Pamiršta sukibimo grandinė


2007-02-19
Renaldas GABARTAS
Pamiršta sukibimo grandinė

Uteniškių sunertosgrandinės mašinų ratams koreguoja sąvokos “neišvažiuojama bekelė” turinį

Norvegų kapitalo bendrovė “Nosted mechanika” pramoniniame Utenos pakraštyje kurtis pradėjo beveik prieš ketverius metus. Šiandien joje dirba per 100 žmonių, o apyvarta pernai viršijo 20 mln. litų. Nieko antgamtiško ar pernelyg stebinančio, jei ne viena aplinkybė - “Nosted mechanika” gamina grandines automobilių ratams. T.y. užsiima veikla, kuri visoje Europoje įrašyta į “raudonąją knygą”. Keletas analogiška veikla užsiimančių įmonių veikia tik Norvegijoje, Austrijoje, Vokietijoje ir Italijoje.

Laiko patikrintas sprendimas

Pneumatinės padangos automobiliams buvo sukurtos pačioje XIX amžiaus pabaigoje ir lig šios dienos evoliucionavo sąlyginai nedaug. Šiek tiek keitėsi tik jos karkaso konstrukcija, naudojami gumos mišiniai ir protektoriaus raštas. Mašinos, kurioms šis apavas buvo skirtas, tobulėjo, greitėjo, auginosi “raumenis” ir užkariavo vis naujas geografines platumas kur kas sparčiau. Keturračiams paplitus Skandinavijos šalyse, praėjusio amžiaus pradžios konstruktoriai buvo priversti ieškoti būdų, kaip įveikti žiemą vieškeliuose atsirandančias sniego ir ledo kliūtis.

Vienas maždaug trečiajame dešimtmetyje pasiūlytų sprendinių buvo grandinės ant ratų.

“Nors šiek tiek vėliau atsirado dygliuotos padangos, radikaliai pakeitusios judėjimo slidžiame kelyje galimybes, buvo sukurti specialūs “žieminiai” gumos mišiniai, išsaugantys padangos elastingumą spaudžiant šalčiui, grandinės ant ratų netapo inžineriniu rudimentu. Kalnuotose vietovėse bei Šiaurės šalyse grandinės lig šiol naudojamos, kai reikia įveikti ekstremalias kliūtis. Žemės ūkio sektoriuje ar naftos gavybos verslovėse itin sudėtingomis sąlygomis dirbančios mašinos be grandinių į kai kuriuos objektus net nebando važiuoti. Ir ne tik žiemą. Antai viena didžiausių mūsų eksporto rinkų yra Kanada. Čia klampaus grunto ar pelkėtuose rajonuose dirbančios miško ruošos mašinos, net ir turinčios visų ratų pavarą, grandinių nenusiima niekada, nes be jų tiesiog negalėtų judėti. Padangų gamintojai kai kuriose situacijose yra bejėgiai. Reikiamą sukibimą galingoms sunkiasvorėms mašinoms užtikrinti įmanoma tik naudojant papildomas priemones”, - pasakojo “Nosted mechanika” generalinis direktorius Dainius Tvarijonas.

Jo teigimu, nuo 1939-ųjų grandines automobilių ratams gaminanti Norvegijos bendrovė “Nosted Kjetting a.s.”, prieš ketverius metus nusprendusi dalį gamybos perkelti į Uteną, yra sukūrusi itin plačią gaminių kolekciją, pristatomą “Trygg” prekiniu ženklu. Pačios mažiausios grandinės keturračiams motociklams primena naudojamas kaime gyvuliams rišti. Sudėtingiausi ir didžiausi “Nosted mechanika” nėriniai kelia dievobaimingą pagarbą - viena monstrinėms miško ruošos mašinoms skirtos grandinės jungtis sveria net 18 kilogramų...

“Kai neseniai pabandėme suskaičiuoti visoms technikos rūšims skirtas, visų modelių ir visų dydžių grandines, kurias gamina mūsų kompanija, nustebome patys - nomenklatūriniame sąraše yra beveik 3500 pavadinimų”, - sakė D.Tvarijonas.

Grandinių parametrai skiriasi priklausomai nuo to, kam ir kur ketinama jas naudoti - važinėti kalnuotomis vietovėmis ar lygiais keliais. Pigiausių grandinių komplektas kainuoja apie 400 litų, o brangiausių, skirtų pramoninėms mašinoms, - po keletą tūkstančių.

“Lėtoji” pagalba

Įdomu, kad tokius priešnuodžius apledėjusiems keliams šiauriniuose Skandinavijos regionuose masiškai naudoja ne tik bekelėje dirbančios sunkiasvorės mašinos, bet ir kelių priežiūros tarnybų traktoriai, sunkvežimiai, mokykliniai autobusai ir pan. D.Tvarijonas prasitarė, kad neseniai jo vadovaujamoje gamykloje buvo neriamos grandinės NATO kariuomenės visureigiams.

“Žiemą į Norvegiją sunkusis transportas net neįleidžiamas, jei neturi komplekto grandinių. Neturiu statistinių duomenų, kaip dažnai į šią šalį keliauja Lietuvos vežėjai, bet tikrai žinau, kad daugelis patyrusių sunkvežimių vairuotojų su savimi vežiojasi iš plieno vielos nunertus “saugiklius”. Gabenant krovinius kalnuotose vietovėse ar prireikus pasiekti toliau nuo pagrindinių magistralių esančius adresatus, grandinės dažnai būna vienintelė pagalba, leidžianti judėti. Paprastai ant varančiųjų ratų jos uždedamos prieš leidžiantis į sudėtingą kelio atkarpą, o iš jo išvažiavus - nuimamos. Su grandinėmis nerekomenduojama važiuoti didesniu nei 50 km/val. greičiu, tačiau ten, kur jų iš tiesų reikia, paprastai greičiau lėkti ir šiaip neįmanoma”, - dėstė “Nosted mechanika” vadovas.

Jo teigimu, nors visų rūšių grandinių komplektai pagal specialią technologiją grūdinami, važiuoti švariu asfaltu su “kaustytais” ratais nerekomenduojama - grandinės kelia gana didelį triukšmą ir vibraciją bei greitai dėvisi. Paisant eksploatacijos taisyklių ir rekomendacijų, grandinės gali tarnauti keletą metų. Padangoms šie metaliniai “aksesuarai” nekenkia.

Į Lietuvą - mažinti kaštų

Ketvirtus metus dirbanti įmonė komplektuojamas detales gauna iš Ukrainos, Kinijos, Čekijos ir Norvegijos. Svarbiausia priežastis, kodėl gamyba buvo perkelta į Lietuvą - skandinavų siekis sustiprinti konkurencingumą ir sumažinti grandinių savikainą.

“Prieš tris dešimtmečius vien Norvegijoje buvo, atrodo, 16 tokio pobūdžio gamyklų, tačiau dabar išliko tik dvi pačios stipriausios, sugebančios pasiūlyti geriausią kokybę už mažiausią kainą. Pastarąją labai išpučia rankų darbas, kurio, nepaisant daugelio technologinių procesų automatizavimo, visgi yra labai daug. Kai kurių modelių grandinių dyglius privirinti gali tik patyręs meistras. Manau, jog būtent todėl norvegai ir pasirinko Uteną - čia anksčiau veikė keletas bendrovių, dirbusių su metalu (“Nostend mechanika” įsikūrusi buvusioje “Utenos krosnių” įmonėje), todėl buvo ne tik visa reikalinga infrastruktūra, bet ir šios amato specifiką išmanantys žmonės. 2004-ųjų pavasarį įrenginius montuoti ir derinti pradėjo gal 10 specialistų, o dabar čia dirba 110 žmonių”, - pasakojo D.Tvarijonas.

Beje, dabar čia gaminamos ne tik grandinės automobilių ratams, bet ir specialios gervės miško ruošos mašinoms, kuriomis iš kirtaviečių traukiami medžiai. Neseniai “Nostend mechanika” žmonės įsisavino ir kėlimo mechanizmų gamybą.

Lietuvoje įmonės produkcija nėra pardavinėjama - pagrindinė uteniškių užduotis yra tenkinti užsakovų Skandinavijoje bei Kanadoje poreikius. Mūsų šalyje grandines yra išbandę miškininkai, įsigiję grandinių traktoriams.