Seimas linkęs panaikinti draudimą reklamuoti alkoholį (papildyta)

Seimas nusiteikęs panaikinti anksčiau priimtą sprendimą nuo 2012 metų uždrausti Lietuvoje reklamuoti alkoholį.

Už balsavo dauguma

Ketvirtadienį plenariniame posėdyje parlamentarai audringai svarstė Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas, kuriomis numatoma atšaukti nuo 2012-ųjų sausio 1 dienos turėjusį Lietuvoje įsigalioti visišką alkoholio reklamos draudimą.

Už tokį įstatymą po svarstymo balsavo 55 Seimo nariai, prieš buvo 35, susilaikė 13.

Seimas turės dar kartą balsuoti dėl šio įstatymo pataisų priėmimo. Jis įsigalios tik tuomet, kai Seimo priimtąjį įstatymą pasirašys Prezidentė Dalia Grybauskaitė. Kai kurie alkoholio reklamos priešininkai pareiškė tikintys, kad D.Grybauskaitė vetuos šį įstatymą, jeigu parlamentarai jam galutinai pritars.

Priėmus siūlomas Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas, Lietuvoje ir toliau galios smarkiai apribota alkoholio, tačiau neuždrausta reklama. Pavyzdžiui, per televiziją alkoholiniai gėrimai gali būti reklamuojamas tik nuo 23 iki 6 valandos.

Seimo vadovei teko raminti susirinkusius

Alkoholio reklamos draudimo svarstymo metu Seimas pasidalino į beveik dvi lygias dalis. Be to, į Seimo salės svečių tribūnas gausiai susirinko tiek alkoholio reklamos draudimo šalininkai, tiek priešininkai.

Jie iš pradžių gana aktyviai reagavo į diskusiją. Po kiekvienos kalbos skambėjo vienos ar kitos pusės šalininkų plojimai. Tai privertė Seimo pirmininkę Ireną Degutienę kreiptis į susirinkusius posėdžio stebėtojus: „Gerbiamieji, esate ne teatre, o Seimo plenariniame posėdyje. Prašom stebėti ramiai ir be emocijų protrūkių“.

Jai teko raminti ir įsikarščiavusius kolegas, dalyvaujančius labai audringoje diskusijoje. Seimo narių juoką sukėlė I.Degutienės įspėjimas pernelyg ilgai ir karštai kalbantiems parlamentarams: „Mieli kolegos, man labai nemalonu, bet kitą kartą tikrai atjungsiu...“.

Svarstymo metu Seimo Ekonomikos komitetas pranešė pritariąs pasiūlytam įstatymui dėl alkoholio reklamos draudimo atidėjimo, tačiau konservatoriaus Antano Matulo vadovaujamas Sveikatos reikalų komitetas buvo prieš jį. Už alkoholio reklamos draudimo panaikinimą pasisakė ir Informacinės visuomenės plėtros komitetas bei Jaunimo ir sporto reikalų komisija.

Audringos diskusijos

Diskusijos dėl įstatymo pataisų buvo kupinos spalvingų citatų.

Liberalų sąjūdžio atstovas Erikas Tamašauskas: „Akivaizdu, kad girtuoklystę sąlygojo ne prieinamumas ir tuo labiau ne reklama. Jeigu nepritarsime šiam įstatymui, nuo 2012 metų pradžios Lietuvoje tikriausiai teks kupiūruoti kino filmus, kuriuose bus rodomas alkoholio vartojimas, bus uždrausta žiūrėti kitų šalių televizijos reklamas, teks uždrausti interneto svetaines, galų gale bus uždrausta Lietuvos piliečiams išvykti į užsienį, nes ten nėra tokio totalaus reklamos draudimo. Reikės ir kai kurias knygas uždrausti, pavyzdžiui, „Šauniojo kareivio Šveiko nuotykius“.

Anot E.Tamašausko, statistika rodo, kad alkoholio vartojimui neturėjo esminės įtakos leidimas tik nuo 23 iki 6 valandos reklamuoti per televiziją alkoholį.

„Ar sovietiniais laikais buvo kokia nors alkoholio reklama? Ne. Bet argi tuomet žmonės negėrė?', - retoriškai klausė „Tvarkos ir teisingumo“ frakcijos narys Andrius Mazuronis. „Absoliutaus draudimo nėra jokioje kitoje pasaulio valstybėje. Nejuokinkime pasaulio“, - pridūrė jis.

„Ar išgirdę žodį „stumbras“ iškart galvojate apie degtinę? O žodį „švyturys“ - tik apie alų? Jeigu taip, tai tada yra jūsų atitinkamo nusistatymo ir mąstymo pasekmė“, - kreipdamasis į kolegas pastebėjo parlamentaras Žilvinas Šilgalis. - „Būtų juokinga, jeigu visiškai uždraudus alkoholio reklamą būtų uždrausti marškinėliai, pavyzdžiui, su paprasčiausiu užrašu žodžiu „švyturys“, nes tai kai kam sukelia tam tikras labai aiškias alkoholines asociacijas“.

Siūlo skirti lėšų socialinei reklamai

Darbo partijos atstovas Kęstutis Daukšys priminė gyvenęs „toje visuomenėje, kai viskas buvo draudžiama, reklama taip pat, ir alkoholio reklama, suprantama, irgi“. „Bet ką tai davė? Nieko gero nedavė. Ir kovoje su girtavimu irgi nieko nedavė“, - teigė jis.

Anot K.Daukšio, jeigu būtų visiškai uždrausta alkoholio reklama, tai varžys Lietuvos įmonių galimybes konkuruoti su užsienio įmonėmis. „Taip mes tik padarytume meškos paslaugą savo ekonomikai“, - sakė politikas.

K.Daukšys tikisi, kad galutinai priimant įstatymą, bus pritarta pasiūlymui 5 procentus nuo surenkamo alkoholinio akcizo skirti socialinei antialkoholinei ar sveiko gyvenimo būdo reklamai.

Analogišką pasiūlymą jau svarstymo metu teikė Seimo narys Saulius Stoma, tačiau jis siūlė, kad tokiai socialinei reklamai būtų skiriama net iki 50 proc. lėšų, kuriuos alkoholio gamintojai ir prekybininkai išleidžia svaigalų reklamai. Tačiau šiam S.Stomos pasiūlymui nebuvo pritarta.

Sako, kad visiškas draudimas nebeįmanomas

„Akivaizdu, kad visiškas reklamos draudimas šiandien praktiškai nebeįmanomas. Mes tikrai tik prajuokintume pasaulį savo tokiu sprendimu. Tačiau visiško reklamos draudimo galima būtų atsisakyti tik tuo atveju, jeigu ji būtų dar labiau apribota reklama ir alkoholio prieinamumas, skyrus atitinkamą kiekį lėšų socialinei antialkoholinei reklamai“, - kalbėjo Gintaras Songaila.

Anot konservatoriaus Petro Luomano, „yra daugiau kaip akivaizdu, kad reklamos tikslas yra aiškus – skatinti vartojimą“. „Ar mes tapsime tais smuklininkų tarnais, kaip alkoholio gamintojus vadino Vydūnas?“, - klausė jis kitų parlamentarų, pasisakydamas prieš alkoholio reklamą.

Asta Baukutė sakė balsuosianti prieš alkoholio reklamos draudimo atšaukimą. „Pati, kaip mama, patyriau, kad vaikas pirmiausia tiesia ranką į tą žaislą, kuris reklamuotas“, - sakė ji.

Smarkiai pagausėjo alkoholinės psichozės atvejų

Sveikatos reikalų komiteto vadovas Antanas Matulas kalbėjo: „Tėvas man įteigė tokį principą, kad alkoholis šeimoje ir viešojoje erdvėje neturi būti švenčių atributas. 2007 metais Lietuva pasiekė tokius prasigėrimo mastus, kokių nebuvo per visą tūkstantmetį. Prieš 30 metų Lietuvoje šimtui tūkstančių gyventojų tekdavo 9 alkoholinės psichozės atvejai, o 2007 metais – netgi 113 tokių atvejų“.

Jis sakė, kad Norvegijoje ir Prancūzijoje jau yra įvestas alkoholio reklamos visiškas draudimas, todėl Lietuva čia netaptų jokia išsišokėle. „Kai einame į parduotuvę, kokius skalbimo miltelius perkame? Ne tuos, kurie visiškai nereklamuojami. Bet dažniausiai dairomės tų, kurie šmėžuoja reklamose“, - teigė A.Matulas.

Sveikatos reikalų komiteto pirmininkas priminė, kad yra įregistruota įvairių pasiūlymų - iki 2016 metų atidėti visišką svaigalų reklamos uždraudimą, bet kartu pamažu mažinti alkoholio prieinamumą, pavyzdžiui, nustatyti, kad nuo 2016-ųjų alkoholiniai gėrimai būtų parduodami tik specializuotose parduotuvėse, uždraudus prekiauti svaigalais degalinėse.

„Atkreipčiau dėmesį, kad Prezidentė kelis kartus yra sakiusi, jog neleis girdyti tautos Esu tikras, kad ji tokį įstatymą vetuos, jeigu jį priimsime“, - kalbėjo A.Matulas.

„Sukasi“ 17 milijonų

Skaičiuojama, kad alkoholio reklamai Lietuvoje per metus išleidžiama apie 17 milijonų litų. Jeigu svaigalų reklama būtų visiškai uždrausta, tokių pinigų netektų žiniasklaida ir kai kurios sporto šakos.

Seimui ketvirtadienį pateikta ir daugiau Alkoholio kontrolės įstatymo pataisų, parengtų Ūkio ministerijoje ir pačiame parlamente. Šios pataisos griežtina alkoholio pardavimą ir vartojimą.

Pavyzdžiui, siūloma uždrausti paslėptą alkoholio reklamą, norima nustatyti specialius reikalavimai specializuotoms alkoholinių gėrimų prekybos įmonėms.

Siekiant sumažinti naktinių barų, kuriuose prekiaujama alkoholiu, siūloma numatyti, kad viešojo maitinimo įmonėse leidžiama parduoti alkoholinius gėrimus nuo 22 iki 8 valandos tik atidarytoje pakuotėje arba išpilstytus alkoholinius gėrimus ir tik vartojimui vietoje. Be to, ketinama sugriežtinti maitinimo įmonės sąvoką nurodant, kad joje turi būti ruošiamas, gaminamas ir realizuojamas maistas.

Asmenims iki 21 metų siūloma neleisti vartoti alkoholinių gėrimų, stipresnių nei 15 laipsnių, o asmenys iki 18 metų neįleisti į barus, restoranus, kavines, bufetus ir kitas viešojo maitinimo įmones nuo 22 iki 6 valandos.

Grupės Seimo narių pateiktame projekte siūloma, kad Lietuvoje palaipsniui, per kelerius metus būtų įgyvendinta tvarka, jog mažmeninė prekyba alkoholiu vyktų tik specializuotose uždarose parduotuvėse ir būtų draudžiama juo prekiauti maisto produktų parduotuvėse.

Be to, siūloma, kad degalinėse nuo 2013 metų būtų uždrausta prekiauti stipriu alkoholiu, o nuo 2016-ųjų – bet kokiais alkoholiniais gėrimais. Siūloma ir drausti pilstyti alų į vadinamuosius „bambalius“ - didesnės nei 1 litro talpos butelius.


Šiame straipsnyje: Alkoholio reklama

NAUJAUSI KOMENTARAI

kikilis

kikilis portretas
Koks seimas, tokie ir sprendimai. Gal jie neturi vaikų, anūkų?Lazda turi du galus, tikėtina, kad jiems atsirugs.

baba

baba portretas
iš posėdžio matosi, kurios partijos orientuojasi į nugirdytą tautą, juk runkelio pragertais smegenimis balsą taip lengvą nusipirkti už bambalį.

oi.oi 63m.

oi.oi 63m. portretas
tikra nesamone su tuo draudimu, galima pagalvoti pamatei reklamuojant viski ar alu ir leki prekinties..vejai ir tiek su tuo draudimu..
VISI KOMENTARAI 5
  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

Daugiau straipsnių