Keramikai pabudo kartu su pavasariu

Jau vienuolika metų bundant gamtai keramikai pakviečia į tradicinę parodą, kurioje savitai interpretuoja pavasarį. Galerijoje "Meno parkas" šiuo metu eksponuojama XI Baltijos šalių šiuolaikinės keramikos paroda "Pavasaris 2017".

Švelnus ir tvirtas

Pagrindinė keramikos medžiaga – molis, ir atrodytų, kad su pavasariu jis nedaug siejasi: išdegtas molis – tarsi ledas, gana kieta, stipri medžiaga ir dar nespalvota, ruda arba balta, jei tai baltas molis. Tačiau parodoje galima pamatyti, kad iš to molio (tiksliau, jo paviršiuje) galima išgauti plačiausią spalvų paletę jį įvariomis technikomis degant, glazūruojant, dekoruojant.

Molis tampa kietas, tvirtas ir kartu plonytis, trapus (porcelianas). Jis gali žaižaruoti spalvomis (ypač išdegas raku technika), būti paslaptingas (kristalinė glazūra), o menininkų fantazija ir technologijų išmanymas (keramikoje tai ypač svarbu ir jau savaime įdomu) jį gali paversti ir objektu, ir konceptualia ar filosofine mintimi.

Taip, pavasario veidas gali būti ne vien iš švelnių kačiukų, žibučių mėlio ar besikalančių žalių daigelių, jis gali būti ir keraminis, originaliai suvoktas ir kūrybiškai interpretuojamas.

Taigi šiųmetėje parodoje tai ir matome: gausi, įvairi technologiniais sprendimais paroda atveria ne tik pirmuosius pavasario žingsnius, bet ir supažindina su daugybe (jų šiemet 76) šiandien kuriančių autorių.

"Pavasario" paroda ne vienam keramikui buvo savotiškas pavasaris, pradžia.

"Išties "Pavasario" paroda ne vienam keramikui buvo savotiškas pavasaris, pradžia. Baigę studijas ar dar besimokantys jaunieji, nelabai randantys, kur save pristatyti, arba menininkai, kurie dėl vienokių ar kitokių priežasčių buvo keramiką nustūmę į šoną, bet norintys sugrįžti, – visų jų startas neretai būna būtent čia – "Pavasaryje". Jie čia pasitikrina, pamato savo darbą plačiame kontekste", – pastebi parodos kuratorius Juris Berginas.

Pats kūrėjas už savo kūrinius pelnęs ne vieną tarptautinį apdovanojimą: 1995 m. prestižiniame Italijos Faencos miesto keramikos muziejaus organizuotame tarptautiniame konkurse jis laimėjo antrąją vietą, o tai yra aukščiausias pasiekimas Baltijos šalyse, 1998 m. Faencos muziejaus naujai įsigytų darbų kolekcijoje J.Bergino porcelianinis kūrinys buvo eksponuotas drauge su Pablo Picasso ir vieno iš Amerikos meno keramikos pradininko Petero Voulkos darbais, Australijoje "Sidney Myer Fund International Ceramics Award" konkursinėje parodoje jis pelnė apdovanojimą su žymiausiu japonų dinastijos atstovu –  keramiku Masahiro Kijomizu, 1999 m. J.Berginas buvo priimtas į Tarptautinę keramikos akademiją Ženevoje, o už pasiekimus keramikos srityje ir parodos "Pavasaris" bei simpoziumo "Redukcija" koncepcijų sukūrimą 2008 m. jis buvo priimtas į Lietuvos dailininkų sąjungą garbės nariu.

J.Bergino rūpesčiu kasmet išleidžiamas solidus parodos katalogas, jis taip pat pasirūpina, tiksliau, pats sukonstruoja, ir postamentus parodos autorių darbams, nors tradicinei, kasmet organizuojamai ir gausų menininkų bei žiūrovų būrį sukviečiančiai parodai jau antrus metus Kultūros taryba, Kauno miesto savivaldybė neskyrė nė euro.

Ir jauni, ir patyrę autoriai

Keramikai Kaune turi ne vieną problemą, svarbiausia jų – parodų erdvės. Šiuo metu iš Latvijos, Estijos, Lenkijos, Rusijos, Turkijos atkeliavę darbai eksponuojami galerijoje "Meno parkas", tačiau akivaizdu, kad tai ne ta erdvė, kurioje nedideli, trapūs kūriniai galėtų iki galo atsiskleisti. Patiems dar galima sukonstruoti postamentus, bet sumeistrauti kokybišką apšvietimą jau išties sudėtinga, juolab kad po šios ekspozicijos galerijos erdvėje įprastai karaliaus tapyba, videomenas etc.

Netekę Keramikos muziejaus, keramikai kaip kokie prašalaičiai, glaudžiasi tai vienoje, tai kitoje, paprastai vienkartinėje erdvėje, o žvelgiant į jų darbus neretai suspaudžia širdį – ne vieno jų norėtųsi pamatyti platesnę kūrybos ekspoziciją, "Pavasario" paroda kasmet atskleidžia, kad, atitrūkę nuo taikomosios paskirties, keramikai ypač išradingi, įdomūs ir originalūs.

"Pavasaryje" dalyvauja ir vyresni, patyrę, savo stiliumi jau atpažįstami autoriai, ir visai jauni menininkai. Autorius gali būti atėjęs ir iš kitos dailės srities, bet jeigu jis profesionaliai įvaldęs techniką ir turi ką savo darbu pasakyti, taip pat tampa parodos dalyviu", – pastebi projekto vadovė, Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus narė Živilė Bardzilauskaitė-Bergins, Kauno keramikų sekcijai vadovaujanti jau dvyliktus metus, beje, taip pat turinti patirties tarptautiniuose konkursuose: 2013 m. ji pelnė apdovanojimą meno keramikos parodoje "China Kaolin Grand Prix for International Ceramic Art", "Jingdezhen Honorable Mention Award", o 2009 m. apdovanota III laipsnio "Santakos" garbės ženklu už projektų "Pavasaris" ir "Redukcija" plėtojimą.

Jau trečius metus parodoje "Pavasaris" yra balsuojama už labiausiai patikusį darbą, tačiau nesivaikant populizmo – nurodę savo vardą ir pavardę balsuoti gali tik parodos dalyviai, t. y. kolegos. Užpernai, parodos dalyvių nuomone, geriausiu darbu buvo pripažintas J.Bergino "Ganimedas ir Dzeuso erelis. Vaza su motyvais iš Florencijos Katedros", pernai – Milenos Pirštelienės "Sūpynės", kurios puošia ir šiemetį parodos plakatą.

Šiemetė mozaika

Ką matome šiemečiame "Pavasaryje"? Kaip jau buvo minėta –  įvairiausias keramikos technikas, jau atpažįstamą stilistinį braižą ir netikėtus posūkius ar eksperimentus, pamąstymus skaudžiomis, politinėmis temomis ir humorą, ironiją, net sarkazmą.

Kaip visada, akį traukia gana stambus, skulptūriškas, gana aštrus Konstancijos Dzmidavičienės kūrinys "Dekonstrukcija", (pernai menininkės ironiškas "Žaliavalgis" taip pat nepaliko abejingų, jis pelnė parodos Sidabro apdovanojimą), ir jautrus, subtilus Remigijaus Sederavičiaus porceliano darbas "Laisvė", kuriame tarsi balto drabužio fragmente-drapiruotėje švelniai įsispaudusi moters krūties forma.

Stabtelėti priverčia menininkės iš Estijos Anne's Turn "Maža banga" – itin trapi keramikos ir stiklo kompozicija: jai, atrodo, gali pakenkti ir šiek tiek sujudėjęs oras. Kaip visada, menininkai nestokoja ironijos (Vitalijos Kurtinaitienės aplink strypą besirangančios "Šokėjos", Ričardo Lukošiūno sukurta mėsmalė- kiaulė, malanti žmones, Domilės Ragauskaitės "Chameleonas-2" – grakščiai prie mėlynos prabangios pagalvės prisitaikiusi, vien savo išore besirūpinanti moteris), humoro (Inetos Greižos "Vėjas tramvajuje", kuriame paprasčiausiomis priemonėmis – juodo molio gan primityvia figūra ir trupučiu vielos išties nuostabiai išgautas vėjas).

Nestinga ir konceptualumo (Olgos Melehinos natūralistinis batonas arba "Prisiminimai apie vaikystės pavasarį", Eglės Labanauskaitės-Stepanavičės kūrinys "1987 vasaris–2017 vasara", derinantis keramiką ir plastikinius maišelius), tradicijų paisymo (Onos Petkevičiūtės puodynaitės "Pavasaris eina", Artos Baltos iš Latvijos "Ančiukas", Oresto Misko taip pat iš Latvijos lėkštės, kuriose – "Kiti pasauliai") ir išmonės (muzikinę dėžutę primenantis Kristinos Paulauskaitės-Ramonaitienės darbas "20 pavasario dienų").

Keramikai panyra į tylius, skaudokus apmąstymus (Agnės Šemberaitės "Dvi figūros" – tarsi iš šachmatų žaidimo, bet labiau kalbančios apie gyvenimo, žmonių santykių žaidimus, Jurgos Jasinskaitės "Pjūvis", Kristinos Alšauskienės gana niūrus darbas "Pa(si)saugoti", kurio tamsią nuotaiką sustiprina kūrinyje augantis, besiplečiantis pelėsis).

Taigi, nors pavasarį netrūksta nuostabos, kurį dovanoja bundanti, prisikelianti gamta, yra ką pamatyti ir keramikų "Pavasaryje". Neatsitiktinai ne vienas parodoje dalyvaujantis kūrinys vėliau patenka į užsienio muziejus, gauna apdovanojimų, juos mini gilias keramikos meno tradicijas turinčių valstybių spauda.


Kas? XI Baltijos šalių šiuolaikinės keramikos paroda "Pavasaris 2017".

Kur? Kauno galerijoje "Meno parkas".

Kada? Veikia iki balandžio 7 d.


Šiame straipsnyje: keramikaSantakadailė(santaka)

NAUJAUSI KOMENTARAI

kultura

kultura portretas
grazi idomi paroda Dekui kurejams ir organizatoriams
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių