Po dvejų metų prekybos centrų bus per daug

Iki 2008 metų pirmojo pusmečio pabaigos Lietuvoje buvo 25 tarptautinius reikalavimus atitinkantys prekybos centrai, iš viso apimantys maždaug 570 tūkst. kvadratinių metrų naudingo nuomojamo ploto.

Vilniuje buvo atidarytas tik vienas prekybos centras „Pupa" (pagrindinis nuomininkas „IKI"), papildęs rinką apie 5,3 tūkst. kv. metrų nuomojamu plotu. Dar šiemet turėtų būti atidarytas prekybos centras „Panorama" (pagrindinis nuomininkas „Hyper RIMI") - pasiūlysiantis apie 50 tūkst. kv. metrų prekybinio ploto Vilniuje. Klaipėdoje turėtų būti užbaigtas prekybos centro „BIG" (pagrindinis nuomininkas „Hyper Maxima") antrasis etapas, kurio bendras nuomojamas plotas padvigubės iki maždaug 40 tūkst. kv. metrų. Dar vienas projektas užbaigtas Panevėžyje, kur daugiafunkciniame komplekse „Babilonas" pastatytas apie 3,5 tūkst. kv. metrų ploto priestatas su prekybinėmis patalpomis pirmajame aukšte bei pirmuoju šiame mieste šiuolaikiniu dviejų aukštų kino centru „Forum Cinemas".

2009-aisiais Vilniuje planuojama atidaryti prekybos centrą „Ozas", kuris prekybinio nekilnojamojo turto rinką turėtų papildyti apie 62 tūkst. kv. metrų nuomojamo ploto, o Ukmergės pl. ketinama pastatyti apie 18,5 tūkst. kv. metrų ploto prekybos parką „DomusPro". Klaipėdoje tikimasi atidaryti prekybos centrą Šilutės pl. bei „Herkaus Galeriją" H.Manto gatvėje. Tuo tarpu Šiauliuose 2009 metais numatyta atidaryti „Akropolį" , o Panevėžyje - trečiąjį daugiafunkcinio komplekso „Babilonas" etapą. Bendras šių projektų nuomojamas plotas sudaro maždaug 167,5 tūkst. kv. metrų.

Paklausos tendencijos

Žymus ankstesnis mažmeninės prekybos apyvartų ir vartojimo išlaidų augimas bei stiprėjantis naujų Lietuvoje prekinių ženklų ir modernių prekybos objektų poreikis paskatino nekilnojamojo turto plėtotojus ne tik statyti aiškios koncepcijos prekybos centrus, bet ir plėstis į mažiau gyventojų turinčius miestus. Siekiant mažinti riziką bei užsitikrinti naujo objekto sėkmę, daug pastangų dedama pritraukti garsius tarptautinius prekinius ženklus į naujus objektus.

Šiuo metu stebimas aktyvus tarptautinių prekinių ženklų skverbimasis į Lietuvos rinką, tuo tarpu vietiniai prekybos tinklai arba lėtina plėtrą, arba mažina nuomojamą plotą iki optimalaus, parduotuvės koncepcijai reikalingo lygio, taip atlaisvindami nišą naujiesiems.

Tikimasi, kad Lietuvoje išaugęs tarptautinių prekybos tinklų skaičius: „New Yorker" (rinkoje pasirodė 2006-aisiais), „Marks&Spencer" (2007-aisiais), „Lindex" (2007-aisiais), „Deichmann" (2008-ųjų rugpjūtis), Douglas (2008) „Peek&Cloppenburg" (numatomas 2009-aisiais), „H&M" (numatomas 2010-aisiais) įtakos ir kitų garsių užsienio prekybos tinklų atėjimą į rinką.

Galima prognozuoti, jog tarptautinių prekinių ženklų atėjimas į Lietuvos rinką kai kuriems vietiniams prekybos tinklams sudarys sunkiai įveikiamą konkurencinę aplinką. Tikėtina, jog nuomininkams teks sutikti su griežtesnėmis nuomos sąlygomis tam, kad nebūtų išstumti iš sėkmingai veikiančių prekybos centrų kur jų vietas užimtų tarptautinės patirties prekybininkai. Sumažėjusios galimybės konkuruoti ir produkcijos kainų, ir rinkodaros lygmenyje dalį vietinių kompanijų gali visiškai išstumti iš rinkos.

Tendencijos ir prognozės

Esamų prekybos centrų skaičius ir plotas tenkantis tūkstančiui gyventojų sparčiai vejasi Europos Sąjungos vidurkį, o užbaigus statomus prekybos centrus jis bus gerokai viršytas.

Nepaisant to, rengiami vis nauji prekybos centrų projektai: du Vilniuje („Akropolis II" ir „Olinda") iš viso pasiūlysiantys apie 110 tūkst. kv. metrų nuomojamo ploto, taip pat 2 projektai planuojami Kaune: prekybos centro „Mega" praplėtimas maždaug 20 tūkst. kv. metrų bei prekybos centrų lyderio Lietuvoje „Akropolis" planuojamas išparduotuvių centras Kauno LEZ teritorijoje.

Šiauliuose ketinama išplėsti prekybos centrą „Bruklinas" ir tokiu būdu rinkai papildomai pasiūlyti apie 10 tūkst. kv. metrų nuomojamo ploto. Minėtus projektus tikimasi atidaryti iki 2010-ųjų.

Planuojama, kad 2010-aisiais Lietuvoje prekybos centrų patalpų pasiūla patenkins, o kai kur netgi viršys, poreikį. Manoma, jog Šiauliai taps pirmuoju miestu, kuriame prekybinio ploto pasiūla viršys paklausą, nes šiame mieste dar neatidarius „Akropolio" jaučiamas mažas susidomėjimas laisvomis patalpomis ir prekybinėje gatvėje, ir neseniai atidarytuose prekybos centruose.



NAUJAUSI KOMENTARAI

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių