Ar dar įskaitote tekstus internete?

  • Teksto dydis:

Skaityti internetinius tekstus darosi vis sunkiau – dažnai šriftai pernelyg šviesūs ir labai smulkūs. Vyresnio amžiaus žmonėms ir tiems, kurie turi regėjimo sutrikimų, aiškiai įžiūrėti, kas parašyta, praktiškai nebeįmanoma, rašo „The Telegraph“ mokslo naujienų redaktorė Sarah Knapton.

Anksčiau tekstai būdavo rašomi pakankamai stambiu tamsiu šriftu, aiškiai kontrastuojančiu su šviesiu, dažniausiai – baltu, fonu. Dabar daugelio interneto svetainių tekstai – pilkšvi ar melsvi.

Apdovanojimų pelnęs tinklaraštininkas Kevinas Marksas, vienas iš „Microformats“ įkūrėjų ir buvęs „British Telecommunications“ viceprezidentas, šia tendencija nusprendė labiau pasidomėti po to, kai jam kilo įtarimas, kad dėl suprastėjusio regėjimo kaltas būtent šiuolaikinis šriftas.

Jis pastebėjo, kad kontrastas tarp teksto ir fono yra tendencingai mažinamas. Tokie technologijų srities milžinai kaip „Apple“, „Google“ ir „Twitter“ – visi stipriai įsijautę į tipografikos standartų keitimą.

Mados ir technologijų pasaulyje

Juodo šrifto baltame fone kontrasto santykis – 21:1 – yra didžiausias, kokį galima pasiekti. Dauguma technologijų bendrovių sutaria – tam, kad net ir prastai matantys skaitytojai galėtų nesunkiai įžiūrėti tekstą, šis santykis neturėtų būti mažesnis kaip 7:1.

Tačiau K. Marksas atkreipia dėmesį, kad, pavyzdžiui, „Apple“ tipografikos gairės, kuriose pateikiama rekomendacija naudoti kontrasto santykį 7:1, užrašytos 5,5:1 kontrastu.

„Google“ gairėse taip pat rekomenduojamas kontrasto santykis 7:1, tačiau kartu ir 54 proc. ekrano nepermatomumas, o tai savo ruožtu sumažina kontrastą iki 4,6:1.

Pasak K. Markso, kurį „The Telegraph“ įtraukė į įtakingiausių technologijų srityje britų 50-uką, dėl šių pokyčių gali sumažėti visuotinis interneto pasiekiamumas. „Tokių bendrovių kaip „Apple“ ar „Google“ tipografikos sprendimai lemia interneto grafikos tendencijas, dėl jų diktuojamos mados internetiniai tekstai jau darosi sunkiai įskaitomi“, – jis rašo technologijų portale backchannel.com.

„Jei interneto turinys pateikiamas sunkiai įskaitomu tekstu, nemažai žmonių grupei – senyvo amžiaus, prastai matantiems ir prastos kokybės ekranuose skaitantiems žmonėms – atviroji prieiga tiesiog užkertama“, – dėsto K. Marksas. – Kompiuteriais naudojamės ne tik tam, kad sužinotume naujienas, bet ir norėdami pasinaudoti mums itin reikalingomis paslaugomis, todėl labai svarbu, kad visą pateikiamą informaciją galėtume aiškiai matyti.“

Kaip nurodo S. Knapton, interneto tipografika ėmė kisti todėl, kad, įsivyraujant naujoms grafikos dizaino tendencijoms, vis labiau nutolstama nuo nusistovėjusių šrifto, spalvos ir fono, kurie įprastai naudojami pateikiant tekstus internete, normų.

Išpopuliarėjus LCD technologijai ir atsiradus galimybei dažnam skaityti didelės raiškos ekrane, dizaineriai nedelsė pasinaudoti proga pamėginti dar ir dar labiau susmulkinti šriftą. Gerai, jei skaitoma kompiuterio ekrane, tačiau, jei naudojamasi išmaniuoju telefonu ar planšete, tekstas tampa nebeįskaitomas tikrąja to žodžio prasme.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių