Dviejų kūnų vienu veidu pėdsakai

Įsiklausymas, pajauta, susikalbėjimas, ryšys – šiais žodžiais galima įvardyti jausmus, kuriuos sukelia apsilankymas POST galerijos ekspozicijų erdvėje, kurioje gerai žinomi menininkai Algirdas ir Remigijus Gataveckai pamatomi neįprastu rakursu.

Veiksmo išraiška

Piešinių parodoje "Autoportretai – homonimai" žiūrovas neišvys realistinių piešinių, kuriuose kiekviena detalė išbaigta su begaline atida ir nenutrūkstamu stebėjimu, išgyvenant, išjaučiant pasirinktą motyvą. Čia eksponuojami kūriniai alsuoja gaivališka laisve, nutolusia nuo realistinio vaizdavimo būdo, tačiau priartėjusia prie pačių jautriausių – žmogaus sielos sensorių, dirginančių patirties klodus, pratęsiančių pasąmonės gijas.

Pasąmonė veikia sąmoningą žmogaus elgesį, tačiau jos kontroliuoti neįmanoma, gal todėl kai kurie pojūčiai, veiksmai ar sprendimai, su kuriais žmogus susiduria kasdienybėje, būna sunkiai paaiškinami, atėję tarsi iš niekur, tačiau išgyvenami giliai, užsiliekantys ilgam.

Sąmonė, pasąmonė, savirefleksija – daiktavardžiai, neretai savo būvį įprasminantys menininkų kūriniuose. Tie patys daiktavardžiai, labiau nujaučiami, nei atpažįstami, persikūnija į veiksmažodžius A. ir R. Gataveckų parodoje, kurios koncepcijos esmė – pats tapymo veiksmas, dinamiška emocijų kaita, atsiminimų proveržiai, visiškas atsiribojimas nuo aplinkos trukdžių ir vienas kito pajautimas, kurio unikalumą ir jėgą atveria tik dvynius jungiantis ryšys.

Dar niekur nerodytuose kūriniuose abu menininkai dalijasi viena paveikslo erdve, kurioje veikdami išvien sukuria savus atspindžius, neregimus realybėje.

Pasąmonės signalų fiksavimas

Įkūnyti veiksmą menininkai pasirinko automatinio piešimo techniką, paremtą vidiniu stebėjimu, pojūčių skenavimu ir vaizdų vizualizavimu mintyse.

Ant drobės perteikiamas veiksmas – pasąmonės išraiška, kuri negali būti sutapatinama su realiu aplinkos, kaip materijos, atvaizdavimu. Veikiau tai aplinkos impulsai, kurių nesiekiama suvaldyti, kontroliuoti ar suteikti jiems atpažįstamą formą.

A. ir R.Gataveckai teigia, kad automatinio piešimo technika, kuriai būdinga laisva ir plastiška linija, atveria žmogaus pasąmonę, kurioje glūdi tikroji realybė.

"Autoportretai tapyti vienu ypu, užsimerkus, neatitraukiant teptuko nuo drobės, arba kitaip, nenukerpant virkštelės nuo pasąmonėje iškylančio atvaizdo. Galbūt daug tikresnio, nei matytume plika akimi", – parodos anotacijoje kūrybinį procesą įvardija broliai.

Žiūrovams žvilgtelėti į kūrybos procesą galima videofilme, kuris demostruojamas parodoje.

Švelni beprotybė

Balta salė, baltos, didelio formato drobės, kuriose reflektuoja skirtingi menininkų autoportretai – visa ekspozicija balansuoja ties švelnios beprotybės riba. Kiekvienas kūrinys unikalus, išreiškiantis kitokias emocijas ir stveriantis žiūrovą, lyg norėdamas pritraukti kuo arčiau savęs, įsistebeilyti giliai į akis ir ištraukti tai, kas glūdi pačiuose giliausiuose, nepažintuose pasąmonės sluoksniuose. Atrodo, jie tyliai šnabžda vienas kitam skirtingas istorijas, gyvenančias viename kūne, o jų turinys kinta, priklausomai nuo asmens reakcijos į išgyvenamo periodo (dienos, savaitės, mėnesio ir t.t.) dirgiklius, pasireiškiančius minčių lavina, nevaldomais jausmais ar dar iki galo neįvardytomis patirtimis.

Nekontroliuojamas ir impulsyvus autoporteto kūrimas, sujungiamas su performatyviu veiksmu, kurio rezultatas įkūnijamas drobėje. Pats veiksmas atskleidžia abiejų brolių dvynių susitapatinimą, siekį tapti vienu kūnu, viena dvasia, mąstyti vienodai, išgyventi tapačius jausmus, sekti vienas kito judesius.

Žmogaus būtis skildina dinamiškos kaitos, kurią suvokti, priimti ir išgyventi ne visada lengva. Atotrūkis nuo kasdienybės tėkmės ir įsiklausymas į vidinius impulsus, jų paleidimas išorėn būtinas. Kontrolės ribų peržengimas ir atsidavimas pasąmonės laisvei skatina atrasti naujas erdves, kuriose galima save pažinti iš naujo. A. ir R. Gataveckų parodoje kiekvienas žiūrovas yra kviečiamas pažinti brolius iš labai arti.


Kas? A. ir R.Gataveckų paroda "Autoportretai – homonimai".

Kur? POST galerijoje.

Kada? veikia iki vasario 26 d.


Šiame straipsnyje: menasparodakūryba

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių