- Gintautas Degutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nuo naftininkų diktato pavargę vairuotojai organizuoja dar vieną akciją, tik šįkart ji – tarptautinė. Į redakciją atkeliavo elektroninis grandininis laiškas, raginantis iki metų pabaigos boikotuoti „Statoil“ ir BP („British Petroleum“) degalines.
Kol pirks, kainos kils
Daugelis interneto vartotojų nekenčia grandininių laiškų ir juos ištrina net neskaitę, mat juose dažniausiai rašoma, kad persiuntus tokį laišką dešimčiai ar daugiau žmonių, išsipildys svajonė, arba bus išgelbėta mažos, vėžiu sergančios mergaitės gyvybė. Nors, iš tikrųjų tokie laiškai tai nieko kito, kaip interneto šiukšlės. Tačiau šis laiškas – kitoks. Tai panašiau į pilietinę iniciatyvą:
„Degalų kainos stiebiasi aukštyn. Dar truputis ir jos pasieks 4,5 lito už litrą ribą, o paskui perkops ir ją. Naftos produktais prekiaujančios įmonės ir OPEC (naftą eksportuojančių šalių organizacija – red. past.) vis dar mano, kad litro degalų kaina yra maža. Todėl turime imtis radikalių veiksmų ir pamokyti juos, kad tai perkantieji, o ne parduodantieji, kontroliuoja rinką. Vienintelis būdas, kad pamatytume, kaip degalų kainos krenta žemyn yra kažkieno piniginės turinio sumažinimas neperkant jo produktų. Ir galime tai padaryti išvengdami nepatogumų“, – rašoma laiške.
Britų sumanymas
Laiško autoriai agituoja iki metų pabaigos nepirkti degalų dviejų didžiausių tinklų degalinėse: BP („British Petroleum“) ir „Statoil“. „Jei jie neparduos degalų, bus priversti sumažinti kainą, jei sumažins kainą, kitos įmonės bus priverstos pasielgti taip pat. Tačiau tam, kad pasiektume norimą efektą reikia, kad šios įmonės netektų milijonų klientų. Kaip tai padaryti? Išsiunčiu šią žinutę 30-čiai žmonių. Jei kiekvienas iš jų išsiųs ją dar dešimčiai, o šie – dar dešimčiai ir taip toliau, tai greitai šis laiškas pasieks 3 milijonus žmonių. Viskas ką reikia padaryti, tai išsiųsti šią žinutę 10-čiai pažįstamų ir nebepirkti degalų BP bei „Statoil“ degalinėse. Grupėje jėga ir net storiausią šaka nulūš, jei ant jos nusileis pakankamai daug labai lengvų snaigių. Kartu galime tai pasiekti, persiųsk šią žinute ir nepirk kuro BP ir „Statoil“ degalinėse. Pirk visose kitose, venk tik šių dviejų“, – teigiama laiške. Jame taip pat pabrėžiama, kad ši akcija – tarptautinė.
Tiesa, Lietuvoje BP degalinių nėra. Laiške jos minimos dėl to, kad šis raginimas atkeliavo iš Didžiosios Britanijos, kur tokia akcija suorganizuota pernai. O asmuo, vertęs laišką į Lietuvių kalbą, neįsigilino į Lietuvos degalų rinkos sudėtį. Dėl to interneto diskusijų forumų dalyviai ragina boikotuoti „Statoil“ ir „Lukoil“ – du didžiausius degalinių tinklus mūsų šalyje.
„Iškentėkime iki kainos grįš į normalų lygį – apie 3 litus už litrą“ – sakoma žinutės pabaigoje.
Kainų pakeisti nepavyks
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidento Luko Vosyliaus teigimu. Tokiomis akcijomis degalų kainų pakeisti nepavyks, nes jas lemia ne degalinių operatoriai, o didmeninė degalų kaina, kurią lemia pasaulinės naftos kainos, akcizai ir pridėtinės vertės mokestis (PVM).
„Žinau apie šią akciją, net pats, į asmeninį paštą esu gavęs tokį laišką. Gal kas nors iš mano pažįstamų nežino kur dirbu arba specialiai atsiuntė, norėdami paerzinti – svarstė L.Vosylius. – Persiunčiau jį (laišką – red. past.) asociacijos nariams, paskaityti. Daugelis šio raginimo nelaiko rimtu dalyku. Vien pažiūrėjus į tai, kad ten yra minima BP, kurios Lietuvoje net nėra apima jausmas, lyg laiško autoriai būtų pasimetę vertime. Visas tas laiškas prasilenkia su logika“.
Esą 3 litai už litrą šiuo metu yra nepasiekiam riba, nes vien sudėjus didmeninę degalų kainą, ir akcizus, jau išeina beveik trys litai
„Net kontrabandininkai, kurie veža degalus iš Rusijos ar Baltarusijos, parduoda juos už 3 litus, o ten akcizai ir mokesčiai yra kur kas mažesni nei Lietuvoje. Tai kaip galima įsivaizduoti, kad Lietuvoje litro degalų kaina gali būti 3 litai? Tai – neįmanoma. Matyt, žmonės nesuvokia, kas sudaro degalų kainos pagrindą. Tai – didmeninė naftos kaina, akcizai ir kiti mokesčiai. Neįsivaizduoju, kaip tokios akcijos galėtų paveikti agentūros „Platts“ indeksą (pagal kurį „Orlen Lietuva“ apskaičiuoja didmeninę savo produktų kainą – red. past.) ar „Orlen Lietuvos“ kainas“, – tikino naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas.
Tikisi supratingumo
Jis pasiūlė vairuotojams nekankinti privačių bendrovių, o „važiuoti pas tuos, kurie yra atsakingi už tokio dydžio akcizą ir mokesčius“
L.Vosylius pripažino, kad būta įtarimų, jog šią akciją galėjo pradėti laiške minimų įmonių konkurentai, norėdami joms pakenkti. Tačiau kartu jis patikino, kad nei vienas asociacijos narys to nedarė ir šios akcijos nepalaiko.
„Kategoriškai atmetame tokius kaltinimus ir nemanome, kad tai padėtų sumažinti degalų kainas. Tikimės, kad akcija nepasiteisins ir reiškiame paramą „Statoil“, – sakė L.Vosylius.
"Lietuva Statoil" rinkodaros departamento direktorė Daiva Jokšienė taip pat tikino, kad puolant vieną ar kitą bendrovę kainų sumažnti nepavyks.
"Šis atvejis tik įrodo, kad visuomenė reikia šviesti, kas lemia degalų kainas. 53 proc. litro kainos sudaro moksčiai, apie 40 – produkto didmeninė kaina ir tik 7–8 proc – mažmenininkų pelno marža. Iš šių pinigų dar reikia mokėti darbuotojams atlyginimą, mokėti už degalinių priežiūrą ir remontus", – teigė D.Jokšienė.
Ji pripažino, kad tokios bendrovės kaip "Statoil" ar BP turi nuosavus naftos gręžinius. Tačiau kainoms įtakos jos neva neturi, mat tiek žaliavų, tiek naftos produktų kainos yra nustatomos biržose.
Ji taip pat sakė tikinti, kad vairuotojojai visa tai supranta ir nepuls boikotuoti bendrovės.
_______________________________________________________________________________
Protestavo ir anksčiau
Lietuvoje iki šiol jau buvo surengtos dvi protesto akcijos prieš aukštas degalų kainas. Pirmoji – 2008 m., antra – šių metų balandį. Šiemet ją parėmė vežėjų asociacija „Linava“, kelios dešimtys automobilininkų klubų, o Kaune – ir taksistai.
Į degalines atvykę vairuotojai pylėsi degalų už 1 litą. Taip sudarydami nemažas eiles prie degalinių ir trikdydami jų darbą. Vilniuje, ir Kaune dalyje degalinių automobilių eilės nutįso apie kilometrą.
Labiausia kliuvo „Lukoil“ bei „Orlen Lietuva“ degalinių tinklams, mat protesto akcijos dalyviai „Orlen Lietuva“ valdomą Mažeikių naftos perdirbimo gamyklą laiko pagrindine kainų kilimo kaltininke. Akcijų organizatoriai – Lietuvos „Audi“ klubo nariai.
Akcizų politika
Europos Komisijos duomenimis, Lietuva benzinui taiko didžiausią, o dyzelinui mažiausią akcizą iš visų trijų Baltijos šalių. Lietuvoje 1000 litrų bešvinio benzino taikomas 434,43 eurų (1500 litų), Latvijoje – 379,78 eurų (apie 1308 litų), Estijoje – 422,77 eurų (apie 1457 litų) akcizas. Tuo metu 1000 litrų dyzelino Lietuvoje taikomas minimalus ES numatytas akcizas – 274,27 eurų (947 litai), Latvijoje – 330,37 eurų (apie 1140 litų), Estijoje – 392,93 eurų (apie 1354 litai).
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
G. Nausėda su „Invegos“ vadovu aptars priemones gynybos pramonei, Ukrainos atstatymui
Prezidentas Gitanas Nausėda antradienį susitiks su Nacionalinės plėtros įstaigos „Investicijų ir verslo garantijos“ („Invega“) vadovu Dainiumi Vilčinsku. ...
-
Seimas svarstys naują paramos jaunoms šeimoms būstui įsigyti tvarką
Seimas svarstys, ar jaunoms šeimoms ir toliau leisti su valstybės parama įsigyti būstą aplink Vilniaus, Kauno, Klaipėdos didmiesčius esančiose savivaldybėse nustatant kai kuriuos barjerus. ...
-
Seime – paskutinis balsavimas dėl „Rheinmetall“ gamyklai palankių pataisų
Seime vyks galutinis balsavimas dėl Investicijų įstatymo pataisų, sudarančių palankesnes sąlygas dideliems Vakarų gamintojams, įskaitant ir Vokietijos karinės pramonės milžinę „Rheinmetall“, greičiau Lietuvoje statyti gamyklas. ...
-
G. Skaistė: į svarstomą steigti gynybos fondą būtų galima aukoti ir savanoriškai9
Vyriausybei planuojant steigti specialų fondą dėl tvaresnio gynybos finansavimo, pagrindines jo pajamas sudarytų papildoma dalis nuo mokesčių, tačiau kartu būtų galimos ir savanoriškos gyventojų ar verslo aukos, sako finansų ministrė Gintar...
-
Eurostatas: Lietuvos valdžios skolos santykis su BVP – tarp mažiausių ES1
Lietuvos valdžios skola pernai siekė 27,6 mlrd. eurų ir sudarė 38,3 proc. šalies bendrojo vidaus produkto (BVP) – šis rodiklis buvo mažesnis nei Europos Sąjungos (ES) vidurkis. ...
-
Eiles pasienyje su Baltarusija didina uždaryti punktai, patikra, stačiatikių Velykos3
Balandį pasienyje su Baltarusija vėl išaugusias vilkikų eiles lemia kovo pradžioje iki dviejų sumažintas pasienio punktų skaičius, sugriežtinta į Rusiją ir Baltarusiją gabenamų prekių patikra, taip pat sezoniškumas, papildomi leidim...
-
Alkoholio prekybos taisyklėse šalinami akis badantys trūkumai8
Seimo Ekonomikos komitetas pritarė alkoholio prekybos mugėse, parodose ir renginiuose taisyklių atlaisvinimui. Taip siekiama ištaisyti konkurenciją iškreipiančius trūkumus. ...
-
Bankų pelnai auga, tačiau klientams – jokios naudos: už kai kurias paslaugas tenka mokėti daugiau8
Kai kurie didieji bankai daliai klientų brangina dalį savo paslaugų. Kai kuriems gyventojams brangiau atsieis didesnės sumos išgryninimas, o daliai viename banke teks atseikėti daugiau ir už papildomą debeto kortelę. Bankininkai aiškina, ...
-
Vėjo jėgainės avarija: tyrimas tebevyksta2
Kovo pradžioje griausmingai subyrėjusios ir kelių kilometrų spinduliu aplinkui gyvenančius žmones išgąsdinusios vėjo jėgainės avarijos aplinkybės iki šiol nežinomos. ...
-
Lietuvos pašto pelnas 2023 m. siekė 5,1 mln. eurų4
Lietuvos pašto (LP) pajamos 2023 m. siekė 14,4 mln. eurų, o pelnas – 5,1 mln. eurų, praneša generalinis direktorius Rolandas Zukas. Anot jo, tokie pelningi metai leis į valstybės biudžetą už 2023 m. pervesti 3,1 mln. eurų dividend...