Bendroji muitų erdvė trijose NVS šalyse: įžvelgiamos galimybės Lietuvos verslininkams

Vilniuje šį ketvirtadienį vykusi konferencija „Bendroji muitų erdvė Rusijoje, Baltarusijoje ir Kazachstane“, kurią organizavo vežėjų asociacija „Linava“, Lietuvos pramonės ir prekybos rūmai bei Lietuvos muitinė, šalies verslininkams tapo pasiruošimo naujam prekybos santykių etapui su Rytų šalimis pradžia.

Bendras prekių importo tarifas

Lapkričio 27 d. pasirašytas susitarimas tarp Rusijos, Baltarusijos ir Kazachstano prezidentų tapo paskutiniu žingsniu kuriant naująją trijų šalių Muitų sąjungą. Jau nuo sausio 1 d. bus įvestas bendras visoms trims šalims prekių importo tarifas, savo darbą pradės Muitų Komisija, kuriai pirmininkaus Rusija.

Šios sąjungos narės, taikys bendrus tarifų reguliavimo principus, bendradarbiaus dėl akcizų, muitų ir kitų mokesčių nustatymo. Kuriant Muitų sąjungos koncepciją, buvo remtasi ES veikiančia muitų sistema. Paskelbti ir muitų tarifų pasikeitimai atskiroms prekių grupėms. Antai muitai padidės įvežant į Rusiją mėsos konservus, avieną, arklieną ar rūbų aksesuarus, tačiau sumažės gabenantiems elektronikos prekes, kailius, tekstilę.

Kas kainuos brangiau, o kas pigiau?

Į Baltarusiją įvežti brangiau kainuos lengvuosius automobilius, mėsos produktus, metalo gaminius, o pigiau - batus, kilimus, medicininius preparatus.

Didesni muitų tarifai į Kazachstaną bus taikomi automobiliams, buitinei technikai, medienai, vaistų preparatams, šaldymo įrangai, o mažesni - odoms, medicininei įrangai.

„Vienas iš Rusijos Federalinės muitinės strateginių tikslų - gerinti importo sąlygas, užtikrinant greitesnį muitinės procedūrų atlikimą. Šiam tikslui pasiekti plėtojama elektroninio deklaravimo sistema, įtvirtinti nauji muitinės kontrolės terminai. Atlikus teisinius pakeitimus, deklaracijos patiekimo laikas sumažėja nuo 3 iki 2 dienų, taip pat nuo 15 dienų iki 4 mėn. pratęsiamas mokėjimo terminas, šiuo metu nereglamentuotas krovininio automobilio sulaikymas apribojamas iki 10 dienų.“, - naujoves vardina Vladimiras Ivinas, Rusijos Federalinės muitinės tarnybos Tyrimų valdybos viršininkas.

Kelsis prie sienų

Nuo kitų metų liepos 1 d. vidaus muitinės kontrolė perkeliama į Muitų sąjungos išorines sienas. Kiekviename muitinės patikros punkte bus tikrinami krovinio dokumentai, o automobilių ir krovinio kontrolė bus vykdoma tam skirtuose terminaluose, sujungtuose su elektronine deklaravimo sistema.

Igoris Kološanskij, Federalinės muitinės tarnybos Muitinės bendradarbiavimo valdybos skyriaus viršininkas tikina, jog deda daug vilčių į elektroninio deklaravimo sistemą, kuri žymiai palengvintų krovinių gabenimą. „Ši sistema efektyviai diegiama Rusijoje, iki 2010 m. ji jau visu pajėgumu veiks Baltarusijoje. Šiek tiek vėliau turi prisijungti ir Kazachstano tarnybos.“, - aiškina specialistas.

V. Ivinas pabrėžė, kad muitinės struktūros griežčiau vertins gabenamų prekių riziką, atliks dažnesnes patikras muitinės terminaluose.

Valdas Gilys, vežėjų asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius teigia, jog organizuodami šį renginį siekė supažindinti rinkos dalyvius su busimomis permainomis. „Tie, kas greičiau perpras naujos Muitų sąjungos ir jos muitinės kontrolės veikimo principus, įgaus daugiau konkurencinio pranašumo. Lietuvos vežėjams ji leis greičiau ir efektyviau gabenti prekes. Jie galės greičiau kirsti sieną, bus sudarytos palankesnės sąlygos vykdyti krovinių tranzitą, nauja sistema taip pat sumažins šiuo metu klestintį kyšininkavimą.“, - aiškina V. Gilys.

Pasak jo, iki šiol nėra visiškai aišku, kaip veiks draudimo ryžikų ir TIR knygelių sistema naujoje bendroje muitų zonoje, tačiau tikimasi, kad ji palengvins krovinių gabenimą.

V. Gilys įspėja, kad Muitų sąjungos kūrimas muitinės kontrolę dar sugriežtins - vežėjai bus tikrinami ne tik terminaluose - kuriamos specialiosios mobiliosios muitininkų grupės, tikrinsiančios vežėjus visoje bendroje muitų erdvėje.

Taip pat nuo liepos 1 d. įsigaliojus bendram Muitų sąjungos kodeksui ir bendrai tranzito procedūrai, turėtų būti panaikinti vasarą sudaryti nepageidaujamų Rusijoje Lietuvos vežėjų sąrašai.

Pasak V.Gilio, Muitų sąjungą kuriančios valstybės griežtai pasiryžusios įgyvendinti naują sistemą, plėtoti elektroninio deklaravimo praktiką, sugriežtinti kontrolę išorės pasienio punktuose, todėl galima tikėtis, kad pavyks pasiekti iškeltų tikslų. Kuriant naują sistemą aktyviai bendradarbiauja Lietuvos bei Rytų šalių muitinės, tačiau didelės permainos dažniausiai atneša nemažai sumaišties. Pasak jo, vežėjai turi būti gerai pasiruošę kitų metų pokyčiams.


Šiame straipsnyje: ivinasbendroji muitų erdvė

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių