Daiktai, neturintys galiojimo laiko

POST galerijoje ir vėl pirmas kartas. Šiomis dienomis kauniečiai ir miesto svečiai turi progą išvysti garsaus išeivio Aido Bareikio kūrinius. Savo unikalia menine kalba pelnęs pripažinimą pasaulyje, Kaune jis pristatomas pirmą kartą.

POST galerijoje ir vėl pirmas kartas. Šiomis dienomis kauniečiai ir miesto svečiai turi progą išvysti garsaus išeivio Aido Bareikio kūrinius. Savo unikalia menine kalba pelnęs pripažinimą pasaulyje, Kaune jis pristatomas pirmą kartą.

Jau du dešimtmečius menininkas gyvena ir kuria Niujorke, todėl verta suskubti ir iki balandžio 10 d. užsukti į galeriją patirti A.Bareikį gyvai bei betarpiškai.

Antras gyvenimas

A.Bareikis (gim. 1967 m.) teigia, kad meninio išsilavinimo pagrindus įgijo Vilniaus dailės akademijoje, bet tik daug dirbdamas ir pasinerdamas į kūrybą atrado savitą braižą.
Įspūdingo dydžio, daugiasluoksnės instaliacijos iš beverčių objektų, šiukšlių yra neatsiejamos nuo A.Bareikio vardo. Tai vizitinė garsaus kūrėjo kortelė. Menininkas neslepia, kad kurti iš daiktų, kurių galiojimo laikas pasibaigęs, yra intriguojantis ir įkvepiantis užsiėmimas.

Pasak jo, kiekvienas daiktas potencialiai yra šiukšlė, bet kaip greitai daiktas virs ja, priklauso ne nuo materialių dalykų, o nuo susitarimo. Individo daiktams suteikta meninė, kultūrinė ar simbolinė vertė pailgina materialių objektų gyvenimą. Tad nieko nuostabaus, kad pamestų, niekam nereikalingų objektų kolekcionavimas yra neatsiejama šio menininko gyvenimo dalis. Pasak autoriaus, panaudoti daiktai yra nepaprasti, nes juose slypi daug žmogiškos patirties. "Juos kažkas pirko, jų kažkas norėjo, juos vartojo, atsisakė, išmetė. Tie daiktai jau turi savo istoriją", – teigė A.Bareikis.

Kaip pasakojo menininko sesuo Austė, visus radinius brolis laiko dėžėje ant stogo – name, kuriame gyvena. Šie daiktai paliekami kiaurus metus saulėje blukti, lietuje mirkti, vėjyje gludintis. Kaip sako pats menininkas: "Jie ten kenčia. Ir tada pavasarį einu pažiūrėti derliaus. Tokio neįprasto, kartu magiško proceso metu įvyksta A.Bareikio alchemija. Rasti objektai įgauna laikiškumą, istoriją, patirtį – simbolinę ir kultūrinę reikšmę, kurią vėliau jaučiame pulsuojant iš menininko instaliacijų.

Dėmesys atsitiktinumui

Savaiminės kompozicijos, atsirandančios gamtoje ar žmogaus buityje: lapai, šakos, suneštos į šūsnį vėjo gūsio, ar ant palangių nereikšmingai nugulę įvairiausi daiktai yra dar vienas menininką įkvepiantis aspektas. Atsitiktinumas ir spontaniškumas yra vieni iš esminių A.Bareikio kūrybos principų.

Instaliacijos yra kuriamos itin ilgai vis prieinant ir pridedant, pataisant, priklijuojant. Jos lyg gyvena savo gyvenimą ir kartais yra paveikiamos menininko prisilietimo. Kai vieną dieną atsiranda grakštumo ir elegancijos, tuomet menininkas žino – laikas sustoti, kūrinys baigtas. Štai dėl to A.Bareikio darbai yra tokie daugialypiai ir sluoksniuoti, lyg žemės plutos pjūvis, kuriame atsiskleidžia laiko tėkmė bei aplinkos veikimas.

Vienos instaliacijos istorija

"Atkakliai įsiėdęs" – tai įspūdingos instaliacijos pavadinimas, pagal kurį pavadinta ir paroda. Nesumeluosiu, kad ši makabriška, į aukso lobį panaši kompozicija ne vieną parodos lankytoją paliko be žado. Lyg pasaką apie lobių medžioklę, tolimus kraštus ir civilizacijos pamirštus pasaulio kampelius pasakojanti A.Bareikio instaliacija neleidžia atitraukti žvilgsnio. Joje slypi begalinis, nenumalšinamas žmogaus godumas.

Į vientisą masę sulydyti kardai, karoliai, žvėrių galvos, medaliai, trofėjai, puošnios dėžutės, karūnos, kaukolės, sidabro padėklai ir kiti įvairūs objektai apipilami auksu. Atkakliai įsiėdęs troškimas turėti kuo daugiau.

Visos instaliacijos detalės lyg byloja apie didybę ir prabangą, bet pažvelgus įdėmiau tėra menkaverčiai "made in China" plastiko gaminiai. Šis paradoksas glumina ir per vieną akimirką iš didybės iliuzijos pereinama į žlugimo, nykimo ir beprasmybės jausmą. Staiga "piratų lobiai" tampa priminimu apie vartotojiškos visuomenės trūkumus ir vertybių nebuvimą. Lyg pajuntame savotišką priekaištą dėl besaikio vartojimo ir troškimo turėti daugiau.

Žinoma, jausmai mus visus gali aplankyti skirtingi, bet dėl vieno dalyko negalime ginčytis – A.Bareikio alchemijos paveikti beverčiai objektai tampa daiktais, neturinčiais galiojimo laiko.


Kas? Aidas Bareikis "Atkakliai įsiėdęs"
Kur? POST galerija, Laisvės al. 51A
Kada? Iki 2015 balandžio 10 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Jaunimas šturmavo varžytuves „Grok, Jurgeli“
    Jaunimas šturmavo varžytuves „Grok, Jurgeli“

    Šeštadienį Kauno sporto halėje vyko tradicinės linksmybės, kasmet pritraukiančios minias liaudiškos muzikos mylėtojų. Varžytuvės „Grok, Jurgeli“ šiemet vyko jau 48 kartą. ...

    1
  • „Queen“ Kaune prikėlė roko karalių
    „Queen“ Kaune prikėlė roko karalių

    Legendiniai britų rokeriai „Queen“, net ir be grupės sielos Fredžio Merkurio Kauno „Žalgirio“ arenoje įvykdė planą „maksimum“ – klausydami senųjų kūrinių lietuviai kartu ir dainavo, ir verkė. ...

    6
  • Pelenės istorija pagal J. Straussą – nepelnytai užmirštas grožis
    Pelenės istorija pagal J. Straussą – nepelnytai užmirštas grožis

    Tai iškart atpažįstamas Johannas Straussas, tik dar niekur negirdėtas, – taip apie naująją Kauno valstybinio muzikinio teatro premjerą "Kita Pelenės istorija" sako spektaklio muzikinis vadovas Virgilijus Visockis. ...

  • Tarpukario skelbimai: žvilgsnis į laikinąją sostinę
    Tarpukario skelbimai: žvilgsnis į laikinąją sostinę

    Kauno regioniniame valstybės archyve (KRVA) pradėjo veikti unikali paroda, leidžianti pajusti tarpukario kultūrinį šurmulį mieste. Senuosiuose skelbimuose galima atrasti ir kvietimų susipažinti, ir bandymų nuslėpti mokesčius. ...

  • Tai, kas neleis subyrėti Europai
    Tai, kas neleis subyrėti Europai

    Lapkričio 22–23 d. Kaune renkasi trylika Europos platformos "Magic Carpets" ("Stebuklingi kilimai") partnerių iš įvairių Senojo žemyno taškų. Kažin, ar verta stebėtis, kad šiai ES finansavimą užsitikrinu...

    2
  • Parodoje – melo dėsnių pasaulis
    Parodoje – melo dėsnių pasaulis

    Šiuolaikinio meno POST galerijoje veikia skulptoriaus Tomo Martišauskio instaliacijų paroda HABAS. Erdves užpildžiusi kompozicija kuria kelionę po iliuzijų ir melo dėsnių pasaulį. ...

  • Šauniausios Lietuvos kapelos susirungs Kaune
    Šauniausios Lietuvos kapelos susirungs Kaune

    Jau rytoj legendinės Kauno sporto halės stogą kilnos liaudiškos muzikos kapelos iš Aukštaitijos, Dzūkijos, Sūduvos ir Žemaitijos. Varžytuvėse „Grok Jurgeli 2017“ dėl taip aistringai geidžiamo nugalėtojos titulo rungs...

  • Kauno bienalės pamokose – įkvėpimo paieškos
    Kauno bienalės pamokose – įkvėpimo paieškos

    Šiųmetė Kauno bienalė savojo tikslo – tyrinėti, kokių paminklų kokiose erdvėse mums (ne)reikia – siekia subūrusi ne vien Lietuvos ir užsienio menininkus, bet ir moksleivius, kuriems parengtos specialios edukacinės programos. ...

    4
  • Restauratorius I. Stankus – mažas didis žmogus
    Restauratorius I. Stankus – mažas didis žmogus

    Ignas Stankus (1953–2013) dailininkas restauratorius, vienas svarbiausių restauratorių, naujam gyvenimui prikėlusių Pažaislio vienuolyną. Minint šio ypatingu kruopštumu pasižymėjusio dailininko mirties sukaktį, Kauno viešojo...

    2
  • Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas
    Prancūzų ekspresionizmas: prisikelti peržengus ribas

    Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejaus M.Žilinsko dailės galerijoje veikia unikali paroda "Šiuolaikinis prancūzų ekspresionizmas ir ne tik". ...

    2
Daugiau straipsnių