- Jolita Žvirblytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Ekonominiu sunkmečiu verslui išlikti socialiai atsakingam tapo sunku. Mūsų šalyje šis moralaus verslo bruožas verslininkų vis dar labiau suprantamas kaip rinkodaros triukas. O ir vartotojai už socialinę atsakomybę nelinkę "balsuoti kojomis".
Gyventojai pastebi didžiuosius
Rinkos tyrimų bendrovė "GfK CR Baltic" dienraščio "Vilniaus diena" užsakymu atliko reprezentatyvią Lietuvos gyventojų apklausą, per kurią respondentų teirautasi, kurios trys bendrovės, jų manymu, yra socialiai atsakingiausios. Nors šalyje organizuojama daug įvairių konkursų, matuojančių verslo socialinės atsakomybės dydį, šįkart norėta išsiaiškinti, ką į pirmas vietas rikiuoja gyventojai.
Net 57 proc. apklaustųjų į šį trejetuką rinko gamintoją "Švyturys-Utenos alus". 39 proc. respondentų įvardijo mažmeninės prekybos bendrovę "Maxima LT" , o trečioje vietoje atsidūrė telekomunikacijų bendrovė "Tele2" (23 proc.).
Beje, bendrovė "Teo" – taip pat viena iš dažniausiai vardytų socialiai atsakingų įmonių, ją pasirinko 22 proc. apklaustųjų.
Beveik kas penktas (19 proc.) respondentas kaip socialiai atsakingą įvardijo Ūkio banką, po 15 proc. apklaustųjų mano, kad socialiai atsakingiausi yra bankas "Swedbank", bendrovė "Lietuvos draudimas" ir prekybos tinklas "Senukai".
Tyrimu nustatyta, kad bendrovę "Švyturys-Utenos alus" socialiai atsakinga daugiausia pripažino 36–45 metų apklausti asmenys, "Maximą" ir "Tele2" socialiai atsakingomis išrinko jaunesni, 18–25 metų, respondentai.
Pastebėta, kad bendrovė "Švyturys-Utenos alus" kaip socialiai atsakingas verslas yra labiau žinoma Vakarų Lietuvoje, "Tele2" – Šiaurės Lietuvoje, o "Maxima" – visoje šalyje.
Atliekant šį tyrimą tiesioginės apklausos būdu visoje Lietuvoje buvo apklausti 773 15–74 metų žmonės. Maksimali galima statistinė paklaida – 4,4 proc. Apklausa atlikta šių metų birželio 6–20 d.
Lengva, kai esi tam pasiruošęs
Atėjus ekonominiam sunkmečiui daugelis spėliojo, ar socialiai atsakingo verslo kelią pasirinkę verslininkai nesuklups, ar nepradės šlubuoti net patys tvirčiausi jų moraliniai įsitikinimai.
Gyventojų išrinktų socialiai atsakingų įmonių pirmiausia pasiteiravome, ar sunku plėtoti socialiai atsakingą verslą šiais laikais.
Pasak bendrovės "Švyturys-Utenos alus" korporatyvinių reikalų direktoriaus Dainiaus Smailio, sunku nėra, bet reikia užsispyrimo. "Svarbiausia, kad socialinės atsakomybės principai taptų pamatinėmis įmonės vertybėmis, kad jie atsirastų sprendimų priėmimo grandinėje. Būtent šių principų įdiegimas – "rašto" pavertimas kasdiene įmonės kultūra – reikalauja pastangų ir netgi užsispyrimo", – sakė jis.
Pasak D.Smailio, remiantis socialinės atsakomybės principais priimti sprendimai dažniausiai įmonei kainuoja brangiau, jeigu vertinamas trumpalaikis finansinis efektas, tačiau bendrovė "Švyturys-Utenos alus" jau turi kuo džiaugtis.
"Didelis pasididžiavimas apima stebint, kaip gražiai atauga pušelės ten, kur jas sodinome po didžiulio Smiltynės gaisro. Ir jau niekas neprisimena, kad prieš šešerius metus, tą dieną sukvietę daugumą "Švyturio" darbuotojų į sodinimo talką, pagaminome gerokai mažiau produkcijos, vadinosi, turėjome prastesnius finansinius rezultatus", – prisiminė pašnekovas.
Jam pritarė ir Lina Muižienė, prekybos tinklo "Maxima" Įvaizdžio ir komunikacijos departamento vadovė. Jos teigimu, socialinei atsakomybei įmonė turi subręsti. "Kai tokiai veiklai įmonė subręsta palengva, natūraliai, tuomet ir būti socialiai atsakingu verslu nėra sunku. Tai tampa neatsiejama įmonės vystymosi dalimi", – teigė L.Muižienė.
Telekomunikacijų bendrovė "Tele2" socialinės atsakomybės sampratą grindžia tokiu principu: socialinė atsakomybė nėra tai, kaip pasidalijamas pelnas. Socialinė atsakomybė – tai, kaip šis pelnas uždirbamas. "Būti socialiai atsakingam lengva arba sunku taip pat, kaip būti padoriu žmogumi", – pridūrė Andrius Baranauskas, "Tele2" atstovas viešiesiems ryšiams.
Tai daryti apsimoka
Kokios priežastys skatina verslą būti socialiai atsakingą? Manoma, kad Lietuvoje, priešingai nei užsienyje, socialinė atsakomybė yra mada, o ne visuomenės spaudimas būti socialiai atsakingu verslu. Visos dienraščio kalbintos bendrovės socialinę atsakomybę diegia dėl žmonių ir aplinkos, kurie supa verslą.
Bendrovė "Maxima" skaičiuoja paprastai: joje dirba apie 15 tūkst. darbuotojų, tinko parduotuvėse kasdien apsilanko per 0,5 mln. žmonių. "Esame visuomenės dalis, todėl turime prisidėti prie jos vystymosi ir gerovės kūrimo", – sakė L.Muižienė.
Pasak A.Baranausko, vartotojai protingi ir pastebi tiek gerus, tiek blogus darbus. Žmonės sugeba vertinti ir atskirti atsakingą verslą nuo prasilenkiančio su moralės ir etikos principais. "Todėl būti socialiai atsakingam apsimoka", – neslėpė "Tele2" atstovas.
Bendrovę "Švyturys-Utenos alus" ant socialiai atsakingo verslo bėgių pastatė pagrindiniai akcininkai Danijos "Carlsberg", kur socialinės atsakomybės principai turi ypač senas tradicijas.
"Mūsų įmonė neatsiejama nuo Lietuvos žmonių, visuomenės raidos ir netgi gamtos būklės, nes dauguma žaliavų savo produkcijai perkame savo krašte. Laikytis socialinės atsakomybės principų skatina suvokimas, kad įmonės tikslai yra tiesiogiai susiję su visuomenės raida, jos harmoningu vystymųsi, krašto ekonomine būkle", – sakė D.Smailys.
Efektas ir grįžtamasis ryšys
Bendrovės džiaugiasi savo vykdomais socialinės atsakomybės projektais ir neabejoja, kad dėl to pelno savo klientų lojalumą ir netgi pritraukia naujų. Mat visi didieji projektai nutaikyti tiesiogiai į patogumo žmonės kūrimą, o už tai vartotojai atsidėkoja pirkdami bendrovių paslaugas ir prekes.
"Švyturio-Utenos alaus" korporatyvinių reikalų direktorius D.Smailys sako, kad bendrovė nesiekia trumpalaikių tikslų, o dauguma projektų nukreipti į nevienadienės gerovės kūrimą.
"Pavyzdžiui, vykdydami "Utenos Ežerų krašto" ekologinį projektą pernai gražiausią Aukštaitijos ežeryną išgelbėjome nuo pusantro tūkstančio tonų poilsiautojų šiukšlių – ežerų pakrantės tapo gerokai švaresnės. Tačiau tas pats projektas apima ir šiltnamio efektą sukeliančių CO2 dujų išskyrimo mažinimą visame gamybos ir logistikos procese. Tokių veiksmų poveikį pajusime po keliolikos, o galbūt kelių dešimčių metų", – sakė jis.
Tokių pačių ilgalaikių tikslų siekia ir bendrovė "Maxima" palaikydama Lietuvos vaikų ugdymą ir remdama švietimą. "Šią kryptį vystome jau aštunti metai. Jau treti metai vykdome vaikų pažangumo programą "Maximalistas". Smagu, kai vykdomas projektas sulaukia ne tik kritikos, bet ir palankių vertinimų ne tik iš pačių moksleivių, bet ir jų tėvų bei mokytojų", – džiaugėsi L.Muižienė.
Pasak jos, atėjus sunkmečiui "Maxima" nekarpė socialinės atsakomybės projektų biudžetų, o priešingai – krizės alinamai visuomenės gerovei kurti skyrė daugiau lėšų.
D.Smailys ir kiti pašnekovai neslėpė, kad vienas iš socialinės atsakomybės grįžtamojo ryšio efektų – tai visuomenės, kuri taiko daug griežtesnius standartus, spaudimas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Konkurencijos taryba: viešų elektromobilių stotelių plėtra be viešų konkursų – neskaidri
Siūlymas leisti savivaldybėms viešų elektromobilių įkrovimo stotelių rangovus atrinkti be viešojo konkurso mažintų tinklo plėtros skaidrumą, iškreiptų konkurenciją, teigia Konkurencijos taryba, įvertinusi Susisiekimo ministeri...
-
Sunaikinus Jonavoje rastą sprogmenį, atnaujintas traukinių eismas2
Jonavoje šalia geležinkelio tilto ketvirtadienio rytą aptikus sprogmenį ir sustabdžius traukinių eismą, popiet objektas sunaikintas, eismas atnaujintas. ...
-
LEA: Lietuvoje pabrangus benzinui, Lenkijoje jis kainuoja centu pigiau1
Praėjusią savaitę benzinui brangus 0,3 proc., pirmą kartą nuo praėjusių metų gruodžio mėnesio Lenkijoje jis kainuoja pigiau nei Lietuvoje. Tuo metu dyzelino kaina per savaitę mažėjo 0,6 proc., praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
G. Nausėda pasisakė apie I. Vėgėlės šeimos verslui mestus kaltinimus25
Prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad šalies vadovo posto siekiantis advokatas Ignas Vėgėlė turėtų pats paaiškinti situaciją dėl mestų įtarimų jo šeimos valdomai įmonei „Vilpra“. ...
-
Institucijos sutarė stiprinti ir plėsti gynybos inovacijas1
Šalies institucijos sutarė dar labiau stiprinti gynybos inovacijas – bus sudarytos sąlygos Lietuvos gynybos pramonei kurti aukštos pridėtinės vertės produktus, taip skatinant naudoti mokslo potencialą ir stiprinant verslo ir kariuomen...
-
Agentūra „Investuok Lietuvoje“ perspėja apie naująją realybę
Prasčiau už kaimynines valstybes pagal ES pažangos indekso rodiklius vertinamai Lietuvai reikia didinti produktyvumą, stiprinti regionų ekonominę specializaciją ir lygiuotis į Šiaurės šalių ekonomiką, įspėja agentūros „Investu...
-
Gynybos, aukštųjų technologijų pramonės įmonėms – 850 mln. eurų paskolų
Įmonių investicijoms į aplinkai palankias technologijas, aukštos pridėtinės vertės produktus, gynybos ir saugumo pramonę Vyriausybė skiria 850 mln. eurų paskolų. Įmonės ar jų grupės galės gauti iki 150-250 mln. eurų paskolų rinkos sąly...
-
Pernai daugėjo žemiau absoliutaus skurdo ribos gyvenančių žmonių12
Žemiau absoliutaus skurdo ribos pernai gyveno 6,5 proc. visų šalies gyventojų – apie 187 tūkst. žmonių, arba 2,7 proc. punkto daugiau nei 2022 metais, ketvirtadienį pranešė Valstybės duomenų agentūra. ...
-
A. Armonaitė: investuoti į gynybą – ir savivaldybių reikalas1
Prezidentui sukritikavus Laisvės partijos siūlymą dalį papildomų lėšų gynybai surinkti perskirstant savivaldybėms tenkančią gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalį, partijos pirmininkė Aušrinė Armonaitė sako, kad ir regionai turi pr...
-
Apklausa: daugiau nei pusė gyventojų pritaria draudimui rusams ir baltarusiams įsigyti NT7
Beveik šeši iš dešimties gyventojų pritaria draudimui Rusijos ir Baltarusijos piliečiams įsigyti nekilnojamojo turto Lietuvoje, rodo Notarų rūmų ketvirtadienį paskelbta bendrovės „Vilmorus“ apklausa. ...