Pirkti įmonę kartais geriau nei įsteigti

Po dvejų metų pertraukos nuo pernai vasaros sujudimas jau jaučiamas smulkiųjų įmonių pardavimo ir įsigijimo rinkoje. Parduodamų įmonių kaina prasideda nuo kelių dešimčių tūkstančių litų.

Nusipirko atestatus

Daugiausia verslo pardavimo pasiūlymų buvo prieš porą metų, kai silpstant šalies ekonomikai vis daugiau verslininkų rinkdavosi verčiau parduoti savo verslą nei bankrutuoti. Tačiau pritrūkus pirkėjų smulkiųjų įmonių pardavimas vidaus rinkoje beveik nevyko nuo 2008 m. pabaigos iki 2010 m. vidurio.

Tiems, kurie nori pirkti verslą, šiuo metu pasiūlymų netrūksta. Jei turi už ką, nesunkiai galima įsigyti greitųjų vartojimo kreditų bendrovę, pervežimo bendrovę, suskystintų dujų prekybos įmonę, raštinės reikmenų parduotuvę, duonos kepyklą, vyninę, restoranų ir klubų verslą. Parduodamo verslo kaina svyruoja nuo kelių dešimčių tūkstančių iki kelių milijonų litų. Daugiausia kainuoja veiklą vykdančios ir kas mėnesį milijoninę apyvartą pasiekiančios bendrovės. Pigiausios, bet paklausiausios, – merdinčios, tačiau visas veiklos licencijas ir nepriekaištingą reputaciją turinčios įmonės.

Nesenai statybų bendrovę įsigijęs vilnietis Arnoldas (pavardė redakcijai žinoma) džiaugiasi geru pirkiniu. Savo pavardės ir įmonės pavadinimo jis nepanoro atskleisti vien dėl to, kad šiuo metu dalyvauja valstybės skelbiamame viešajame konkurse ir tai jam gali pakenkti. Jis neslėpė, kad ilgiau veiklą vystančią įmonę su visais atestatais jis pirko ir dėl galimybės pretenduoti į valstybės užsakymus.

"Gauti sudėtingus atestatus įmonei be veiklos patirties paprastai trunka daug laiko ir reikalauja daug pastangų, o projektai nelaukia. Todėl pirkti įmonę su visais reikiamais atestatais apsimokėjo labiau nei steigti ją nuo nulio", – pasakojo verslininkas.

Pasak pašnekovo, įmonės įsigijimo tikslas buvo ne ją atgaivinti ar nuplauti praeities šešėlį, o užsiimti verslu, kurį Arnoldas išmano. Pats prieš tai dirbęs statybininku jis kruopščiai patikrino įmonės istoriją, o tapęs savininku viską, pradedant ten dirbančiais žmonėmis, pakeitė iš pagrindų.

Paklausą diktuoja rinka

Tokios įmonės, kurią nesenai įsigijo dienraščio pašnekovas, šiuo metu yra vienos paklausiausių. Pasak bendrovės "Intelligent Capital", valdančios portalą "Parduodu verslą", atstovo Lino Kliuko, parduodamo verslo paklausa priklauso nuo padėties rinkoje.

"Populiariausi tarp pirkėjų išlieka pažangūs verslai – informacinių ir inovatyvių technologijų, medicinos, maisto produktų gamybos bendrovės. Didėja parduodamų statybų ir transporto sektorių įmonių paklausa. Per pastaruosius metus sėkmingai tarpininkavome parduodant tris statybos įmones", – sakė L.Kliukas.

Pašnekovas prisiminė, kad prieš sunkmetį gana populiarios tarp pirkėjų buvo turizmo verslo bendrovės, o dabar – statybų ir transporto.

"Taip pat labai populiarus mažmeninis, daug prekybos taškų, kasdienę prekybą, didelę prekių apyvartą ir sutartinius nuolatinius klientus turintis verslas", – tendencijas dėstė jis.

L.Kliuko teigimu, populiarėjant elektroninei komercijai daugėja parduodamų įvairių internetinių projektų, tačiau juos kurdami žmonės dažniausiai ir  turėjo tikslą juos parduoti ir iš to uždirbti.

"Todėl šio verslo pardavimas ir įsigijimas labiau primena burbulą. Vieni jį išpučia, kitų rankose jis subliūkšta, nes pajamas generuojančių portalų nėra daug", – sakė L.Kliukas.

Tad ne visus jau esamus verslus naudinga pirkti. Pasak jo, parduodamų ir perkamų verslo įmonių tendencijos labai priklauso nuo padėties rinkoje, jei ji atsigauna – padidėja ir paklausa, kartu kyla parduodamos bendrovės kaina.

Investicija azartiškiems

Teigiama, kad prieš metus verslo pardavimo rinka atsigavo būtent dėl to, kad bendrovių savininkai nusileido ant žemės, t. y. suprato tikrąją savo verslo kainą. Ir priešingai nei kriziniais metais, kai didžioji dalis parduodamų įmonių buvo turinčios finansinių sunkumų, dabar parduodamos gana perspektyvios smulkiosios ir vidutinės įmonės.

L.Kliuko teigimu, šiuo metu rinkoje pasirodančios perspektyvios bendrovės yra nuperkamos žmonių, kurie patys nori vystyti verslą arba į jį investuoti, padidinti vertę ir parduoti. Kaip ir stambių įmonių pardavimo rinkoje, taip ir smulkiųjų rinkoje jau atsiranda investuotojų patyrusių verslininkų, kuriasi jų fondai.

"Tačiau smulkiųjų ir vidutinių verslo įmonių pardavimo sektorius labai skiriasi nuo stambiųjų, nes šiame sektoriuje esama daugybė nenumatytų, neprognozuojamų strateginių investuotojų, kurie nori išbandyti savo sugebėjimus vystydami naujus verslo projektus. Pvz., nesenai buvo parduoda informacinių technologijų bendrovė, kurią įsigijo statybinės produkcijos prekybininkai", – sakė jis.

Taigi pirkėjas gali būti labai netikėtas, nes atsigaunant ekonomikai norinčius save išbandyti kitame versle parduodamos įmonės ypač masina.


Šiame straipsnyje: įmonėįmonės įsteigimas

NAUJAUSI KOMENTARAI

istorikas

istorikas portretas
Man smalsu: kokiais motyvais pagrindė masišką darbuotojų atleidimą, kokias kompensacijas išmokėjo, kaip su įmonės "istorija" ir turėtom licenzijom? "jis kruopščiai patikrino įmonės istoriją, o tapęs savininku viską, pradedant ten dirbančiais žmonėmis, pakeitė iš pagrindų."
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių