retoriškai klausė E.Pehkas.

Kita vertus, jeigu artistas negalįs savęs išreikšti, o tik pataikauja publikai, tai nebe menas, o komercija, įsitikinęs jis. "Manau, kad turi teisę egzistuoti kitos nuomonės ar požiūriai, tegu publika sprendžia, ar priimtinas operos spektaklis su nūdienos kalba, jaunais atlikėjais, išgyvenančiais siužeto peripetijas per savo – šiuolaikinio ir modernaus žmogaus – jausmus, ar ne", – sakė jis.

Spektaklio siužetas vystomas ne kurtizaniškai prabangioje XIX a. Paryžiaus aplinkoje, o nūdienos aktualiausia rykšte pripažintoje – visko pertekusio jaunimo, savo emocijas stimuliuojančio "žole" ir stipresniais kvaišalais – atmosferoje.

Violeta miršta ne nuo džiovos (kaip pastebi spektaklio kūrėjai – šiandien ši liga pagydoma), o nuo narkotikų ir išsekimo. Alfredo, netikėtai patekusio į tokią aplinką ir pamilusio narkomanę merginą, bandymas suvokti beviltišką jos situaciją ir išgelbėti lieka bergždžias.

Naujos idėjos ir vardai

Pasakodamas apie naująjį pastatymą E.Pehkas akcentavo didžiulį Kauno kolektyvo vaidmenį. "Tai ne tik orkestras, solistai, choras, bet ir visos teatro dirbtuvės, dekoracijų gamyba, kostiumai. Be šios harmoningos visumos operos pastatymas negalėtų įvykti ir gyvuoti sklandžiai", – sakė jis.

Paklaustas, kam festivalis teikia daugiau naudos, – estams ar lietuviams, E.Pehkas neabeja: laimi abiejų šalių operos mylėtojai, turintys unikalią galimybę pirmieji pamatyti klasikinių šedevrų interpretacijas, o labiausiai – festivalyje dalyvaujantys jaunieji operos solistai, kuriems populiarinti skirtas šis muzikinis renginys, atveriantis vartus į didžiąją sceną.

KVMT vadovas Benjaminas Želvys džiaugėsi, kad teatras gali pagelbėti organizuojant tokio masto renginį, pritarė ir svarbiausiai festivalio idėjai – sudaryti sąlygas jauniems atlikėjams vaidinti profesionalioje scenoje. Tai esą masina jaunus operos solistus konkuruoti tarpusavyje, kitaip pažvelgti į klasikinius veikalus, susipažinti su novatoriškomis mintimis.

B.Želvio manymu, vertinimų įvairovė turi teisę egzistuoti, nes kiekviena nauja mintis gimdo kūrybiškumą, o pastatymo režisūrinių įžvalgų gali būti pačių įvairiausių. Jis neslėpė, kad spektaklio novatoriškumas ir moderni interpretacija gali šokiruoti klasikinės tradicijos gerbėjus.

"Ši projektinė "Traviata" netaps KVMT repertuaro spektakliu, tačiau žiūrovams sudarysime galimybę pamatyti ją mūsų teatro scenoje", – sakė B.Želvys.

Sušildė estų širdis

Dalydamasis įspūdžiais iš ką tik pasibaigusio festivalio "PromFest", B.Želvys pastebėjo, kad šis renginys skirtas operinės muzikos mylėtojams.

"Jis suteikia galimybę vos per keletą dienų susipažinti su moderniausiomis pasaulinio garso operų interpretacijomis. Tai ir festivalių kuratorių, meno kritikų, leidėjų susitikimų platforma, kurioje inicijuojama šiuolaikinio muzikos teatro projektų tarptautinė sklaida. Čia atliekami kūriniai stulbina vizualumu, tobulu ir poetišku erdvinio vaizdo ir garso balansu. Kita vertus, Estijos festivalio publika paruošta projektinio formato spektakliams, kurie daliai mūsų žiūrovų gali sukelti lengvą šoką", – pastebėjo KVMT vadovas.

Kalbėdamas apie teatro repertuaro spektaklių "Notrdamo legenda" ir "Vindzoro šmaikštuolės" gastroles Estijoje, B.Želvys džiaugėsi, kad jos tikrai pavyko: "Gastrolės mobilizuoja kolektyvą, jos yra puiki galimybė parodyti geriausias trupės savybes. Kolektyvo pasirodymas Estijos teatre "Vanemuine" ir tuo pačiu metu dalyvavimas projekte "PromFest" teatrui tapo nemenku logistiniu iššūkiu. Juk vežėme tris spektaklius, kuriuos rodėme dviejuose miestuose, ir beveik 140 žmonių."

B.Želvys džiaugėsi, kad santūrieji estai šiltai sutiko šokio spektaklį "Notrdamo legenda", ovacijas jie sukėlė Esmeraldos vaidmens atlikėjai Auksei Mikalajūnaitei ir Klopeną šokusiam energingajam Valerijui Osadčenkai.

Dar daugiau aplodismentų nusipelnė operos "Vindzoro šmaikštuolės" spektaklis, didžiausias publikos simpatijas užkariavo charizmatiškasis Liudas Mikalauskas, kurio dainuotas pagrindinis operos personažas Falstafas į auditoriją prabilo ir keliomis frazėmis estų kalba. Abu gastrolių spektaklius dirigavo teatro vyriausiasis dirigentas Jonas Janulevičius.

"Gastrolės parodė, kad mūsų teatro profesionalumas neabejotinai aukšto lygio. Puikiai dirbo visi, tiek meniniai, tiek techniniai kolektyvai, nors viskas vyko labai koncentruotai – reikėjo dalyvauti ir gastroliniuose, ir festivaliniuose spektakliuose beveik vienu metu, netikėtumų nebuvo, – pastebėjo KVMT vadovas. – Jauniesiems teatro menininkams – solistams, choro dainininkams ši išvyka buvo puiki galimybė dirbti drauge su jaunais, bet jau rimtą muzikų profesionalų pripažinimą pelniusiais atlikėjais, semtis patirties, stebėti jų darbo stilių ir, žinoma, mokytis. Kita vertus, tai proga parodyti ir save kitos šalies scenose, pamatyti publikos reakciją, o kartu pasitikrinti ir savo profesionalumo lygį."


Naujosios "Traviatos" žvaigždės

Ana Denisova

Sankt Peterburgo Marijos teatro solistė, tarptautinių konkursų laureatė ir nugalėtoja. 2010 m. ji laimėjo antrąją premiją tarptautiniame jaunųjų muzikų konkurse Vladivostoke, 2013 m. antrąją premiją VIII tarptautiniame jaunųjų operos dainininkų konkurse "Claudia Taev" Pernu, Estija, o 2014 m. tapo pirmosios premijos laimėtoja tarptautiniame Jakub Pustina vokalistų konkurse Čekijoje, po kurio sėkmingai gastroliavo po Čekijos miestus, dalyvavo įvairiuose koncertiniuose projektuose Rusijoje ir Estijoje, gastroliavo Vokietijoje. 2015 m. "Vanemuine" teatro scenoje ji atliko Mikaelos vaidmenį George'o Bizet operoje "Karmen" ir Violetos – G.Verdi operoje "Traviata".

Alexas Kimas

Studijavo solinį dainavimą Seulo (Korėja) Nacionaliniame menų universitete, 2014–2016 m. tęsė magistrantūros studijas Hamburgo muzikos ir teatro akademijoje. Šį sezoną debiutavo Hamburgo "Staatsoper" teatre Richardo Wagnerio operoje "Tristanas ir Izolda". Dainininkas yra daugelio tarptautinių konkursų nugalėtojas ir prizininkas, pernai apdovanotas pirmuoju prizu Berlyno tarptautiniame operinės muzikos konkurse. 2016 m. laimėjo tarptautinį konkursą "Ravello Competition", antrąjį prizą tarptautiniame "Cappuccilli" konkurse Romoje bei pirmąją premiją tarptautiniame Gustavo Mahlerio konkurse. 2015 m. laimėjo antrą vietą "Die Meistersinger von Nürnberg" dainininkų konkurse ir pirmąją premiją IX tarptautiniame jaunųjų operos dainininkų konkurse "Claudia Taev" Pernu.

Ilya Silchukovas

16 tarptautinių konkursų laureatas, Baltarusijos nacionalinio akademinio operos ir baleto teatro solistas. 2002 m. baigė vokalo studijas valstybiniame Minsko M.Glinkos muzikos koledže, 2007 m. – Baltarusijos valstybinę muzikos akademiją. 2011 m. stažavosi pagal jaunųjų dainininkų programą Zalcburge. Debiutavo Baltarusijos Didžiajame operos ir baleto teatre 2005 m. Eugenijaus Onegino vaidmeniu to paties pavadinimo operoje. Su pasisekimu dainuoja beveik visose didžiausiose Europos operos teatrų scenose. 2009 m. laimėjo trečiąją premiją V tarptautiniame jaunųjų operos dainininkų konkurse "Claudia Taev" Pernu, po kurio dainavo Athanaelio partiją festivalio "PromFest" pastatytoje Jules'o Massenet operoje "Thais".



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių