Š.Birutis: „Akcizo mažinimas degalų brangimo nesustabdys"

Europos Parlamento narys Šarūnas Birutis pažymi, kad vargu ar bus pritarta siūlymui visoje Europoje mažinti degalų akcizą. Šis klausimas penktadienį bus svarstomas Energetikos ministrų taryboje. Tam nepritarė ir šią savaitę posėdžiavę Europos Sąjungos finansų ministrai. Pasak lietuvio parlamentaro, klausimas išties labai svarbus ir tai rodo faktas, kad net dvi ES ministrų tarybos jį svarsto.

Tačiau europarlamentaro nuomone, akcizų dydis tik iš dalies lemia galutines degalų kainas. Didžiausią įtaką tam turi naftos brangimas pasaulinėje rinkoje bei Lietuvos išskirtinės sąlygos turint savo naftos produktų gamintoją - monopolininkę „Mažeikių naftą".

Kylančios degalų kainos yra struktūrinių pokyčių globalioje ekonomikoje pasekmė. Pigaus ir prieinamo iškastinio kuro era baigiasi. Todėl ES iškėlė sau tikslą iki 20 proc. padidinti energijos gamybą iš atsinaujinančių šaltinių, skatina alternatyvaus kuro vartojimą, ypač transporto priemonėse.Pagal ES reikalavimus akcizo mokesčio minimumas, dėl kurio Lietuva įsipareigojo stodama į ES, yra 380 eurų (1312 litų) tūkstančiui litrų benzino ir dyzelinio kuro. Lietuva šio minimumo dar nėra pasiekusi. Todėl numatyta, kad benzino ir dyzelino akcizo mokestis bus keliamas palaipsniui. Kitas akcizo mokesčio didinimas planuojamas 2011 m., po to jis bus vykdomas 2013 ir 2014 m. Nuo 2008 m. sausio 1-osios įsigaliojo akcizas - 1116 litų tūkstančiui litrų benzino ir 947 litų tūkstančiui litrų dyzelino. Valstybės biudžetas šiais metais papildomai turėtų gauti apie 106 mln. litų.

Vis dėlto Lietuvoje degalų kainos - vienos mažiausių ES. Nors kaimyninėje Latvijoje - jos dar mažesnės. Ekspertai aiškina, jog taip yra todėl, kad akcizai dar nesiekia minimalaus ES reikalaujamo lygio.



NAUJAUSI KOMENTARAI

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių