Kauno teatralų viešnagė Pernu: įtemptas darbas ir operos šventė

Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) kolektyvas gyvena viešnagės Estijoje įspūdžiais. Teatro orkestras ir choras jau ketvirtą kartą dalyvavo viename ryškiausių šios šalies vasaros kultūrinių įvykių – tarptautiniame Pernu operos muzikos festivalyje "PromFest".

Sieja partnerystė

Festivalio tikslas – plėsti jaunųjų operos dainininkų kūrybinį akiratį, burti aukščiausio meistriškumo atlikėjus, skatinti tarptautinį kultūrinį turizmą, populiarinti operos žanrą tarp jaunosios teatro auditorijos.

Festivalio idėjinis ir meninis lyderis – estų dirigentas Erkis Pehkas, kuris 1996 m. vykusį pirmąjį operos dainininkų konkursą išplėtojo iki tarptautinio aukšto meninio lygio operos festivalio.

Su festivaliu "PromFest" KVMT bendradarbiavo statant G.Verdi operas "Atila" (2011) ir "Traviata" (2017) bei Nikolajaus Rimskio-Korsakovo "Caro sužadėtinę" (2013). Šiuos spektaklius turėjo progos pamatyti ir Kauno žiūrovai – tai vienas svarbiausių teatro ir "PromFest" bendradarbiavimo akcentų. Spektakliuose dainavo ne tik "Klaudia Taev" konkurso laureatai, bet ir KVMT solistai.

Išbandė sėkmę konkurse

Nuo 2001 m. renginys vyksta kas porą metų, jo metu rengiamas tarptautinis operos dainininkų konkursas "Klaudia Taev" ir pristatomi operos spektakliai, kuriuose pagrindines partijas atlieka šio konkurso laureatai.

Pernu vykstančiose dainininkų varžytuvėse pirmąsias premijas yra pelnę ir du lietuviai: Laimonas Pautienius (2003 m., jis po poros metų dainavo Demoną Antono Rubinšteino operoje) ir Jomantė Šležaitė (2013 m., dainavo Aidos partiją Giuseppe's Verdi operoje 2015 m.).

Jei kitą sezoną festivalinė opera su šiais dainininkais atkeliautų į Kauną, tai būtų vienas ryškiausių metų muzikinių įvykių.

Šiemet "Klaudia Taev" dainininkų konkurse varžėsi dvi jaunos dainininkės iš Lietuvos, Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijos absolventės – KVMT solistė Marija Arutiunova (prof. Birutė Sodaitytė) ir Kamilė Balabonaitė (prof. Vladimiras Prudnikovas). Abi lietuvės pateko tarp šešių konkurso finalininkų ir dainavo baigiamajame festivalio koncerte.

Dalyvius vertino įspūdinga operos ekspertų komisija – dainininkai, dirigentai, režisieriai, prodiuseriai iš Vengrijos (Budapešto operos teatras), Austrijos (Vienos teatro), Norvegijos (Bergeno nacionalinė opera), Olandijos ("Orfeo Foundation"), Bulgarijos (Sofijos nacionalinė opera), Vokietijos ("Deutsche opera Berlin"), Ukrainos (Nacionalinė opera), Estijos (Nacionalinė opera ir Tartu teatras "Vanemuine"), – vadovaujama garsios solistės ir pedagogės, "Metropolitan Opera" (JAV) mecosoprano Doloros Zajick. Beje, D.Zajick čia jauniesiems dainininkams vedė ir meistriškumo kursus.

Netradicinė traktuotė

Šį sykį festivalio žiūrovai buvo pakviesti į Vincenzo Bellini operos "Kapulečiai ir Montekiai" premjerą, taip pat buvo parodyti ankstesniųjų festivalio metų operų spektakliai – N.Rimskio-Korsakovo "Caro sužadėtinė" ir G.Verdi "Aida".

Dirigentas E.Pehkas ir festivalio operų scenografas bei kostiumų dailininkas Madis Nurmsas išsiskiria itin moderniu ir netradiciniu požiūriu į operos veikalų siužeto traktuotę.

Abu menininkai pasirinktų statyti operų libretuose linkę ieškoti užslėptų minčių, kodų, kelti kuo daugiau klausimų, kartais net sunkiai suvokiamų prielaidų, atvirai siekiantys šokiruoti žiūrovus, įtraukti juos į savų minčių tėkmę ir ieškoti atsakymų drauge, pripažįstantys, kad tų atsakymų gali ir nebūti. Tačiau toks požiūris siekiant palaikyti operos žanro gyvastį visiškai pasitvirtina, o daugelį jaunų žiūrovų ir žavi.

Kiekvienas naujas auditorijos teismui pateiktas spektaklis sukelia pačių įvairiausių emocijų: nuo "baisu, kaip šitaip galima?" iki "kaip įspūdinga ir kūrybinga!"

Šiemet Pernu žiūrovai galėjo įvertinti operą "Kapulečiai ir Montekiai", kurią statytojai pateikė labiau tradiciniu pavadinimu "Romeo ir Džuljeta", nors Felice Romani libretą sukūrė ne pagal Williamo Shakespeare'o, o pagal Luigi Scevolos to paties pavadinimo pjesę (1818 m.). Mažiau populiari tragiškųjų įsimylėjėlių istorijos versija paskatino kūrėjus pateikti savą, sunkiai nupasakojamą pagrindinių herojų santykių traktuotę.

Operoje pagrindinius vaidmenis dainavo 2017 m. konkurso nugalėtoja amerikietė Abigail Levis (Romeo, mecosopranas) ir žiūrovų prizo laureatė baltarusė Margarita Levtšuk (Džuljeta, sopranas). A.Levis jau spėjo padaryti puikią dainininkės karjerą Jungtinėse Valstijose ir Kanadoje, dainavo Berlyno operoje, o šiuo metu ji dainuoja Šveicarijoje, Liucernos operos teatre.

Sėkmė ir žiūrovų pripažinimas nuostabų sopraną M.Levtšuk atvedė į pagrindinę Baltarusijos didžiojo operos teatro solistų trupę. Šių solisčių duetas pavergė festivalio publiką – merginos puikiai tiko spektaklio kūrėjų sumąstyto asmenybės susidvejinimo vizijai įgyvendinti, o melomanus pakerėjo kaip reta derančiais, fantastiškų techninių galimybių ir plačios emocinės skalės balsais.

Solisčių duetą papildė vienas ryškiausių jaunosios kartos Rusijos tenorų, "Klaudia Taev" konkurso 2015 m. trečios vietos laimėtojas, Rusijos Gnesinų muzikos akademijos auklėtinis Jurijus Rostockis (Tebaldas).

Jei kitą sezoną festivalinė opera su šiais dainininkais atkeliautų į Kauną, tai būtų vienas ryškiausių metų muzikinių įvykių.

Kitas dvi vyrų partijas spektaklyje dainavo ir savo vokalo meistriškumu, puikia aktoryste ir sceniniu žavesiu ne tik publiką, bet ir operas žiūrėjusią tarptautinę konkurso komisiją sužavėjo Liudas Mikalauskas (Kapelijus, Džuljetos tėvas) ir Andrius Apšega (Lorensas). L.Mikalausko sukurtas Kapelijus – gilus, negailestingas, netgi nuožmus, nenorintis atleisti ir nepermaldaujamas. A.Apšegos personažas – Kapelijui tarnaujantis, bet globojantis Džuljetą, siekiantis gaivinti jos prisiminimus ir padėti suvokti, kas gi yra Romeo.

Kūrybinė darna

Net ir stipriausias solistų ansamblis būtų bejėgis, jei nebūtų papildytas ne menkiau profesionalių choro ir orkestro skambesio. Šioje operoje dainavęs KVMT vyrų choras sukūrė mistišką, net atšiaurią pasakojamos istorijos atmosferą. Ne kartą pelnytai girtas už puikų scenos pojūtį, judesio laisvę, artistiškumą choro kolektyvas ir šiame spektaklyje demonstravo šias savybes, o svarbiausia – balsų derėjimu, gera artikuliacija, bendru bel canto stiliaus pojūčiu nenusileido solistams.

Kaip ir pastariesiems, choro artistams neužtenka tik gerai dainuoti ir derėti: reikia mintinai mokėti tekstą originalo kalba, žodį, emociją įprasminti judesiu, atlikti mažus vaidmenis, o kartais gelbėti keičiant dekoracijos elementų padėtį, ir su tuo teatro choristai susitvarkė puikiai. Netikėtas buvo dirigento E.Pehko sumanymas reikšmingoje mizanscenoje į muzikinį skambesį įlieti operos partitūroje nenumatytą moterų chorą, juolab kad choristės sėdėjo tarp žiūrovų.

Beje, teatro vyrų chorą operos "Kapulečiai ir Montekiai" projektiniam pastatymui ir visą chorą operai "Caro sužadėtinė" atsakingai ir stulbinamai profesionaliai paruošė chormeisterė Rasa Vaitkevičiūtė, scenos judesį sukūrė ir dainininkus paruošė choreografas Dainius Bervingis. Operos repeticijų proceso metu dainininkams rengti partijas padėjo, o ir dvi dienas Pernu vykusiuose meistriškumo kursuose dalyviams akompanavo puiki pianistė repetitorė Rūta Blaškytė, kurią kaip itin vertingą pagalbininkę įvardijo ir "PromFest" meno vadovas E.Pehkas.

Subtiliai ir aistringai vieną iš nuostabiausių bel canto partitūrų perskaitė ir išskirtiniam atlikėjų kolektyvui tiksliu mostu vadovavo "PromFest" meno vadovas E.Pehkas. Dirigentas buvo itin dėkingas kauniečių orkestrui, nes muzikantai ir buvo svarbiausias jo pagalbininkas, kuris tarsi vienas instrumentas leido jam sklandžiai akompanuoti solistams. E.Pehkas išskirtinai padėkojo orkestrantams, puikiai atlikusiems solinius partitūros fragmentus, – Andriui Bernotaičiui (klarnetas), Tomui Šatui (violončelė), Andriui Dirmauskui (valtorna) ir kt.

Tarptautinis solistų būrys

Festivalio programoje naujai nuskambėjo dar 2013 m. statyta opera "Caro sužadėtinė", užėmusi garbingą vietą KVMT repertuare. Teatro orkestrui ir chorui intensyviame "Kapulečių ir Montekių" repeticijų tvarkaraštyje teko įterpti ir kelias operos "Caro sužadėtinė" repeticijas, o batutą iš jos statytojo dirigento E.Pehko dar prieš šešerius metus perėmė KVMT vyr. dirigentas Jonas Janulevičius.

Nutarus operą atlikti ir šiųmečiame festivalyje organizatoriai vėl pakvietė vieną ryškiausių jaunosios kartos latvių sopranų Eliną Šimkus, kuriai kaip konkurso nugalėtojai ir buvo skirta ši opera. Ji dainavo pagrindinę Marfos partiją. Gera buvo klausytis brandžios interpretacijos ir šviesaus tarsi dangaus varpelis Elinos balso, juolab kad ir dainininkės išvaizda gelbėja jai kuriant trapų tragiško likimo caro sužadėtinės paveikslą.

Spektaklyje antrą, nors ne mažiau svarbų moters vaidmenį atliko temperamentingoji ukrainietė Andželina Shvachka (Liubaša). Puikiai į spektaklį dar Kauno scenoje įsiliejęs svečias iš Baltarusijos, pagrindinis Baltarusijos operos teatro baritonas Stanislavas Trifonovas ir čia Griaznojaus vaidmenį kūrė taikliai, sužavėjo publiką savo galingu balsu ir išraiškinga vaidyba.

Tvirtai skambėjo Žano Voronovo tenoras – jis akivaizdžiai mėgavosi šaržuodamas šlykštuko daktaro Bomelijaus partiją. Šauni sąmokslininkė Saburova buvo Nomeda Vilkanauskaitė, darniai ansambliuose skambėjo lyrinis Kęstučio Alčauskio tenoras, savo galingu bosu stulbino profesorius V.Prudnikovas. Duniašos partija čia debiutavo jaunoji dainininkė Gabrielė Kuzmickaitė, o mažulyčiu Elniuko vaidmeniu – Ieva Janulevičiūtė.

Buvo gera dar kartą patirti įvairiapusį Liudo Mikalausko talentą – jis darniai įsiliejo į operos "Caro sužadėtinė" solistų ansamblį. Jo padainuotas nedidelis Maliutos Skuratovo vaidmuo suskambo temperamentu, tūžmingas personažo charakteris atsiskleidė gerokai ryškiau, nei jo kolegai tai pavyko padaryti premjeriniuose spektakliuose.

Kartelė – vis aukštyn

Paklaustas apie po šių gastrolių aplankiusias emocijas solistas L.Mikalauskas atviravo: "Labai džiaugiuosi mūsų teatro ir "PromFest" bendradarbiavimu operos srityje. Šiuo nauju V.Bellini operos "Kapulečiai ir Montekiai" pastatymu mes įrodėme, kad galime būti stiprūs partneriai, kokybiškai gebantys atlikti aukšto meninio lygio veikalą."

Anot solisto, darbas su tarptautines karjeras padariusiai menininkais visada paskatina ieškoti naujų iššūkių, atsakingai ir kokybiškai atlikti keliamas užduotis. "Kapelijaus vaidmenį dainavau jau antrame šios operos pastatyme (pirmas – LNOBT), tačiau atrastos naujos vaidmens spalvos tikrai nustebino ir leido kitu kampu pažvelgti į jau pažįstamą personažą. Jautiesi lyg atrandantis seną draugą iš naujo", – patirtimi džiaugėsi L.Mikalauskas.

KVMT vadovas Benjaminas Želvys, apžvelgdamas aštuonerių metų bendradarbiavimo su operos festivaliu "PromFest" istoriją, vertino ją kaip ypatingą patirtį teatro kolektyvui. Kauniečiams menininkams dalyvavimas kaskart vis brandesniame aukšto meninio lygio operą propaguojančiame renginyje yra didžiulė paskata kelti profesinį meistriškumą.

Ši draugystė kas dvejus metus KVMT repertuare padeda atsirasti papildomam projektiniam operos spektakliui, kuris, nebūdamas tiek brangus finansiškai, tampa brangus kaip papildomas meninis įvykis, suburiantis įspūdingą atlikėjų komandą, džiuginantis profesionalia kuriančių asmenybių bendryste, skatinantis įvairiapusiškai tobulėti ir palaikyti aukštą teatro meno kolektyvų meistriškumą, o kauniečiams dovanojantis susitikimą su elitiniais dainininkais ir gražiausiais operų pavyzdžiais. Belieka laukti, kada šis V.Bellinio šedevras atkeliaus į Kauną ir mūsų melomanams padovanos ilgai neblėstantį įspūdį.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Aldona

Aldona portretas
Nuo kada miestas Piarnu pervadintas i Pernu?

Aldona

Aldona portretas
Nuo kada miestas Piarnu pervadintas i Perenu?
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

Daugiau straipsnių