Daiktai, neturintys galiojimo laiko

POST galerijoje ir vėl pirmas kartas. Šiomis dienomis kauniečiai ir miesto svečiai turi progą išvysti garsaus išeivio Aido Bareikio kūrinius. Savo unikalia menine kalba pelnęs pripažinimą pasaulyje, Kaune jis pristatomas pirmą kartą.

POST galerijoje ir vėl pirmas kartas. Šiomis dienomis kauniečiai ir miesto svečiai turi progą išvysti garsaus išeivio Aido Bareikio kūrinius. Savo unikalia menine kalba pelnęs pripažinimą pasaulyje, Kaune jis pristatomas pirmą kartą.

Jau du dešimtmečius menininkas gyvena ir kuria Niujorke, todėl verta suskubti ir iki balandžio 10 d. užsukti į galeriją patirti A.Bareikį gyvai bei betarpiškai.

Antras gyvenimas

A.Bareikis (gim. 1967 m.) teigia, kad meninio išsilavinimo pagrindus įgijo Vilniaus dailės akademijoje, bet tik daug dirbdamas ir pasinerdamas į kūrybą atrado savitą braižą.
Įspūdingo dydžio, daugiasluoksnės instaliacijos iš beverčių objektų, šiukšlių yra neatsiejamos nuo A.Bareikio vardo. Tai vizitinė garsaus kūrėjo kortelė. Menininkas neslepia, kad kurti iš daiktų, kurių galiojimo laikas pasibaigęs, yra intriguojantis ir įkvepiantis užsiėmimas.

Pasak jo, kiekvienas daiktas potencialiai yra šiukšlė, bet kaip greitai daiktas virs ja, priklauso ne nuo materialių dalykų, o nuo susitarimo. Individo daiktams suteikta meninė, kultūrinė ar simbolinė vertė pailgina materialių objektų gyvenimą. Tad nieko nuostabaus, kad pamestų, niekam nereikalingų objektų kolekcionavimas yra neatsiejama šio menininko gyvenimo dalis. Pasak autoriaus, panaudoti daiktai yra nepaprasti, nes juose slypi daug žmogiškos patirties. "Juos kažkas pirko, jų kažkas norėjo, juos vartojo, atsisakė, išmetė. Tie daiktai jau turi savo istoriją", – teigė A.Bareikis.

Kaip pasakojo menininko sesuo Austė, visus radinius brolis laiko dėžėje ant stogo – name, kuriame gyvena. Šie daiktai paliekami kiaurus metus saulėje blukti, lietuje mirkti, vėjyje gludintis. Kaip sako pats menininkas: "Jie ten kenčia. Ir tada pavasarį einu pažiūrėti derliaus. Tokio neįprasto, kartu magiško proceso metu įvyksta A.Bareikio alchemija. Rasti objektai įgauna laikiškumą, istoriją, patirtį – simbolinę ir kultūrinę reikšmę, kurią vėliau jaučiame pulsuojant iš menininko instaliacijų.

Dėmesys atsitiktinumui

Savaiminės kompozicijos, atsirandančios gamtoje ar žmogaus buityje: lapai, šakos, suneštos į šūsnį vėjo gūsio, ar ant palangių nereikšmingai nugulę įvairiausi daiktai yra dar vienas menininką įkvepiantis aspektas. Atsitiktinumas ir spontaniškumas yra vieni iš esminių A.Bareikio kūrybos principų.

Instaliacijos yra kuriamos itin ilgai vis prieinant ir pridedant, pataisant, priklijuojant. Jos lyg gyvena savo gyvenimą ir kartais yra paveikiamos menininko prisilietimo. Kai vieną dieną atsiranda grakštumo ir elegancijos, tuomet menininkas žino – laikas sustoti, kūrinys baigtas. Štai dėl to A.Bareikio darbai yra tokie daugialypiai ir sluoksniuoti, lyg žemės plutos pjūvis, kuriame atsiskleidžia laiko tėkmė bei aplinkos veikimas.

Vienos instaliacijos istorija

"Atkakliai įsiėdęs" – tai įspūdingos instaliacijos pavadinimas, pagal kurį pavadinta ir paroda. Nesumeluosiu, kad ši makabriška, į aukso lobį panaši kompozicija ne vieną parodos lankytoją paliko be žado. Lyg pasaką apie lobių medžioklę, tolimus kraštus ir civilizacijos pamirštus pasaulio kampelius pasakojanti A.Bareikio instaliacija neleidžia atitraukti žvilgsnio. Joje slypi begalinis, nenumalšinamas žmogaus godumas.

Į vientisą masę sulydyti kardai, karoliai, žvėrių galvos, medaliai, trofėjai, puošnios dėžutės, karūnos, kaukolės, sidabro padėklai ir kiti įvairūs objektai apipilami auksu. Atkakliai įsiėdęs troškimas turėti kuo daugiau.

Visos instaliacijos detalės lyg byloja apie didybę ir prabangą, bet pažvelgus įdėmiau tėra menkaverčiai "made in China" plastiko gaminiai. Šis paradoksas glumina ir per vieną akimirką iš didybės iliuzijos pereinama į žlugimo, nykimo ir beprasmybės jausmą. Staiga "piratų lobiai" tampa priminimu apie vartotojiškos visuomenės trūkumus ir vertybių nebuvimą. Lyg pajuntame savotišką priekaištą dėl besaikio vartojimo ir troškimo turėti daugiau.

Žinoma, jausmai mus visus gali aplankyti skirtingi, bet dėl vieno dalyko negalime ginčytis – A.Bareikio alchemijos paveikti beverčiai objektai tampa daiktais, neturinčiais galiojimo laiko.


Kas? Aidas Bareikis "Atkakliai įsiėdęs"
Kur? POST galerija, Laisvės al. 51A
Kada? Iki 2015 balandžio 10 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių