Galimybė praskleisti tolimos praeities šydą

Praeities dvelksmas žavi ne ką mažiau nei ateities nuojauta. Galimybę praskleisti tolimos praeities šydą suteikia Nacionalinis M.K.Čiurlionio dailės muziejus, atverdamas svetingas duris į parodą "Egzotikos estetika Sebah fotografijose: Artimųjų Rytų ir Afrikos šalių gyvenimas XIX a. pab.–XX a. pr."

Praeities dvelksmas žavi ne ką mažiau nei ateities nuojauta. Galimybę praskleisti tolimos praeities šydą suteikia Nacionalinis M.K.Čiurlionio dailės muziejus, atverdamas svetingas duris į parodą "Egzotikos estetika Sebah fotografijose: Artimųjų Rytų ir Afrikos šalių gyvenimas XIX a. pab.–XX a. pr."

Privilegijuoti kūrėjai

Ilgametės Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejaus direktoriaus ir Žemutinės Silezijos fotografijos centro "Domek Romanski" Vroclave vadovo Jano Bortkevičiaus bičiulystės dėka Kauną pasiekė ir parodoje eksponuojamos 28 fotografijų ir dviejų panoraminių fotovaizdų kopijos, padarytos iš J.Bortkevičiui priklausančio originalaus XIX a. pab. Turkijos fotografijų albumo.

Šią ekspoziciją papildo ir vienuolika Jeano Pascalio Sebaho ir fotografijos studijos "Sebah & Joailler" originalių fotografijų, kurios dar prieškariu pateko į muziejų kartu su gausiais muziejinių vertybių rinkiniais iš garsaus išeivijos kolekcininko dr. Aleksandro Mykolo Račkaus.

Tarp parodoje pristatomų kūrinių autorių išsiskiria tėvas ir sūnus Sebahai.  Pascalis Sebahas – anuomet pagrindinis fotografas Konstantinopolyje ir 360 laipsnių panoraminių fotografijų pradininkas, apdovanotas aukso medaliu ir premija už sukurtą nuotraukų albumą "Tautiniai Turkijos kostiumai". Jo sūnus J.P.Sebahas – fotografo karjerą pradėjęs būdamas vos šešiolikos ir tuo metu drauge su kitu parodoje pristatatomu menininku Policarpe Joailler įkūręs bendrovę "Sebah & Joailler". Abu autorius sultonas Abdulhamidas II buvo paskyręs oficialiais Turkijos fotografais, turinčiais teisę fotografuoti visą Osmanų imperiją. Apie ketvirtąjį parodoje pristatomą menininką M.Iranianą nežinoma nieko.

Įamžinta kasdienybė

Parodoje eksponuojamos P.Sebaho fotografijos – "Sultono Suleimano mečetės interjeras", "Galatos bokštas", "Turgus Scutari rajone", "Konstantinopolio panorama" ir kt. – žavi grafiškumu, tankios kompozicijos suvaldymu, kurioje kiekviena detalė atsiskleidžia visa savo prabanga ir grožiu.

Dokumentiškos nuotraukos suteikia galimybę nusikelti šimtmečiu į praeitį ir pajusti tų laikų dvasią: netekti amo nuo užfiksuotos architektūros didybės, išgirsti šurmuliuojantį  turgų ar susidurti su vietiniais gventojais, bent mintyse pasipuošusiais įmantriais apdarais.

J.P.Sebaho nuotraukos, skirtingai nei tėvo, – kompoziciškai labiau išgrynintos. Fotodarbuose jis atskiria pagrindinius elementus nuo šalutinių ir koncentruojasi į juos. Kūriniuose "Nubė", "Egiptietė", "Vandenešys", "Vaisių pardavėjas", "Arabė, semianti vandenį" įamžinti vietos gventojai žvelgia tiesiai į fotografo objektyvą, susidurdami akis į akį su parodos lankytoju. Psichologiškumas, autentiškumas menininko fotografijose susimaišo su kiek teatrališkais pozuojančiųjų judesiais, sukurdami magišką atmosferą, dvelkiančia rytietiška paslaptimi.

Meniškumo apraiškos

Fragmentiškose P.Joailler fotografijose akcentuojamas menininko pastebėtų vietų unikalumas. Darbuose "Balandžiai sultono Bajaado mečetės kieme", "Dervišas", "Dervišų apeigos" fiksuojama akimirka, buvimas čia ir dabar.

Paslaptingojo M.Iraniano kūriniuose: "Konstantino kolona", "Teodosijaus siena", "Turkai nešikai", "Sultono Ahmedo III fontanas" ir kt. – įspūdinga architektūra fiksuojama kasdienybės fone. Nuotraukose pastebimas geometriškumas, suminkštintas šviesos ir šešėlio niuansais.

Rytai dvelkia aistra gyvenimo skoniui, prabanga, paslaptimi, šventumu. Parodos ekspozicija atveria duris į pasaulį, kuris primena pasaką: užeikite, žvalgykitės ir klausykite užburiančių istorijų.


Kas? Paroda "Egzotikos estetika Sebah fotografijose: Artimųjų Rytų ir Afrikos šalių gyvenimas XIX a. pab.–XX a. pr."
Kur? Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje.
Kada? Veikia iki spalio 26 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių