Kompiuterio pelei – 40 metų

1968 metų gruodžio 9 dieną San Franciske „Fall Joint Computer Conference“ renginyje mokslų daktaras Douglas Engelbartas ir jo komanda iš Stenfordo tyrimų instituto pirmą kartą pademonstravo dabartinių kompiuterio pelių pirmtakę. Tai buvo iš medžio gabalo pagaminta dėžutė su mygtuku, dviem ratukais ir laidu. Nuo to laiko pelės dizainas ir funkcionalumas pasikeitė nedaug.

Šioje demonstracijoje pelė, kuria buvo galima nukreipti kursorių į norimą ekrano vietą, buvo viena iš daugelio vizionieriškų inovacijų, be kurių šiuo metu sunku įsivaizduoti darbą kompiuteriu. Tai ir kelių darbo langų režimas, teksto redagavimas ekrane, jo kopijavimas, tekstinės nurodos.

D.Engelbartas pelę ėmė kurti dar 1961 metais, ieškodamas patogaus būdo įvesti informaciją, valdyti kompiuterius, kuriuos kurė mokslininkas ir jo komanda. Jis išbandė vairalazdes, optinius rašiklius, tačiau nusprendė, kad pelė yra patogiausia. Anot jo, ji patogi laikyti ir yra pakankamai tiksli.

Pirmąją pelę pagamino Billas Englishas, kuris vėliau perėjo darbuotis į legendinę, daugybę išradimų šiuolaikiniams kompiuteriams sukūrusią „Xerox Parc“ laboratoriją. Joje jis padėjo sukurti pelę su ratuku.

Kompiuterio pelė į masinį asmeninių kompiuterių pasaulį atėjo tik tada, kai „Apple“ įsigijo pelės patentą ir panaudojo šį įtaisą savo „Macintosh“ kompiuteriuose 1984 metais. Praėjusią savaitę viena didžiausių kompiuterių priedų gamintoja „Logitech“ paskelbė pagaminusi 1 milijardą pelių.

Tačiau jau yra technologijų ir gimsta naujos, kurios kėsinasi išstumti pelę į kompiuterių istorijos puslapius. Dažniausiai naudojamos ir populiariausios – lietimui jautrūs ekranai ir nešiojamuose kompiuteriuose naudojami pelės kursoriaus valdymo laukeliai (touchpad). „iPhone“ telefone įdiegtas daugiataškis jutiklinis ekranas pademonstravo naujas valdymo lietimu galimybes, „Microsoft“ investuoja į savo „Surface“ kompiuterio, valdomo keliais pirštais ir judesiais, platformos kūrimą. Daugiataškio jutiklinio ekrano technologija patraukli tuo, kad į kompiuterio valdymą atneša daug natūralių judesių, pavyzdžiui, nuotraukos pasukimo pirštais, mąstelio padidinimo ar sumažinimo.

Jutiklinė technologija vis dar nėra paranki ten, kur reikia didelio tikslumo judinant smulkius objektus, pavyzdžiui, projektuojant. Jutiklinės klaviatūros ekrane taip pat pasirodė ne itin patogios tekstui įvesti.

Senokai bandomos ir kompiuterio valdymo mintimis technologijos, bet jos dar nepakankamai ištobulintos.

Kita sritis – valdymai gestais. Judesių davikliai vis dažniau montuojami į telefonus – jie padeda fiksuoti žingsnių skaičių, „pajusti“, kokioje padėtyje laikomas telefonas, žaidimų pultus. Naudojant šiuos daviklius, galima natūraliais judesiais žaisti tokius žaidimus, kaip golfas, tenisas.

„Logitech“ jau daugiau nei metus gamina peles, kuriomis kursorių galima valdyti ranką laikant ore.

Ši technologija irgi nėra tobula, nes dažnai pasikartojantys judesiai vargina ranką.

Kompiuterinės pelės kūrėjai dėl to ir sako, kad pelė dar ilgai nesitrauks nuo kompiuterio darbo stalo.

1968 metų gruodžio 9-osios D.Engelbarto demonstracija (pirmoji iš 9-ų dalių):

 


Šiame straipsnyje: pelėkompiuteris

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių