Moksliniai atradimai: dinozaurų evoliucija – visai kitokia?

Pastaruosius 130 metų vienas svarbiausių dinozaurų klasifikacijos kriterijų buvo dubens pavidalas: manyta, kad šiame painiame genealogijos medyje anksti įvyko labai svarbus skilimas į dvi pagrindines šakas, kurių atstovai pagal dubens kaulų sandarą buvo artimesni paukščiams arba kitiems ropliams.

Trečiadienį paskelbta "revoliucinga" studija gali sugriauti įsitikinimą, žinomą tiek paleontologams, tiek dinozaurais besižavintiems prakutusiems darželinukams – kad dinozaurų evoliucijos istorija yra apspręsta jų dubens kaulų pavidalo.

"Mūsų studija sugriauna 130 metų gyvavusią dogmą", – sakė jos bendraautorius Paulas Barrettas (Polas Baretas), dirbantis Didžiosios Britanijos gamtos istorijos muziejuje.

"Mūsų analizė rodo, kad gyvūnai, tokie kaip T. rex (tiranozauras), iš tikrųjų buvo artimai giminingi stegozaurams" – gyvūnams, kurie, kaip anksčiau manyta, yra priešingoje minėtos takoskyros pusėje.

Naujasis dinozaurų evoliucijos medis, paskelbtas žurnale "Nature", siūlo išskirti dvi naujas pagrindines grupes, į kurias patenka tiek paukštiškus, tiek ropliškus dubens kaulus turėję dinozaurai.

Naujoji teorija

Naujoji teorija taip pat teigia, kad dinozaurai išsivystė maždaug prieš 247 mln. metų, maždaug 10 mln. metų anksčiau nei manyta. Be to, manoma, kad tai tikriausiai įvyko Šiaurės, o ne Pietų pusrutulyje.

P. Barrettas ir jo bendradarbiai ištyrė daug itin ankstyvų dinozaurų fosilijų, kad daugiau sužinotų apie jų pirmuosius bendrus protėvius ir pirmiausiai atsiskyrusias šakas.

Pasak mokslininkų, pirmasis dinozauras tikriausiai buvo smulkus visaėdis gyvūnas, vaikščiojęs užpakalinėmis kojomis, o priekinėmis letenomis gebėdavęs sugriebti. Dėl šių požymių tyrėjai jau seniai ginčijasi.

Vis dėlto didžiausio atgarsio tikriausiai sulauks naujosios studijos teiginiai apie tolesnę dinozaurų evoliuciją.

Tyrėjų nuomone, dinozaurai anksti skilo į dvi pagrindines grupes, bet jos buvo kitokios negu manyta iki šiol.

Nuo karalienės Viktorijos laikų dinozaurai buvo skirstomi į du būrius: paukščiadubenius (Ornithischia) ir driežadubenius (Saurischia).

Driežadubeniai buvo smulkiau skirstomi į du pobūrius: dvikojus grobuonius (teropodus), prie kurių priskiriami tiranozaurai (Tyrannosaurus rex) ir velociraptoriai (Velociraptor), ir stambius ilgakaklius zauropodus – tokius kaip brontozauras (Brontosaurus).

Vis dėlto pagal naują klasifikaciją paukščiadubeniai dinozaurai, tokie kaip triragiai triceratopsai (Triceratops) ir kaulinėmis plokštėmis apkaišyti stegozaurai (Stegosaurus) nebesudaro vienos iš dviejų pagrindinių kategorijų.

Šioje studijoje jie išskiriami į visiškai naują būrį – Ornithoscelida, prie kurio taip pat prijungti teropodai, anksčiau priklausę prie driežadubenių.

"Išėmėme teropodus, bet senasis Saurischia (būrys) išlieka" viena iš dviejų pagrindinių kategorijų, naujienų agentūrai AFP sakė pagrindinis studijos autorius Matthew Baronas (Metjus Baronas), dirbantis Kembridžo universitete.

Jis siūlo naujojo būrio Ornithoscelida narius apibrėžti kaip dinozaurus paukštiškomis galūnėmis. Šie gyvūnai išsiskiria dvikoju judėjimu ir kai kuriais kaukolės ypatumais.

Šeimos medis

"Mūsų pasiūlymas – kad dinozaurų šeimos medis iš tikrųjų turi atrodyti visiškai kitaip negu jo versija, kurios mokslininkai laikėsi pastaruosius 130 metų", – sakė M.Baronas.

Pagal šią klasifikaciją, šiuolaikinių paukščių protėviai - driežadubeniai terapodai – pirmąkart buvo apjungti į vieną grupę su paukščiadubeniais dinozaurais.

Pasak M. Barono bendradarbio Davido Normano (Deivido Normano), jeigu šios prielaidos yra teisingos, "visus pagrindinius vadovėlius stuburinių evoliucijos tema reikės perrašyti".

"Nature" paskelbtame šios studijos komentare Kalifornijos universiteto mokslininkas Kevinas Padianas teigia, kad naujosios išvados yra "revoliucingos".

"Bus įdomu žiūrėti, kaip paleontologai priims šį originalų ir provokuojantį pakartotinį dinozaurų kilmės ir tarpusavio ryšių įvertinimą", – rašo jis.

M. Baronas sakė laukiantis debatų.

"Tikimės, kad mūsų srities žmones patikrins ir dar kartą patikrins mūsų hipotezę bei paieškos naujų pavyzdžių ir naujų duomenų, galinčių įrodyti arba paneigti mūsų pasiūlymą", – jis rašo savo elektroniniame laiške.

"Tai jokiu būdu nėra galutinis žodis šia tema", – pridūrė jis.