Maistas ant europiečių stalo: pavadinimas vienodas, o kokybė skirtinga

Ketvirtadienį Europos Parlamento Aplinkos, visuomenės sveikatos ir maisto saugos komitete (ENVI) nagrinėtas klausimas dėl Europos Sąjungoje parduodamų maisto produktų kokybės skirtumų. Šis klausimas į EP darbotvarkę įtrauktas po to, kai šių metų pavasarį Slovakijos vartotojų gynimo asociacijos atliktas tyrimas parodė, kad didžiosios tarptautinės maisto ir gėrimų pramonės įmonės tuo pačiu pavadinimu pakuoja skirtingos kokybės produktus, kurie gabenami į įvairias Europos šalis. 

Lietuvos vartotojai, beje, irgi yra pastebėję, jog kai kurie produktai, prieinami Lietuvos vartotojams (tiek maisto produktai, tokie kaip, pvz., arbata, kava, šokoladas, tiek nemaisto produktai, pvz., dantų pasta, sauskelnės), savo sudėtimi bei savybėmis (skonio stiprumas ar saldumas, vandens įgeriamumas ir pan.) skiriasi nuo analogiškų produktų, prieinamų kitose ES valstybėse. Komitete diskutuota apie tai, ar įmanoma nustatyti gamintojų pareigą skirtingoms rinkoms teikti vienodos kokybės produktus. 

Norint atsakyti į šį klausimą, visų pirma turime apsibrėžti, kas yra kokybė ir ar galima ją reguliuoti ES teisės aktais. Maisto produktų atveju kokybę galima apibrėžti kaip draudžiamų, nesaugių ar pasenusių (trumpai tariant – netinkamų vartojimui) ingredientų nebuvimą. Tokių draudžiamų ir pavojingų ingredientų sąrašai yra patvirtinti įvairiais ES Reglamentais, o jų buvimas nesunkiai patikrinamas laboratorijose.

Kur kas subtilesni klausimai - susiję su skoniu ir kitomis subjektyviai vertinamomis savybėmis. Šie elementai visų pirma yra susiję su produktų receptūra, juose naudojamais ingredientais. Žinia, gamintojai savo produkciją pritaiko prie konkrečių vartotojų poreikių, todėl to paties pavadinimo produkcijos skonis ir kitos savybės gali skirtis net toje pačioje valstybėje. Komiteto posėdyje buvome supažindinti su vieno tepamo šokoladinio kremo atveju - pasirodo, to paties pavadinimo kremas Vokietijoje ir Prancūzijoje skiriasi tiek tirštumu, tiek kai kuriomis savybėmis. O visa tai dėl to, kad prancūzai šį kremą tepa ant savo traškių „bagečių“ (todėl jiems - skystesnis kremas), o vokiečiai - ant rupios duonos (todėl jiems - tirštesnis). Analogiškai gaiviųjų gėrimų gamintojai - savo produkciją saldina skirtingais saldikliais (net ir kai kuriose „senosiose“ ES valstybėse į tą patį produktą deda ne cukrų, o jo pakaitalus, nes toks, pasirodo, vartotojų skonis). Antra vertus, net ir tos pačios sudėties produktų skonis gali skirtis dėl, pvz., skirtingo vandens ar skirtingo sudėtinių dalių, tokių kaip pomidorai ar vynuogės, skonio (juk nereikalaujame, kad visas vynas iš tos pačios vynuogių rūšies būtų vienodo skonio). 

Kiek kitaip yra su produktų sudėtimi. Patys gamintojai pripažįsta, jog skirtingoms rinkoms teikiamų produktų sudėtinės dalys gali skirtis. Tai, deja, apsprendžiama vartotojų perkamąja galia. Ten, kur ši galia mažesnė, gamintojai tiekia produktus, pagamintus iš pigesnių sudedamųjų dalių (nors formaliai jos atitinka brangesnes alternatyvas, praktikoje, deja, dažnai jų savybės - skonio, kvapo stiprumas ar panašiai - skiriasi), taip siekdami atpiginti savo produktus. Todėl, tikėtina, jei mūsų lentynose būtų produktai iš tos pačios gamybos linijos, kaip ir, pvz., Belgijoje, ir kainuotų jie brangiau.  

Deja, tenka sutikti, kad Lietuvoje šis argumentas (jog pas mus produktai prastesni, nes pigesni) dažnai negalioja, palyginus analogiškų produktų kainas Lietuvoje ir kai kuriose kitose ES valstybėse. Tiesa, nors Eurostat duomenimis, Lietuvoje vartojimo prekių krepšelis yra vienas pigiausių visoje Europos Sąjungoje, tenka pripažinti, jog šis skirtumas išnyksta, palyginus šio vartojimo krepšelio ir perkamosios galios santykį. Kainos Lietuvoje santykinai didelės, deja, yra visų pirma dėl prekybininkų taikomos kainodaros ir užsidedamų antkainių. Prisimename Lietuvos institucijų inicijuotus tyrimus, bandant nustatyti aukštų maisto produktų kainų priežastis. Tokie tyrimai trunka netrumpai ir ne visuomet baigiasi sėkmingai. Deja, ES institucijos čia taip pat kol kas nelabai gali padėti. Posėdžio metu klausiau Europos Komisijos atstovų, kokias jie turi galimybes ir teisines priemones įtakoti produktų sudėties ir kainodaros skirtumus Europos Sąjungoje. Atsakymas buvo neguodžiantis - jokių. Antra vertus, nemanau, jog daug atsirastų žmonių, norinčių, kad ES mastu būtų įvestas kasdienių prekių kainų reguliavimas.

Taigi ar turime išeitį? Šiuo momentu išeitis viena - kuo aktyvesnės bei stipresnės vartotojų organizacijos, pajėgios suteikti profesionalią, bet kiekvienam suprantamą informaciją apie maisto kokybę bei sudėtį. Taip pat - ir pačių vartotojų noras žinoti, ką perka ir vartoja. Štai šiuo klausimu - vartotojų informuotumo didinimo bei vartotojų organizacijų stiprinimo - Europos Parlamentas pastaruoju metu yra žengęs ne vieną žingsnį, tačiau mes čia dar turime nueiti ilgą kelią, kol gamintojai bei prekybininkai vartotojams teiks tik aiškią bei neklaidinančią informaciją.



NAUJAUSI KOMENTARAI

PIRKEJAS

PIRKEJAS portretas
Pasizvalgyk bet kurioje maisto prekiu parduotuveje Lietuvoje - viskas tik antros ar trecios kategorijos , ypac vaisiai , darzoves , o ka - cia ir zmones antrarusiai !

VICI geda

VICI geda portretas
VICI produkcijos gamintojai dziaugesi savo dideliu eksportu .Gaila, mums patiekiama ne zuvys ,bet saldyta zuvu kose. Turetu buti didele geda del tokio poziurio i tevynainiu aptarnavima
VISI KOMENTARAI 2
  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • 2018-ųjų žiemos manikiūro tendencijos
    2018-ųjų žiemos manikiūro tendencijos

    Prižiūrėti ir sutvarkyti nagai – tai atributas, būtinas kiekvienai moteriai. Visgi neturėtume pamiršti, kad nagai labai lengvai gali virsti ir įdomiu bei išskirtiniu aksesuaru. ...

  • V. Jakučinskaitė: populiarėjanti vestuvių tendencija – dvaro stilistika
    V. Jakučinskaitė: populiarėjanti vestuvių tendencija – dvaro stilistika

    Apie 100 nuotakų per sezoną rengianti dizainerė, mados namų "Tiulio fėja" šeimininkė Viktorija Jakučinskaitė, supažindindama su 2018-ųjų vestuvinių suknelių tendencijomis, kaip ryškiausią šių metų kryptį įvardij...

    1
  • Dažant plaukus gali būti sukurta tobulų plaukų iliuzija
    Dažant plaukus gali būti sukurta tobulų plaukų iliuzija

    Plaukų dažymas – ilgą laiką paplitusi tendencija. Ne tik moterys, bet ir vyrai drąsiai eksperimentuoja, ne tik slepia žilus plaukus, bet ir kardinaliai keičia plaukų spalvą, rašoma pranešime spaudai. Tačiau kaip nepasiklysti plauk...

  • Vizažistė: veidas yra baltas popieriaus lapas, ant kurio tapome
    Vizažistė: veidas yra baltas popieriaus lapas, ant kurio tapome

    Olesia Žuravliova pristato savo antrą knygą „Makiažas be amžiaus ribų“, skirtą merginoms nuo 20 metų ir vyresnėms moterims. Visažistė teigia, kad knygoje patarimų ras ir brandaus amžiaus moterys, kurios nori makiažo priemonėmis i&sca...

  • J. Bartaškienė: buvo etapas, kai galvos pati neploviau septynis metus
    J. Bartaškienė: buvo etapas, kai galvos pati neploviau septynis metus

    Aerobikos mūsų šalyje pradininkė, Lietuvos moterų sporto asociacijos prezidentė Joana Bartaškienė tikina – moters šukuosena yra vienas iš svarbiausių elementų, kurį aplinkiniai pastebi pirmiausiai. Tik po to, jos teig...

    3
  • Žiemos smūgis veido odai: kaip tinkamai apsisaugoti?
    Žiemos smūgis veido odai: kaip tinkamai apsisaugoti?

    Šaltis, vėjas ir svyruojanti oro temperatūra šaltuoju metų laiku itin neigiamai veikia bet kokio tipo veido odą, o ypač žiemą kenčia tie, kurių oda yra sausa ir jautri. Nenuostabu, kad keli žiemos mėnesiai galiausiai atsispindi ir daug...

  • Populiaru ir stilinga tai, kas saugo gamtą
    Populiaru ir stilinga tai, kas saugo gamtą

    Mados ratas sukasi nuolat, bet kai kurie drabužiai ar aksesuarai tvirtai užima nuolatinę poziciją. Vis dėlto ateina laikas, kai  medžiaga, iš kurios pagamintas drabužis, tampa ne mažiau svarbiu mados elementu nei siluetas ir detalės. ...

  • Naujausios vestuvinių suknelių madų tendencijos
    Naujausios vestuvinių suknelių madų tendencijos

    Naujausios mados tendencijos atspindi modernumo kupiną laikotarpį, kai į madą grįžo trumpos, spalvotos ar gėlių, kaspinų ir kitomis kompozicijomis puoštos vestuvinės suknelės. ...

    1
  • Kolekcijos fotosesijoje sužibo krepšininkų žmonos
    Kolekcijos fotosesijoje sužibo krepšininkų žmonos

    Trijuose geriausiuose Lietuvos krepšinio klubuose žaidžiančius mylimuosius atstovaujančios gražuolės, nuo pašalinių akių kruopščiai saugoma Kauno oro uosto teritorija, lėktuvas, su kurio į užsienyje vykstančias dvikovas skraid...

    2
  • „Juodos“ „Auksinių gaublių“ mados akcentai
    „Juodos“ „Auksinių gaublių“ mados akcentai

    Ant „Auksinių gaublių“ raudonojo kilimo netrūko įspūdingų iškirpčių ir skeltukų, perregimų nėrinių ir žėrinčių detalių, bet Holivudo moterys ir vyrai šį mados paradą pavertė juodos spalvos pareiškimu prie&sc...

Daugiau straipsnių