Jei norite gerai išsimiegoti, užmirškite televizorių

Lietuvos miego medicinos draugijos prezidentė profesorė Vanda Liesienė savo pacientams Kauno miego centre pirmiausiai rekomenduoja iš miegamojo išnešti televizorių ir bent valandą iki miego praleisti ramiai, pamiršus muilo operų ar veiksmo filmų herojus.

Neišsimiegojus paaštrėja ligos

Neveltui pasaulyje minima Miego diena. „Kai žmogus negali miegoti nei dieną, nei naktį gresia imuninės sistemos išsekimas. Aštrėja kitos lėtinės ligos, sunkiau pasveikstama. Mieguistumas dienos metu yra pavojingas, nes padidėja avaringumas kelyje“, – aiškino V.Liesienė, vadovavusi ir Europos miego medicinos draugijai, o šiuo metu atstovaujanti Lietuvai Europos nacionalinių draugijų asociacijoje, kuri ruošia miego sutrikimų diagnostikos ir gydymo gaires gydytojams.

Dauguma V.Liesienės pacientų – veiklūs kauniečiai, turintys didelį protinį krūvį, bet prastai reguliuojantys savo darbo ir poilsio režimą. Būtent tokie žmonės dažniausiai kenčia nuo miego sutrikimų.

Su jais V.Liesienė dažnai susitinka Kauno Miego sutrikimų diagnostikos laboratorijoje.„Kartais vos pakalbėjusi su pacientu galiu pasakyti, kokia yra jo bėdų priežastis. O kartais tenka atlikti naktinį miego tyrimą, kai žmogus naktį praleidžia miego laboratorijoje“, – aiškino medikė, viena iš trijų miego sutrikimų specialistų Lietuvoje, turinčių europinius sertifikatus.

Miegui reikia ruoštis

Pasak V.Liesienės, nors didžiausias miego priešas yra psichologinis, o ne fizinis krūvis, prieš miegą negalima nei sportuoti, nei fiziškai sunkiai dirbti. Naktiniam poilsiui reikia ruoštis mažiausiai valandą.

„Būtina relaksacija, tam tikri ritualai – prausimasis, nusiteikimas nakčiai. Reikia nestaigiai pereiti prie tamsos, kad smegenys nestresuotų: prieš išjungiant šviesą – įjungti blausią šviesą. Privalu laikytis griežto režimo – gultis tuo pačiu metu“, – vardijo profesorė.

Ji kategoriškai prieštarauja įsišaknijusiai tradicijai miegamajame laikyti televizorių. „Smegenys žiūrint televizorių gauna informacijos ir jos yra papildomai apkraunamos, todėl kenčia miego kokybė arba žmogus visai neužmiegama. Nuo televizoriaus pasikeičia patalpos oras“, – šią mintį peikė V.Liesienė.

Prabudus ir neužmiegant naktį siūloma pakartoti dalį vakarinio ritualo, pavyzdžiui, tamsoje arba prie blausios šviesos nueiti į tualetą, atsigerti vandens ir vėl atsigulti į lovą. Smegenys tai priims kaip signalą miegoti.

Ką daryti, jei tenka dirbti pamainomis? Pasak profesorės, yra žmonių, kurie per mėnesį adaptuojasi prie pamaininio, naktinio darbo, nes jų nervinė sistema yra stabili, jie nejaučia didelio nerimo. Tačiau, anot medikės, kai kurie niekada neprisitaikys ir negalės taip dirbti, todėl ilgai laukiant  ir tikintis, kad vis dėlto pavyks adaptuotis, rizikuojama sveikata.

Serga ir vaikai

1-3 metų vaikams labai dažnai dienos ritmas, o kartu ir miegas sutrinka dėl to, kad nenustatomos elgesio ribos. Neretai vaikas, jau paguldytas į lovytę, iš jos išlipa ir žaidžia, kartais jam leidžiama bėgioti vos ne per naktį. Tačiau taip tėvai rizikuoja ne tik nusivilti, kad vaikas neklauso, bet ir sutrikti jų atžalos sveikata.

V.Liesienė sako, kad vaikams vaistai nuo miego sutrikimų skiriami labai retai, nebent yra priepuoliai, parasomnijos, jie klykia.

Miego sutrikimų nedaugėja, tačiau, pasak gydytojos, žmonės juos dažniau supranta kaip sveikatos problemą ir todėl ieško pagalbos.

Neaišku, kiek lietuvių kamuoja miego sutrikimai, tačiau pagal bendrą Europos vidurkį galima spėti, jog tai – kas septintas-dešimtas gyventojas.

Vyresni žmonės miego bėdų turi kelis kartus daugiau nei jaunesni. Nuo jų kenčia apie 40  proc. žmonių, vyresnių nei 60 metų.

Anot V.Liesienės, nemiga ištinka dėl labai įvarių priežasčių. Tačiau gydymas vaistais būtinas tik sunkiais atvejais. Pavyzdžiui, atsiradus lėtinei nemigai, kai neišsimiegama kiekvieną naktį ir ilgiau nei mėnesį, ir žmogus nenori net dieną pamiegoti.

Kitokia nemiga būna, bet irgi turinti rimtų pasekmių, kai naktį gerai pailsėti trukdo kvėpavimo sutrikimai, neramių kojų sindromas.

Miego sutrikimo simptomai:

Darbingumo sumažėjimas

Sutrikęs miegas

Mieguistumas

Miego-budrumo ritmo sutrikimas

Vaikščiojimas miegant

Kalbėjimas naktimis

Varginantys sapnai



Komentarai 6 Rašyti komentarą

ret

ret portretas
manau kad tai daugiau teorinis straipsnis, o kiekvienam reikia rasti savo buda. Pvz. as jau daug metu uzmiegu prie TV, bet zinoma priklauso nuo to ka ziuri. Jei paziuresi itemptas krepsinio rungtynes, is serijos Lietuva-Makedonija, zinoma dar ilgai nemiegosi, ar koki sukrecianti filma, o as pasiziuriu tradiciskai savo megstamo komedijinio serialo serija ar dvi, ir smingu kaip kudikis, dar beziurint pradedu miegoti. Bandziau knygas pries nakti skaityti - taip gerai nesuveike. Knyga vargina, reikalauja demesio, pradeda erzinti, arba perdaug itraukia. Dar blogesnis patarimas manau yra "nusiteikti miegoti" ir tam kazkaip ruostis. Priesingai, tai kelias - i nemiga. Miegas turi buti kuo naturalesnis, kuo spontaniskesnis. Miegoti reikia, kai to norisi, o ne pagal programa. Jei ko nors reiktu atsisakyti miegamajam - tai tokio daikto kaip laikrodis. Kodel vaikai gerai lengvai uzmiega - nes jie miego nesureiksmina, nenormuoja jam specialiai nesiruosia ir uzmiega tiesiog tada, kai to nori.

tel.ziurove

tel.ziurove portretas
As kaip tik be televizoriaus neuzmiegu. Nusistatau slip ir atbundu kartu su tv. Gerai, kad yra naktines programos,nes tikrai kartais nemiga kankina. Uztenka tv isijungt ir as jau sapnuose

taip

taip portretas
Pritariu, bet ne profesorei, o komentatoriams. As, pvz., ~ 1 val. pasportuoju pora valandu pries miega, pavalgau (nesunkiai), pasiruosiu rytojuj (lieka geras pusvalandis iki miego), nusiprausiu ir jau lovoje isijungiu Mauzeri su Surskiu, o tada... daznai jau negirdziu ju dialogo pabaigos, galiu uzmigti tiesiog per sekundes, jei nelaikau akiu ispletes su pirstais :) Niekada nesiskundziau nemiga, bet esant pastoviai dienotvarkei kunas taip iprato, kad tiesiog jauciu jo dekinguma man :)

kažkaip

kažkaip portretas
nežiūriu televizoriaus, o miegu blogai, ypač kai žinau,kad reikės ryt į darbą.Kartais ir vaistai (naudoju kritiniu atveju) padeda kokiom 3val.
Skaityti visus komentarus
Tavo komentaras

Komentuoti

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

Daugiau straipsnių