- technologijos.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kai stulbinami mokslo atradimai ir technologiniai sprendimai pateikiami vos ne kasdien, darosi sunku kuo nors nustebinti, tačiau ši naujoviška oro uosto koncepcija išsižiojusį paliks ne vieną.
Gal dažnai apie tai ir nesusimąstome, tačiau dabartiniai oro uostai turi daug trūkumų. Pavyzdžiui, jų išdėstymas erdvėje labai neekonomiškas – užimama daug vietos, tačiau ne visa ji išnaudojama, o plėstis paprastai nėra kur.
Žiedinis oro uostas tą pačią erdvę leistų išnaudoti maždaug tris kartus efektyviau. Tai labai ilgam išspręstų oro uostų augimo problematiką. Šiuo metu dažniausiai augti nėra kur, nes iš visų pusių oro uostas yra apribotas pašalinių statinių.
Pritaikius šią koncepciją praktiškai, ji paverstų oro uostus draugiškesniais aplinkai, sukūrus tam tikras strategijas – netgi mažiau triukšmingais, o ir pats triukšmas būtų tolygesnis – mažiau triukšmo tektų visiems aplink oro uostą esantiems statiniams, o ne tik tam tikroms zonoms, kuriuose dėl triukšmo nei dirbti, nei gyventi beveik neįmanoma.
Taip pat tai leistų sumažinti sudeginamo kuro kiekį, kadangi laukdami savo eilės nutūpti, lėktuvai šiaip ar taip aplink oro uostą daro ratus. Esant žiediniam takui, nekeisdami kurso, vien tik žemėdami, lėktuvai galėtų ir nusileisti, užuot nusileidimui darydami daug platesnį lankstą siekdami ilgos tiesios atkarpos, reikalingos nusileidimui įprastuose takuose.
Žiedinio kilimo tako idėja gimė Henkui Hesselinkui dirbančiam Olandijos aviacijos centre, stebint sudėtingus ir kartais net dramatiškus lėktuvų nusileidimus veikiant šoniniam vėjui.
Žiedinis takas šią problemą iš esmės išsprendžia, nes leidžiantis ant tokio tako, šoninis vėjas faktiškai nedaro beveik jokios įtakos. Be to, lėktuvą dėl išcentrinės jėgos tampa lengviau sustabdyti.
Daug kam abejonių kelia tai, kad visas takas yra su skersiniu nuolydžiu, tačiau Henkas skuba patikinti, jog keleiviams nusileidimo metu tarsi karuselėje jaustis neteks. Nusileidimas nesukels iš esmės jokių nemalonių pojūčių ir daugiausiai primins nedidelio laipsnio posūkį, niekuo nesiskiriantį nuo tokio paties posūkio ore.
Kita vertus, ir pats takas gerokai didesnis už įprastus pakilimo takus. Bendras jo skersmuo turėtų būti 3,5 km ir nei kilimui, nei nusileidimui niekada nebūtų panaudojamas visas žiedas. Tam pakaktų tik jo atkarpos, todėl vienu metu galėtų kilti ir leistis iki trijų lėktuvų.
Dabartiniais skaičiavimais, nors žiedinis takas savo ilgiu atitinka tris įprastus takus, savo efektyvumu jis prilygsta keturiems įprastiems kilimo–leidimosi takams.
Kol kas kritikos balsų apie šį projektą nepasigirsta. Jeigu viskas iš tiesų taip, kaip teigiama, panašu, kad netolimoje ateityje oro uostai taps visiškai kitokie nei esame įpratę matyti.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Įspėjamieji pranešimai telefone: kodėl gauna ne visi?9
Ne visi gyventojai gauna įspėjamuosius pranešimus. Net ir tada, kai jiems tai gali būti gyvybiškai svarbu – pavyzdžiui, kad netoliese dega daugiabutis, artėja orų stichija ar kokia nelaimė Astravo atominėje elektrinėje. Apie tai, k...
-
Astronomai atrado didžiausią juodąją skylę Paukščių take
Antradienį paskelbtame moksliniame darbe nurodoma, kad astronomai nustatė didžiausią ligi šiol atrastą juodąją skylę Paukščių take, kurios masė ura 33 kartų didesnė nei Saulės. ...
-
Išvyskite: kaip atrodė Saulės užtemimas iš kosmoso
Pirmadienį įvyko retas ir visiškas Saulės užtemimas, kuris praslinko per Šiaurės Ameriką. Mokslininkai sako, kad dėl šio užtemimo galės surinkti neįkainojamų duomenų apie daugelį dalykų – nuo saulės atmosferos iki keis...
-
Rusija jau antrą dieną iš eilės atšaukė raketos paleidimą15
Trečiadienį, jau antrą dieną iš eilės, Rusija paskutinę minutę atšaukė raketos paleidimą. Tai dar viena šalies kosmoso programos nesėkmė. ...
-
Būdamas 96-erių mirė Nobelio premijos laureatas britų fizikas P. Higgsas
Būdamas 96-erių mirė britų fizikas Peteris Higgsas (Piteris Higsas), laimėjęs Nobelio premiją už „dieviškosios dalelės“ – Higso bozono, paaiškinančios masės egzistavimą – atradimą, antradienį pranešė ...
-
Medikus keičia dirbtinis intelektas: užstrigus kamerai – gyvybę kainuojančios klaidos?2
Rastas receptas, kaip užpildyti trūkstamas medikų darbo vietas. Taivane žmonių gyvybes gelbėja bei sveikata rūpinasi robotai ir dirbtinis intelektas. Tačiau tokia technika kol kas visiškai pasitikėti negalima. Ji jau padarė gyvybę kainuojan...
-
„Tesla“ planuoja rugpjūtį pristatyti robotaksi1
Elonas Muskas (Ilonas Maskas) pranešė, kad jo kontroliuojama elektromobilių gamintoja „Tesla“ šią vasarą pristatys robotaksi, o ši žinia pasirodė tuo metu, kai savavaldžių transporto priemonių diegimas dėl saugumo pro...
-
Iš orbitinės stoties į Žemę sugrįžo amerikietė, baltarusė ir rusas6
Iš Tarptautinės kosminės stoties (TKS) į Žemę sugrįžo amerikiečių astronautė Loral O'Hara, baltarusė Marina Vasilevskaja ir rusų kosmonautas Olegas Novickis. Juos parskraidinusi „Sojuz“ kapsulė nusileido Kazachstano stepėje...
-
Kova su piratavimu Lietuvoje: ar pasiteisino įvestos baudos?4
Norintiems piratauti Lietuvoje tampa vis sunkiau. Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) sako, kad pernai įvestos baudos pažeidėjus pamažu atbaido. ...
-
Pirmieji telefonai: tokių dabar tikrai nesinešiotumėte rankinėje15
Mobilųjį telefoną dabar turi kone kiekvienas. Telefonu žmonės ne tik skambina ar rašo žinutes, dažniausiai telefonas atstoja kur kas daugiau prietaisų. Jame integruota kamera, navigacija ir kitos plačiai naudojamos programos. Balandžio 3-ąj...