Dėl ekskursijų į Marsą gali subankrutuoti pasaulis

Pirmą kartą per savo istoriją NASA nusprendė leisti komerciniam sektoriui vykdyti transportinius skrydžius ir gabenti krovinius į kosmoso stotį.

2008-ųjų gruodį po konkurso, kuriame dalyvavo "SpaceX", "Orbital Sciences" ir bendra "Boeing", "Lockheed" ir ATK įmonė, NASA paskyrė 12 krovininių misijų mano komapnijai "SpaceX" ir 8 – "Orbital". 2010 m. matysite pirmuosius "SpaceX" parodomuosius skrydžius – pasirengimą tikrosiom kelionėms.

Nėra kitos realios alternatyvos kaip pritraukti privatų verslą į kosmoso įsisavinimo programą, jeigu tikime, kad svarbu, jog gyvybei reikia apimti daug planetų.

Tik privatus verslas pajėgus atpiginti kosminį transportą ir padidinti jo patikimumą tiek, kad būtų galima įkurdinti Marse sugebančias savarankiškai išgyventi gyvas būtybes. Esant dabartinėms kainoms ir patikimumui, net jeigu pasaulis jau turėtų raketų ir erdvėlaivių, galinčių nugabenti į Marsą žmones, tai atvestų pasaulį į bankrotą, o keliautojai prarastų gyvybę. Tai šiuolaikiniame pasaulyje netoleruotina.

Kai ką gali nustebinti mano tvirtinimas, kad verslo sektorius iš esmės padidintų patikimumą, nes priimta manyti, kad bendrovės stengiasi sumažinti išlaidas saugumo kaina. Tačiau taip nėra – žudyti klientus labai nepelninga! Oro linijų ir automobilių pramonės beveik visiškai yra privačiose rankose, bet jos pasiekia neįtikėtinus saugumo rekordus. Nustebtumėte sužinoję, kad tikėtina jūsų gyvenimo trukmė neabejotinai padidėtų, jeigu kiekvieną savo gyvenimo minutę praleistumėte komerciniame oro laineryje.

Istoriškai krovinius į ir iš tarptautinės kosmoso stoties gabeno daugkartiniai erdvėlaiviai, bet 2010 m. pabaigoje arba 2011 m. pradžioje, jei terminas būtų šiek tiek pratęstas, jie turės baigti karjerą, nes paseno. NASA kuria naują raketų sistema, bet ši bus baigta tik 2017 m. Be to, šios sistemos panaudojimo kosmoso stočiai aptarnauti kaina bus tokia didelė, kad reikės dramatiškai ir neįtikėtinai padidinti NASA biudžetą.

Todėl NASA nusprendė, kad daugkartinio erdvėlaivio užduotis perims komercinės raketos ir erdvėlaiviai. Šio sprendimo svarbą visuomenė dar turi suvokti.

Norėčiau pažymėti, kad NASA suvaidino esminį vaidmenį vystant komercines kosmoso sistemas: ji skyrė didelę dalį lėšų ir savo specialistų pagalbą. Todėl nemažą nuopelnų dalį reikėtų priskirti NASA žmonių įžvalgumui ir sunkiam darbui. Kartu NASA neturėtų būti kaltinama dėl klaidingų veiksmų, kurių beveik visada pasitaiko kuriant naują raketą. Projektą kūrė "SpaceX", tad mes – ir aš, kaip vyriausiasis projektuotojas – teisėtai turime prisiimti atsakomybę už klaidas.

Kad ir kiek duobių būtų kelyje, esu įsitikinęs, kad NASA parama komercinėms bendrovėms taps lemiamu veiksniu žmonijai panaudojant kosmosą. Tai nėra viena galimybių – tai vienintelė galimybė.

Astronauto skrydis

Nors tikslas gabenti krovinius jau nubrėžtas, Baltieji rūmai dar neapsisprendė, ar reikalingi komercinių skrydžių astronautai. Geru ženklu laikytina tai, kad  neseniai į Baltuosius rūmus pakviesti kosmoso pramonės garsiausi specialistai su Normanu Augustine'u, buvusiu "Lockheed" vadovu, priešaky išreiškė tvirtą šios idėjos palaikymą.

Barackui Obamai teks priimti galutinį sprendimą remiantis specialistų pasiūlytomis pasirinkimo galimybėmis, bet nė viena jų nesiūlo, kad kosmoso stotį aptarnautų dabartinio daugkartinio erdvėlaivio pavyzdžiu sukurta sistema, kurią sudarytų raketa "Ares I" ir erdvėlaivis "Orion". Specialistai pagrįstai nurodė, kad NASA biudžetas leidžia turėti arba "Ares I" ir "Orion", arba kosmoso stotį, bet ne abu kartu. Be to, kadangi "Ares I" pajėgia pasiekti tik žemutinę Žemės orbitą, o ten vienintelis gyvenamas objektas yra kosmoso stotis, pačios raketos "Ares I" egzistavimas atrodo visiškai netikslingas.

Dar daugiau, specialistai pareiškė, kad "Ares I" ir "Orion" bus pasirengę skristi į kosminę stotį tik 2017 m., praėjus šešeriems metams po to, kai bus nustota eksploatuoti daugkartinį erdvėlaivį. Tai reikštų ilgalaikę priklausomybę nuo vienintelio šaltinio, Rusijos kosminio laivo "Sojuz". NASA jau dabar moka 50 mln. JAV dolerių (apie 115 mln. litų) už vieną "sėdimą vietą" šiame kosminiame laive. Kokios kainos bus pareikalauta nustojus naudoti daugkartinius erdvėlaivius, priklauso tik nuo Rusijos vyriausybės malonės.

Tuo metu "SpaceX" komapnija bus pasirengusi gabenti astronautus per trejus metus nuo sutarties su NASA pasirašymo, o jo kaina už "sėdimą vietą" bus 20 mln. dolerių (46 mln. litų). Mes esame ne vieni. "United Launch Alliance" (ULA) – jungtinė "Boeing" ir "Lockheed" įmonė, viešai pasižadėjo būti pasirengę per ketverius metus. "Orbital Sciences" taip pat yra įsitikinę, kad darbui atlikti jiems užtektų panašaus laiko.

2010 m. NASA pasirinks dvi arba tris bendroves šiai užduočiai ir taip paskelbs naujos žmonijos kosminių skrydžių eros pradžią.


Šiame straipsnyje: maršasNASA

NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Antstoliams perduotos skolos skandina tiek žmonių, kiek gyvena Kaune
    Antstoliams perduotos skolos skandina tiek žmonių, kiek gyvena Kaune

    Vienas iš dešimties Lietuvos gyventojų turi skolų, perduotų antstoliams. Tai 250 tūkst. žmonių, arba beveik tiek, kiek gyventojų yra Kaune, teigia Nevyriausybinių organizacijų tinklas, renkantis parašus po peticija „Lietuvoj...

    5
  • „Sodra“ atveria daugiau duomenų apie darbuotojų pajamas šalies įmonėse
    „Sodra“ atveria daugiau duomenų apie darbuotojų pajamas šalies įmonėse

    „Sodra“ nuo šiol teikia daugiau viešų duomenų apie įmonių darbuotojų uždirbamas pajamas. Pradėta viešai skelbti įmonių, kuriose yra daugiau nei 20 darbuotojų, atlyginimų mediana, standartinis nuokrypis, 25 proc. kvan...

    2
  • Iš lietuviškų prekių gali likti tik gražūs prisiminimai
    Iš lietuviškų prekių gali likti tik gražūs prisiminimai

    Ar valstybės turi ginti rinkas nuo svetimų pigesnių prekių, o gal turėtų skatinti savo gamintojus? Žmonės yra linkę vertinti, kaip yra geriau jiems asmeniškai, o ne visam pasauliui", – mano buvusi finansų ministrė, parlamentarė In...

  • Lauko prekybai – vienodi nameliai
    Lauko prekybai – vienodi nameliai

    Miestas už 88 tūkst. eurų nupirko vienodus metalinius namelius, skirtus lauko prekybai. Nuo šiol tokiai veiklai licencijas metams įsigiję klaipėdiečiai statiniais galės naudotis nemokamai. Tačiau esą prekeivių yra daugiau nei naujos įrangos....

    7
  • G. Surplys: Kinija ir dalis Europos sieks spartinti prekybą
    G. Surplys: Kinija ir dalis Europos sieks spartinti prekybą

    Žemės ūkio ministras Giedrius Surplys sako, jog Kinija bei 16 Vidurio ir Rytų Europos šalių sieks paspartinti tarpusavio prekybą.  ...

    1
  • V. Šapoka: kova su šešėliu aktuali visai ES
    V. Šapoka: kova su šešėliu aktuali visai ES

    Lietuva palaiko Europos Sąjungoje (ES) svarstomas priemones, kurios leistų geriau bendradarbiauti kovojant su sukčiavimu dėl pridėtinės vertės mokesčio (PVM), teigia finansų ministras Vilius Šapoka. ...

    6
  • Pagal alkoholio vartojimą Lietuva pasaulyje – vis dar pirma
    Pagal alkoholio vartojimą Lietuva pasaulyje – vis dar pirma

    Pagal alkoholio vartojimą Lietuva pasaulyje - vis dar pirma. Tai konstatuota Ekonominio bendradarbiavimo pasaulio organizacijos (EBPO) ataskaitoje, kuri paskelbta penktadienį. Lietuvos sveikatos politikai teigia, kad skaičiai atspindi praeitį, įvedus alko...

    7
  • Rinkliavos išvengs ir per Jonines
    Rinkliavos išvengs ir per Jonines

    Joninių ir tarptautinio folkloro festivalio "Parbėg laivelis" šventinių mugių prekeivius ir paslaugų teikėjus siūloma atleisti nuo rinkliavos. Tam dar turi pritarti miesto taryba. Skaičiuojama, kad dėl to savivaldybė neteks beveik 3 ...

    1
  • Vilnių atranda vis daugiau turistų
    Vilnių atranda vis daugiau turistų

    Sostinėje ir toliau daugėja turistų. Per pirmuosius tris šių metų mėnesius Vilnius sulaukė 7,5 proc. daugiau svečių nei pernai šiuo laikotarpiu. Daugiausiai - per 40 proc. - išaugo keliautojų srautas iš Vokietijos. ...

    3
  • Lietuvos bankas išleis Joninėms skirtas kolekcines monetas
    Lietuvos bankas išleis Joninėms skirtas kolekcines monetas

    Lietuvos bankas birželio 7 dieną į apyvartą išleis dvi kolekcines monetas, skirtas Joninėms (Rasos šventei), iš serijos „Tradicinės lietuvių šventės“. ...

Daugiau straipsnių