Kauniečiams – kvietimas palikti komforto zonas

Galerijoje POST vykstantis Garso meno renginių ciklas kviečia kauniečius palikti komforto zonas. Skirtingai nei paprastai, šioje parodų erdvėje gausu ne apčiuopiamų objektų, tačiau ji ir šįkart pilna.

Galerijoje POST vykstantis Garso meno renginių ciklas kviečia kauniečius palikti komforto zonas. Skirtingai nei paprastai, šioje parodų erdvėje gausu ne apčiuopiamų objektų, tačiau ji ir šįkart pilna.

Kitu kampu

Paskutinėmis vasaros dienomis galerija atšventė ne tik savo vienų metų gimtadienį, bet atidarė ir pirmą kartą Kaune vykstantį unikalų Garso meno renginių ciklą, kuris tęsis iki pat rugsėjo 20 d. ir kvies lankytojus atrasti ir įgyti naujų patirčių į garso performansus, paskaitas bei edukacines dirbtuves.

Šiuolaikinis menas neretai stebina savo kontroversiškumu, tradicinių suvokimų ir normatyvų nepaisymu, inovatyviomis turinio, idėjos ir koncepcijos formomis. Galerija POST save pozicionuoja kaip erdvė, kurioje vyksta šiuolaikinio meno procesai.

"Ši galerija yra platesnio kampo ir profilio. Mums svarbu, kad tai nebūtų tik tradicinė parodų erdvė, kuri apsiriboja vizualiomis ekspozicijomis. Norime pateisinti POST vardą, kuris jau pats iš savęs reiškia už, po (ang. after, behind). Tai daugiau nei galerija", – apie šiuolaikinio meno galerijos koncepciją pasakoja jos įkūrėjas Andrius Pukis.

Matyti ausimis

Garso menas kaip šiandien Lietuvoje viena mažiausiai tyrinėtų šiuolaikinio meno sričių kelia tiek menininkų, tiek kultūros ir inovacijų mylėtojų smalsumą, žadina norą pažinti šios krypties gelmes ir pajausti jos daromas įtakas. Poreikis plėsti akiratį ir skatinti edukacinę veiklą ir lėmė POST galerijoje jau keletą savaičių vykstantį "Garso meno renginių ciklą".

"Ši paroda skatina žiūrovą įsiklausyti, fantazuoti ir domėtis. Atėjęs į galeriją ir neradęs įprastinės ekspozicijos žmogus yra priverstas persiorientuoti iš žiūros į klausą ir įsigilinti į aplink sklindančius garsus. Mūsų galerijai svarbu edukuoti šiuolaikinio meno sferoje", – sako viena Garso meno renginių ciklo kuratorių Urtė Čaplikaitė.

Troškimas padaryti kažką naujo, užsiimti garso meno edukacija ir taip veikti žiūrovo protą ir sąmoningumą nėra vienintelės šios meninės iniciatyvos priežastys. Kaip viso renginio esminę idėją U.Čaplikaitė įvardija norą ištraukti žiūrovą iš komforto zonos.

"Mūsų siekiamybė yra ta, kad žmonės ateitų ir suklustų, o ne kaip yra įprasta – patirtų meno kūrinius vizualiai. Atėję į garso meno ekspoziciją žmonės lyg sutrinka ir nesupranta, į ką reikia koncentruotis. Jiems reikia prisitaikyti galerijoje, kad galėtų tą meno kūrinį patirti", – priduria ji.

Esminė ciklo koncepcija – priversti meno vartotoją suklusti, o ne išvysti.

Užkonservuota akimirka

Garso meno renginių ciklo programa susideda iš dviejų pagrindinių dalių ir taip siekia dar intensyviau pasinerti į visapusišką tyrinėjimą, analizavimą, pajautimą,  akiračio plėtrą. Viena iš ciklo dalių – performansai, paskaitos ir dirbtuvės, vykstančios kartą per savaitę galerijos erdvėse ir suteikiančios galimybę tiesiogiai bendrauti, diskutuoti ir kurti dialogą su paskaitų pranešėjais, dirbtuvių vedėjais ir performansų menininkais. Kita projekto dalis – stacionari ekspozicija, kurią sudaro dviejų menininkų garso meno instaliacijos, daugiau apeliuoja į jausminį, emocinį išgyvenimą ir potyrį.

Portugalų kilmės menininko, jau keletą metų gyvenančio Lietuvoje, Francisco Janeso garso skulptūra "Untitled/ Vilnius" kaip viena stacionarios ekspozicijos instaliacijų veikia nuolat ir leidžia kas kartą apsilankius patirti ją iš naujo.

Vilniaus traukinių stotyje įrašytas garsas sklinda POST galerijos erdvėje ir visiškai ją užpildo suteikdamas ypatingą atmosferą, kurios akivaizdoje žiūrovas suvokia vienos erdvės sutalpinimą, užkonservavimą, kitoje.

Dvidešimties minučių buvimo Vilniaus geležinkelio stotyje akimirka sugauta, perkelta į Kauną, šiuolaikinio meno galeriją, ir pateikiama kaip garso meno kūrinys, skatinantis apmąstymus ir naujus suvokimus.

Priešybių darna

Tik įžengus į galerijos erdves pirmiausiai dėmesį patraukęs traukinių stoties triukšmas laikui bėgant tampa savaime suprantumu dalyku, į kurį mes jau nebesikoncentruojame. Ausiai pripratus, juodą dvi ekspozicijų sales skiriančią uždangą praskleidęs išvysti lietuvio, jaunojo garso menininko Tado Zarankos garso instaliaciją "Malda", kuri akimirksniu prikausto dėmesį ir pasirodo kaip priešprieša F.Janeso triukšmo persmelktam kūriniui.

Menininko instaliacijos ramybė ir meditatyvumas hipnotizuoja ir ramina. Susiliejus dviejų menininkų garso instaliacijoms, jos viena kitos neužgožia, o sąveikauja tarpusavyje ir kuria naujus prasminius klodus. Dvi skirtingos koncepcijos sudaro bendrą galerijos atmosferą, ją užpildo ir aktyviai veikia lankytoją.

Dar savaitę truksiantis Garso meno renginių ciklas POST galerijoje suteiks galimybę dar kartą aplankyti ekspoziciją, iš naujo permąstyti kūrinius, pajausti jų meditatyvią įtaką ir pažvelgti į šiuolaikinio meno reiškinius iš kito perspektyvos taško.

"Garsuotės mankšta su Andriumi Rugiu ir paskaita "Apie klausą", Tautvydo Bajarkevičiaus paskaita "Apie balsą. Skaitymai" ir Antano Dombrovskio muzikinis performansas bei ypatingo svečio vizitas nustebins ir parodys kitokį požiūrį dar ne vienam galerijos lankytojui", – įsitikinusi šiuolaikinio meno galerijos POST komanda.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių