Kauniečių dėmesį kausto paslaptingi plakatai: iš portretų žvelgia žydiškos akys

Miesto centre atsiradęs plakatas – Kauno bienalės programos dalis. Projektas „Žvilgsniai“ labai susijęs su Holokausto tema.

Internete kauniečiai dalijosi mistiško didžiulio plakato, pakabinto Šv. Gertrūdos gatvėje, nuotraukomis. Plakate matyti žmogaus veido fragmentas – dvi tolyn žvelgiančios akys.

„Naujas piešinys?“ – teiravosi kaunietis Viktoras. „Na, pagaliau kažkas įdomiau“, – džiūgavo komentatorius Ramūnas.

Šis plakatas – 13-osios Kauno bienalės organizatorių idėja su nuoroda į Holokausto tragediją Kaune.

Neatsiliekame nuo pasaulio

Portalas kauno.diena.lt susisiekė su Kauno bienalės direktore Neringa Kulik ir paprašė plačiau papasakoti apie šio įstabaus meno kūrinio idėją.

„Tai yra žymaus prancūzų menininko Christiano Boltanskio meno kūrinys. Deja, Ch. Boltanskis šių metų liepos mėnesį mirė. Iki to laiko mes su menininku derinome šitokį projektą Kaune“, – sakė N. Kulik.

Pasak jos, plakatas priklauso projektui, pavadintam „Žvilgsniai“. Šis projektas, nors Lietuvoje įgyvendinamas pirmąkart, pasaulyje jau yra žinomas – tokie plakatai nuo pat 1978 metų buvo kabinami įvairiose šalyse.

„Jis buvo pristatomas ir Japonijoje, ir Brazilijoje, ir Prancūzijoje, ir Ispanijoje. Labai džiaugiamės, kad šį projektą galime turėti ir Kaune bei parodyti žymaus prancūzų menininko kūrinius“, – tikino Kauno bienalės direktorė.

Skaitytojo nuotr.

Daugiau nei šešiasdešimt metų menininkas kūrė savo darbus, kuriuose buvo apmąstomas tikėjimas, gedulas, atmintis ir mirtis. Jo viešas projektas „Žvilgsniai“ vaizduoja monumentalius juodai baltus stambius kadrus su akimis, eksponuojamus prasmingose miesto vietose. Išdidinti veidai – tai nebuvimo ženklai. Jie gali būti interpretuojami per mūsų pačių projekcijas ir tapatinimąsi, kaip ženklai ir paminklai tiems, kurie buvo pamiršti ir marginalizuoti.

Pagaliau istorija, kurią Ch.Boltanskis siekia mums papasakoti – tai jo paties istorija, kiekvieno žiūrovo istorija, kuris mato save šiame gyvenimo ir kasdienės egzistencijos portrete.

Kur galima pamatyti?

Savo menu Ch. Boltanskis siekia bendrauti su auditorija ir ją paklaidinti. Kaune, mieste, kuriame vyko įvairūs neramumai, veidai gali būti matomi kaip kažkas, kas priklauso prarastiems, o kitiems priminti autoritarinį žvilgsnį.

Tokių plakatų, anot N. Kulik, Kaune yra trys: ant Antano Martinaičio dailės mokyklos Šv. Gertrūdos gatvėje, taip pat ant buvusios Kauno chasidų sinagogos Gimnazijos gatvėje, o paskutinis – ant „Baltijos“ viešbučio A. Mickevičiaus gatvėje.

„Anksčiau, kai menininkas darė šį projektą, buvo parenkami apleisti pastatai, į kuriuos žmonės neatkreipia dėmesio. A. Martinaičio dailės mokyklos atveju galbūt tai nėra apleistas pastatas, bet „Baltijos“ viešbučio ir Kauno chasidų sinagogos atveju tai yra apleisti pastatai, kurie galbūt užmiršti. Chasidų sinagoga turi nuorodą į žydų istoriją ir paveldą“, – kalbėjo Kauno bienalės direktorė.

Nuoroda į Holokaustą

Menininkas naudoja nežinomų žmonių nuotraukas. Tai susiję su Holokaustu tuo, kad tie žmonės yra žydų kilmės, bet mes nežinome, kas jie yra.

Projektas „Žvilgsniai“, kaip teigė N. Kulik, yra labai susijęs su Holokausto tema.

„Menininkas naudoja nežinomų žmonių nuotraukas. Tai susiję su Holokaustu tuo, kad tie žmonės yra žydų kilmės, bet mes nežinome, kas jie yra. Mes galime kurti apie juos istorijas. Tai susiję su bienalės tema – išgyvenimais, žmonijos atsparumu įvairiose situacijose. Tai nurodo į asmenines, bet anonimines istorijas“, – aiškino ji.

Ir pats plakatų kūrėjas yra glaudžiai susijęs su Holokaustu: „Menininkas savo kūryboje kalba Holokausto tema, nes jo tėvai buvo žydų kilmės ir emigravo per karą. Pats Ch. Boltanskis užaugo Paryžiuje, bet visą laiką turėjo tą ryšį su žydišku paveldu“, – šnekėjo Kauno bienalės direktorė.

Anot jos, Kaune svarbu plėtoti Holokausto temą – svarbu atminti žydus, juos pagerbti, kalbėti apie jų paveldą.

Apie Kauno bienalę

Kauno bienalė atsidarė lapkričio 2 d. Lankytojų lauks iki pat 2022 metų vasario 20 d. Kauno bienalė yra „Kaunas – Europos kultūros sostinė“ programos dalis.

„Labai džiaugiamės, kad galime atidaryti visą programos renginių tinklelį. Šių metų bienalė yra kuruojama kuratorės iš Kanados Josee Drouin-Brisebois, kuri yra Nacionalinės meno galerijos Otavoje vyriausioji šiuolaikinio meno kuratorė“, – sakė N. Kulik.

„Bienalėje iš viso dalyvauja 23 lietuvių ir tarptautiniai kūrėjai, kurie pristato tiek egzistuojančius meno kūrinius, kaip Ch. Boltanskio atveju, tiek kuria naujus darbus. Bienalės pavadinimas šiais metais yra „Once Upon Another Time... gyveno jie jau kitaip“. Tai nurodo į istorijų pasakojimą, istorijų dalinimąsi. Mes siekiame pažvelgti į žmonijos išgyvenimus, žmonijos atsparumą tam tikrose politinėse, ekonominėse, socialinėse situacijose – ką mes išgyvenome pandeminiu laikotarpiu, kaip mes prisitaikome prie tam tikrų aplinkybių ir kokia gali būti žmonijos ateitis“, – kalbėjo Kauno bienalės direktorė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

kodėl

kodėl portretas
Lietuvos žvilgsnis vis labiau darosi žydiškas? Ar neverčiama valstybė valdančiųjų pastangomis žydų protektoratu?

Alfonsas

Alfonsas portretas
Ar mes neturime savų menininkų darbų? Šitas darbas labiau tiktų IX fortui ar Paneriams.

To Algis

To Algis portretas
Nedemonstruok savo intelektinės negalios.
VISI KOMENTARAI 17

Galerijos

Daugiau straipsnių