Lietuviška kosmetika: nuteisti ar išteisinti?

  • Teksto dydis:

Netylant diskusijoms dėl į Lietuvą vežamų vakarietiškų produktų kokybės, vartotojai ima atsargiau vertinti ir kosmetikos gaminius.

Parduotuvių lentynos šiandien lūžta nuo veido ir kūno priežiūros produktų gausos bei kainų įvairovės. Lietuviški gaminiai varžosi su užsienietiškais, o žema kaina – su brangiais žinomų prekių ženklų produktais. Perteklinės pasiūlos aplinkoje vartotojai turi dvi išeitis: pasikliauti gamintojų teiginiais arba ieškoti objektyvesnių atrankos kriterijų.

„Žaliasis smegenų plovimas“ arba ką vežame iš užsienio?

Žinomas ir pasauliniu mastu pripažįstamas prekės ženklas, siūlantis brangius, prestižinėse užsienio laboratorijose pagamintus produktus, lietuviams ilgą laiką buvo kokybės ir pasitikėjimo garantas. Šiandien pasauliniai prekiniai ženklai į savo komunikacijos arsenalą vis dažniau įtraukia ir „natūralumo”, „ekologijos” bei „žalumo” terminus.

Reaguodami į šias tendencijas, nepriklausomi ekspertai vis dažniau kalba apie vadinamąjį „greenwashing“ reiškinį. Terminu apibūdinamos praktikos, kuomet gamintojai daugiau dėmesio ir lėšų skiria ne pačiam produktui, o vartotojus klaidinančiai komunikacijai. Pavyzdžiui, reklamoje pagrindinis dėmesys gali būti skiriamas kosmetikos gamyboje naudotų augalinių ekstraktų natūralumui, tačiau, perskaičius produkto sudėtį, paaiškėja, jog šie ekstraktai nesudaro nė procento bendros produkto sudėties, rašoma pranešime spaudai.

Dėl šios priežasties didesnė gaminio kaina ne visada garantuoja, kad produktas yra geresnis ar draugiškesnis odai. Dažnu atveju pagrindinė aukštos produkto kainos dedamoji yra rinkodaros metodais sukurta prekės ženklo vertė. Be kita ko, pirkdami užsienietišką produktą, daugiau sumokame už produktų transportavimą, kuris tam tikrais atvejais produkto kainą gali padidinti net tris kartus.

Svarbi ir sudėtis, ir gamybos procesas

„Gyvename keistame amžiuje, – pastebi biologas Mindaugas Vyskupaitis. – Šiandien turime visas technologines galimybes kurti natūralius ir santykinai pigius kosmetikos produktus, tačiau už technologinę pažangą dar stipresnė yra reklamos industrijos pažanga, leidžianti chemiškai agresyvius, gausiai perdirbtus produktus pristatyti kaip visa gydančius motinos žemės ekstraktus”.

Anot specialisto, užsienio laboratorijų patirtis ir technologinė pažanga atveria galimybes išgryninti efektyvias formules ir veikliąsias sudedamųjų dalių medžiagas, taip sukuriant itin veiksmingus veido ir kūno priežiūros produktus. Tačiau dažniau nutinka taip, jog, siekiant sumažinti produkcijos savikainą, natūralios sudėtinės medžiagos yra chemiškai apdorojamos ir suskaidomos. Tokios kosmetikos sudėtyje naudojamos jau ne grynos žaliavos, bet chemiškai apdorotos medžiagos ir koncentratai, kurie geriausiu atveju odą veikia neutraliai, o ilgainiui gali turėti ir žalingą poveikį.

Kuo gaminyje mažiau ingredientų, tuo didesnė tikimybė, kad jame nėra agresyvių cheminių medžiagų bei dirbtiniu būdu išgautų sintetinių priedų.

Todėl kiekvienu atveju rekomenduojama vadovautis ne prekės ženklu, kilmės šalimi ar kaina, o konkretaus gaminio sudėtimi. Pasak specialistų, vienas patikimiausių kriterijų, padedančių vartotojams susigaudyti kosmetikos gaminių lentynose, turėtų būti ingredientų skaičius. „Kuo gaminyje mažiau ingredientų, tuo didesnė tikimybė, kad jame nėra agresyvių cheminių medžiagų bei dirbtiniu būdu išgautų sintetinių priedų, – teigia M. Vyskupaitis. – Vadinasi produktas pagamintas be natūralių medžiagų išfrakcionavimo ir perteklinių perdirbimo procesų”. Itin svarbu, kad veikliosios medžiagos būtų išgaunamos neagresyviais ekstrahentais, geriausia – vandeniu. Tuomet galutiniai produktai ne tik lengvai įsisavinami žmogaus organizmo, bet ir nesukelia šalutinio neigiamo poveikio.

Beržas prieš arbatmedį?

Dažnai, rinkdamiesi veido ir kūno priežiūros produktus, pasiduodame egzotiškų produktų madoms ir renkamės produktus su įmantriais ingredientais. Egzotiški augalai savaime nėra blogi, tačiau mūsų klimatinėje zonoje užauginti produktai neretai yra biologiškai artimesni ir veiksmingesni mūsų organizmui.

„Garbiname Maroko, Egipto ir Prancūzijos molį kaip valantį ir riebalinių liaukų veiklą reguliuojantį produktą, tačiau nežinome, kad Lietuvoje iškasamas molis kokybe niekuo nenusileidžia. Lietuviškas produktas pats savaime nebūtinai yra panacėja, bet nereiktų pamiršti to, ką turime artimiausioje aplinkoje“, – pavyzdį pateikia M. Vyskupaitis.

Beržas niekuo nenusileidžia Azijoje ir Australijoje augančiam arbatmedžiui, kurio kaip panacėjos griebiamės gražindami ir valydami odą.

Anot biologo, didžiausias paradoksas yra tas, jog savo šalyje nevertiname išties ypatingų augalų, kuriuos puikiai pažįstame, bet nežinome, kaip juos panaudoti. „Pavyzdžiui, visiems mums gerai pažįstamo berželio lapų ir pumpurų ekstraktas nuo seno yra universalus produktas, pasižymintis antiseptinėmis, tonizuojančiomis, sutraukiančiomis, stangrinančiomis, raminančiomis savybėmis, – tvirtino ekologinio ūkio šeimininkas. – Kitaip sakant, beržas niekuo nenusileidžia Azijoje ir Australijoje augančiam arbatmedžiui, kurio kaip panacėjos griebiamės gražindami ir valydami odą”. 

Esminės taisyklės

Renkantis saugią ir kokybišką kūno priežiūros priemonę, būtina atsižvelgti į priemonės poveikio trukmę. Veido, kūno ir plaukų priežiūros produktų sudėtyje esantys konservantai ir ypač silikonai veikia tik trumpuoju laikotarpiu. Tepamos ant odos priemonės su silikonu apsaugo odą nuo išorės poveikio, tačiau neleidžia jai kvėpuoti – odoje kaupiasi prakaitas ir nešvarumai. Plaukus silikonai iš išorės plėvele apgaubia, tačiau sausina plauką iš vidaus, todėl gaunamas staigus žvilgančių, glotnių plaukų efektas, kuris ilgainiui virsta lūžinėjančiais, išsausėjusiais ar net slenkančiais plaukais. 

Medžiagos, kurių nenorėtumėte pamatyti kosmetikos produkto sudėtyje: sulfatai, žymimi SLS, SLES, parabenai, fenoksentanolis, formaldehidas, ftalatai. Šios medžiagos veikia ne tik lokaliai, kartu jos daro įtaką medžiagų apykaitai, hormonų disbalansui, svorio pokyčiams, skydliaukės veiklai ir kitoms organizmo funkcijoms.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • 5 patarimai, kaip ilgiau išsaugoti plaukų spalvą po dažymo
    5 patarimai, kaip ilgiau išsaugoti plaukų spalvą po dažymo

    Norint išsaugoti plaukų spalvą dažytiems plaukams reikia skirti šiek tiek daugiau priežiūros, nesvarbu, ar būtumėte platininė blondinė, brunetė, juodaplaukė, raudonplaukė, ar net mėlynais plaukais. Pasitelkus tinkamą priežiūrą ir...

  • Mada – ne tik drabužiai, bet ir idėjos
    Mada – ne tik drabužiai, bet ir idėjos

    Stebėjusiems praėjusį savaitgalį vykusį jaunųjų dizainerių mados šou "Apkalbos" neliko abejonių, kad naujoji mados kūrėjų karta žada išties daug. Ant podiumo savo kūriniais sublizgėjo Karolina Gaščiauskaitė &ndas...

  • Stilistė V. Šaulytė: atrodykite gaiviai ir vasariškai
    Stilistė V. Šaulytė: atrodykite gaiviai ir vasariškai

    Mokyklos išleistuvės – nepaprastai džiugi ir jaudinanti akimirka. Tačiau artėjant šiai dienai daugelį merginų kamuoja tas pats klausimas, kuo pasipuošti šia ypatinga proga. Taigi kaip neapkartinti šios gražios &s...

  • Dizainerė M. Šukė: nebijokime puoštis
    Dizainerė M. Šukė: nebijokime puoštis

    Elegantiški gundantys siluetai, oru plevenantys audiniai, dekoruoti ažūriniais nėriniais bei preciziškais rankų darbo siuvinėjimais... Kokia gi moteris nenorėtų pasipuošti prabangia dizainerės Modestos Šukės suknele, kuri n...

    7
  • Monique: man patinka savo stiliumi išsiskirti iš kitų
    Monique: man patinka savo stiliumi išsiskirti iš kitų

    Garsiosios atlikėjos Monikos Pundziūtės – Monique nepastebėti neįmanoma tiek scenoje, tiek gatvėje – ji visus nustelbia išskirtiniu stiliumi: ryškiaspalviais plaukais ar aukštomis platformomis. Artėjant vasaros sezo...

    3
  • Makiažo klaidos pagal amžių: rožinę spalvą palikite jaunimui
    Makiažo klaidos pagal amžių: rožinę spalvą palikite jaunimui

    Svarbiausias makiažo tikslas – išryškinti merginos ar moters grožį, tačiau kosmetikos specialistai pastebi, kad jaunos merginos makiažu gana dažnai save be reikalo pasendina, o brandžios moterys nežino kaip pasidažyti, neišr...

  • Populiarūs mados tinklai atsisako moherio
    Populiarūs mados tinklai atsisako moherio

    Tarptautiniai mados tinklai - H&M, „Zara“ ir „Gap“ - atsisako moherio. Taip jie reaguoja į gyvūnų teisių organizacijos PETA vaizdo įrašą, kuriame nufilmuota, kaip kankinamos angoros ožkos. Įrašas darytas fermoj...

    8
  • Vasaros avalynės gidas: madingiausių basučių trejetukas
    Vasaros avalynės gidas: madingiausių basučių trejetukas

    Radote puikią suknelę. Nusilakavote nagus šių metų madingiausia ultravioletine spalva, tad dabar Jums reikalingos tik stilingos basutės, padėsiančios užkariauti gatves ryškiu stiliumi. ...

    2
  • Barberių salonuose vyrai ne tik pasigražina, bet ir išsikalba
    Barberių salonuose vyrai ne tik pasigražina, bet ir išsikalba

    Pastaraisiais metais daugybė vyrų vėl ėmė auginti barzdas, o tam, kad jos gerai atrodytų, reikia kvalifikuotų specialistų, pranešime spaudai sako barzdaskutys Tomas Chapmanas iš Didžiosios Britanijos. ...

    10
  • Renkantis kasdieninę kosmetiką, vyrai daro vieną klaidą
    Renkantis kasdieninę kosmetiką, vyrai daro vieną klaidą

    Stereotipai visuomenėje kažkada suformavo rimtą nuostatą, kad odos priežiūros, kosmetikos priemonės skirtos tik moterims. Netiesa. Tokios priemonės kaip veido ir rankų kremai, šampūnas ar prausiklis – produktai, be kurių kasdieną sunki...

    2
Daugiau straipsnių