Čikaga Kaune - ne miražas?


2008-08-30
Vaida Milkova
Čikaga Kaune - ne miražas?

Vytauto Didžiojo paminklas Čikagos dangoraižių fone, Kauno soboras - Tadž Mahalio šventyklos Indijoje dalis, Pažaislio vienuolynas, iškilęs ant Niagaros krioklio krantų. Tai ne miražas. Taip Kaunas pristatomas kaunietės dizainerės Monikos Vilčinskienės atvirukų serijoje "Kaunas. Tai mano miestas - nesvarbu, kur būčiau." Šie vaizdai kaip socialinė reklama turėtų atsirasti miesto reklaminiuose stenduose.

Duoklė savo miestui

Dvylika nespalvotų atvirukų, kuriuose sumontuoti Kauno ir žymių pasaulio vietovių vaizdai, ženklina serijos pavadinimas lietuvių ir anglų kalbomis ir JAV paštui būdinga raudonos, baltos ir mėlynos spalvos juostelė. "Myliu Kauną. Tai - mano duoklė savo miestui. Visi kalba apie Kauno įvaizdį, bet niekas nieko nedaro. Man norėjosi sukurti nors mažą daikčiuką, skirtą miestui. Norėjosi suvirpinti emocijas per jautrų humorą", - pasakojo M.Vilčinskienė.

Atvirukus jų autorė ragina siųsti emigravusiems kauniečiams, o užsienyje, pamačius panašų miražą, siųsti į Lietuvą. Atvirukai platinami miesto knygynuose ir Kauno turizmo informacijos centruose. Pastarųjų darbuotojai pastebėjo, kad jas mielai perka humorą suprantantys užsieniečiai.

Kaunietė tikisi, kad atvirukai padės kauniečiams pažvelgti į savo miestą nauju žvilgsniu, dar kartą atkreipti dėmesį į, atrodytų, seniai pažįstamas architektūrines detales. "Lankydamasi Egipte pastebėjau, kad mūsų Vytauto Didžiojo karo muziejuje galima rasti nemažai egiptietiškų motyvų. Juk tais laikais, kai muziejus iškilo, buvo tikras egiptologijos atgimimas. O kai kurios architektūrinės kino teatro "Romuva" detalės labai panašios į Paryžiaus "Mulen Ružo": tos pačios pusapskritimio formos, langų detalės", - pasakojo dizainerė.

Kaunas - fotogeniškas miestas

"Iš architektūrinės pusės Kaunas labai tinka tokiems vizualiniams žaidimams. Yra daug miestų, išsiskiriančių bažnyčiomis, tačiau su jomis nelabai paišdykausi. Kaunas lengvesnis - su funikulieriais, "Romuva", "Metropoliu" - turi "cinkelio", tai menininkui labai svarbu. Kaunas fotogeniškas miestas - ypatingų rakursų nereikia ieškoti. Fotografuoji ir turi medžiagą, prie kurios meniniu požiūriu jau beveik nereikia dirbti", - aiškino kaunietė.

Užsienyje gyvenantys M.Vilčinskienės draugai, kuriems ji dovanoja nemažai atvirukų, neretai iš pirmo žvilgsnio apsigauna pagalvoję, kad Kaunas iš tiesų taip pasikeitė, paskui, supratę pokštą, juokiasi.

Atvirukų seriją su kompiuterine "Photoshop" programa ji kūrė keturis mėnesius. "Esu išėjusi motinystės atostogų, auginu greitai metukų sulauksiančią dukrytę, taigi idėjai įgyvendinti galėjau skirti daugiau laiko. Jei būčiau kūrusi po darbo, būčiau užtrukusi ilgiau", - prisipažino jauna mama.

Išvysime socialinių reklamų?

M.Vilčinskienės atvirukų serija laimėjo Kauno miesto savivaldybės skelbtą socialinės reklamos konkursą. Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo Romaldo Rabačiaus teigimu, daugiau rimtų konkurso dalyvių nebuvo. M.Vilčinskienės projektą valdininkas pavadino išskirtiniu. Jis apgailestavo, kad savivaldybės taryboje nepavyko priimti sprendimo, pagal kurį miesto reklaminių stendų savininkės reklamos agentūros socialines reklamas privalėtų atnaujinti kas tris mėnesius. "Dabar galiojančios taisyklės leidžia socialinę reklamą, tris mėnesius eksponuotą viename stende, perkelti į kitą. Taryba nepakeitė taisyklių, pagailėjusi reklamos agentūrų. Aukšto meninio lygio socialinė reklama kainuoja ypač brangiai, todėl tokių reklamų mieste beveik nėra", - sakė R.Rabačius.

Laimėjusi konkursą, M.Vilčinskienė pati turėjo susirasti socialinės reklamos gamintojus. Šio projekto ėmėsi reklamos agentūra "Lagunta". "Projektas parengtas, bet, kol jo nesuderinome savivaldybės Urbanistikos skyriuje, negalime pasakyti, kiek tokių stendų atsiras ir kur jie bus. Jei savivaldybėje gausime leidimą, kauniečiai šią socialinę reklamą mūsų stenduose galės išvysti po Naujųjų. Tačiau, jei turime pakankamai komercinės reklamos, socialinės reklamos nededame", - sakė agentūros komercijos direktorė Audronė Žardinskienė.

Violeta Jasevičiūtė, menotyrininkė:

Šie atvirukai - tai šiuolaikiški, šiek tiek postmodernūs žaidimai. Yra sentimentų Kaunui, labai aiškiai išsakoma pilietinė pozicija. Kita vertus, visa tai daroma žaismingai ir išradingai, su lengva autoironija. Aš kelis momentus taisyčiau, bet žaismingi, neužgaulūs vaizdai tinkami socialinei reklamai. Autorė praplečia mūsų geografines ribas, kviečia užsieniečius pažinti Kauną.


Skaičiai

Apie 300. Tiek Kaune yra didžiųjų reklaminių stendų (3x6 metrai).
Apie 100. Tiek stendų nuolat yra naudojami socialinei reklamai.