Parama žmonėms bus teikiama penkiose savivaldybėse

Penkios savivaldybės nuo 2012 m. pradžios imsis eksperimento, perimdamos į savo rankas piniginės socialinės paramos teikimą vietiniams gyventojams. Tikimasi, kad eksperimentas pasiteisins, todėl tą pačią tvarką vėliau bus galima įgyvendinti ir likusiose savivaldybėse.

Tikisi, kad ir pašalpų kiekis sumažės

„Reikia vieną kartą apsispręsti, kad savivaldybė per seniūnijas, bendruomenes nustatytų, ar tikrai tam bendruomenės nariui yra reikalinga socialinė pašalpa. Niekas kitas už savivaldybės teritorijoje gyvenančius ir dirbančius žmones geriau nežino, kaip tas pašalpas tikslingai paskirstyti. Jeigu bus labai tikslingai, labai aiškiai, labai kruopščiai atrinkti tie Lietuvos gyventojai, kuriems reikės pašalpos, tai galbūt ir pašalpų kiekis sumažės.“

Taip naująją piniginės socialinės paramos skirstymo tvarką, kurią kol kas tik eksperimento būdu taikys kelios savivaldybės, įvertino Seimo narė Vincė Vaidevutė Margevičienė.

Seimas didele balsų dauguma priėmė Vyriausybės pateiktą Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymą.

Juo siūloma tobulinti paramos teikimo sistemą. Tikimasi, kad naująja šiame įstatyme numatyta tvarka socialinės piniginės paramos teikimas taps skaidresnis ir tikslingesnis, pati parama atiteks tiems, kuriems ji labiausiai reikalinga.

Į eksperimentą įsitrauks savivalda

Politikai ir specialistai atkreipia dėmesį, kad šiuo metu galiojanti teisinė sistema sudarė sąlygas paramą gauti ir tiems, kurie neturėtų jos gauti.

Todėl pritarta, kad būtina griežčiau apibrėžti socialinės paramos teikimo sąlygas ir suteikti daugiau galių savivaldybėms, teikiant socialinę paramą nepasiturintiems gyventojams.

Pagal naująją tvarką, piniginė socialinė parama bus teikiama kaip valstybinė ir kaip savivaldybių savarankiškoji funkcija.

Nuo kitų metų piniginė socialinė parama nepasiturintiems gyventojams bus teikiama, įgyvendinant du modelius: kaip valstybinė (valstybės perduota savivaldybėms) ir kaip savarankiška savivaldybių funkcija kai kuriose savivaldybėse, kurios yra priėmusios sprendimą dalyvauti bandomajame projekte.

Tokiame bandomajame projekte jau nuo Naujųjų metų sutiko dalyvauti penkios savivaldybės: Akmenės, Radviliškio, Raseinių, Šilalės ir Panevėžio rajonai.

Projektą vadina svarbiu

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija įsitikinusi, kad tokie bandomieji projektai, pertvarkant piniginės socialinės paramos teikimo sistemą, yra labai svarbūs, nes didesnė atsakomybė ir daugiau galių bus suteikta savivaldybėms.

„Į paramos teikimo procesą taip pat būtų įtrauktos vietos bendruomenės, nevyriausybinės organizacijos, seniūnai, seniūnaičiai. Būtent jie geriausiai žino apie savo teritorijoje gyvenančių šeimų gyvenimo sąlygas, materialinę situaciją ir tai, kam labiausiai tokia parama reikalinga“, – teigia ministerijos specialistai.

Projektas su savivaldybėmis bus vykdomas trejus metus, t.y. 2012–2014 m. Įvertinus savivaldybių, kurios dalyvaus projekte, patirtį, bus apsispręsta dėl bendro paramos teikimo modelio visose savivaldybėse.

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija užtikrino, kad padės šalies savivaldybėms, patars, konsultuos, siekiant išvengti nesklandumų, ruošiantis pereiti prie naujos tvarkos.

Pirmam šeimos nariui pašalpa didės

Visoms savivaldybėms nuo 2012 m. bus taikoma nauja įstatymo numatyta tvarka – įvertinus šeimos bendrų išlaidų pasiskirstymą, piniginę socialinę paramą, tai yra socialinę pašalpą ir būsto šildymo, geriamojo ir karšto vandens išlaidų kompensacijas, skirti atsižvelgiant į šeimos narių skaičių.

Tai reiškia, kad pirmam šeimos nariui ir vienam gyvenančiam žmogui socialinė pašalpa būtų kiek didesnė nei dabar, o kiekvienam paskesniam šeimos nariui ji būtų diferencijuojama.

Atitinkamai būtų koreguojami kompensuojamieji naudingojo būsto ploto, karšto ir geriamojo vandens normatyvų dydžiai.

Skatins ieškoti darbo

Būtų skatinama ir įsidarbinti – skiriama papildoma socialinė pašalpa įsidarbinus ilgalaikiams bedarbiams.

Be to, siekiant sumažinti galimybes piktnaudžiauti pinigine socialine parama, siūloma palaipsniui proporcingai mažinti socialinę pašalpą darbingo amžiaus darbingiems, bet nedirbantiems asmenims.

Tokiu būdu žmonės būtų skatinami aktyviai ieškoti darbo, dalyvauti aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse, visuomenei naudingoje veikloje, o nesitenkinti ilgalaike socialine parama.

Be to, siūlomos lankstesnės sąlygos gauti socialinę paramą tiems, kuriems tikrai jos reikia: nepasiturintiems gyventojams nebereikėtų būti pusę metų registruotiems darbo biržoje, kad turėtų teisę ją gauti.

Teisę į būsto šildymo, geriamojo ir karšto vandens išlaidų kompensacijas turėtų ir būstą nuomojantys asmenys. Tai būtų didelė pagalba ypač jaunoms šeimoms, dar neturinčioms nuosavo būsto.


Šiame straipsnyje: 2012: ką reikia žinoti?

NAUJAUSI KOMENTARAI

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių