Netikėtumai mados fronte negresia


2007-04-21
Daiva VALEVIČIENĖ
Netikėtumai mados fronte negresia

Smagus pasivaikščiojimas po parduotuves drauge su mados vadovėlio autore, arba keletas nemokamų stiliaus pamokėlių

Orų prognozių sudarinėtojai gali juodai pavydėti mados srities prognozuotojams - sinoptikai tik susapnuoti gali tokį stabilumą. Visa, kas įdomiausia pasirodė madų takeliuose praėjusį rudenį, šį pavasarį kabo parduotuvėse. Jokių netikėtumų: visos spalvos ir formos buvo nulemtos iš anksto.

Tūkstančiai mados industrijos darbuotojų labai stengėsi, kad šį pavasarį visa, ką pirkote praėjusį rudenį, būtų pastebimai nebemadinga. Paprasčiausia būtų ištuštinti spintas ir jas pripildyti iš naujo, tačiau kiek mūsų taip pasielgs? Būsime protingesnės ir išradingesnės.

Svarbu netapti auka

“Mada yra gryna komercija. Jos profesionalai dirba taip, kad kuo daugiau pinigų išsunktų, todėl būti madingam yra labai brangu”, - šypsosi Birutė Bernotienė, Kauno technologijos universiteto Dizaino fakulteto Meninio projektavimo katedros lektorė, Aprangos stiliaus centro direktorė ir baigiamo rengti vadovėlio apie madą autorė.

“Kauno diena” pakvietė ją drauge pasidairyti po parduotuves ir pasišnekučiuoti apie šio pavasario madą moterims. Į mados medžioklę pasikvietėme ir jos septyniolikametę dukrą Gretą. Buvo smalsu, ką iš didžiulės pasiūlos pasirinktų jaunutė mergina.

Birutės Bernotienės teigimu, mados gerbėjai kiekvieną sezoną turėtų išmesti lauk visa, ką turėjo anksčiau, ir įsigyti naujus drabužius, avalynę bei daugumą aksesuarų. Tačiau tai negarantuoja, kad tuomet jau tikrai pavyktų atrodyti itin madingai, juolab stilingai ar tiesiog gražiai.

“Mada nepaiso figūros netobulumų ir nesuka galvos dėl to, kad kažkam tokia spalva kaip ryškiai geltona, kuri yra madingiausia šio sezono spalva, gali netikti. Ir žmonės, kurie žūtbūt nori būti madingi, to turi taip pat nepaisyti. Pavyzdžiui, šiemet madinga drabužių konstrukcija, kai liemens linija yra gerokai paaukštinta ar pažeminta, o pats drabužis - trumpas. Tai gali sudarkyti net beveik tobulą figūrą, išties tinka tik labai laiboms ilgakojėms. Tačiau visame pasaulyje bus daugybė moterų, kurios dėvės joms netinkančius drabužius. Su mada taip jau yra - žaidi pagal jos primestas taisykles arba ne”, - sako Birutė.

Ji džiaugiasi, kad lietuvės, įsigydamos drabužius, daugiau protauja ir nepasiduoda masinei psichozei. Tačiau toms, kurios labai nori būti madingos, pataria nesigundyti palankiomis kainomis per išpardavimus. Išraiškingi praėjusio sezono mados drabužiai ar bateliai, prasidėjus naujam, yra kompromituojančiai nemadingi, nes siūlomi visai priešingi dalykai. Tada reikėtų bent 7 metus palaikyti juos spintoje, tik tuomet galbūt juos (vėl kažkiek atitinkančius sezono mados tendencijas) bus galima dėvėti. Kitas dalykas, jei įsigyjamas patinkantis ir labai tinkantis neutralus drabužis.

Turėti galvą ant pečių

Šį pavasarį visos parduotuvės siūlo didelę juodos ir baltos spalvų drabužių kolekciją. Šiemet - tikri gotų metai. Kita vertus, ne tik mes, bet ir drabužių dizaineriai pavargo nuo kelis sezonus buvusių madingų rėksmingų spalvų.

Juodame ir baltame fone išsiskiria geltona, žalia, mėlyna, raudona. Jų atspalviai, žinoma, kitokie, nei buvo praėjusią vasarą.

“Kurioje nors parduotuvėje pamačius daug oranžinės, rožinės ar jūros melsvai žalsvos spalvos, specialiai suglamžytus, išblukintus ar kitaip sendintus drabužius, vertėtų sunerimti, ar joje nesiūlomos jau nueinančios mados tendencijos”, - perspėja B.Bernotienė.

Prekybininkai kartais susigundo pigiai supirkti Vakaruose neišpirktas kolekcijas ir pasiūlyti jas pirkėjams, kol šie dar neapsižiūrėjo. Kitas dalykas, jei daiktas perkamas dėl to, kad patinka toks stilius, o ne tik dėl tariamo jo madingumo. Beje, šokolado spalva, tiesiog karaliavusi pernai, tebėra madinga.

Vakaruose vis daugiau moterų renkasi konkretų prekės ženklą ir perka jo siūlomą kolekciją, tuomet tikrai žino, kad drabužiai derės. Nusipirkti vieną labai madingą daiktą - beveik tas pats, kas nieko.

“Tikriausiai pastebėjote, kad Lietuvoje geriausiai rengiasi jaunimas, kuris nebijo žaisti, eksperimentuoti, ir inteligentai, turintys mažiausias pajamas. Jų pirkiniai yra geriausiai apgalvoti, o išsiugdytas skonis gelbsti nuo atsitiktinių daiktų”, - sako Birutė.

Jos nuomone, joks išsilavinęs miesto gyventojas nevilkės papūgiškomis spalvomis išmargintų drabužių, kad ir kokie madingi jie būtų. Vieną kitą tokį drabužį įsigis nebent atostogoms. Todėl kiekvieną sezoną būna pateikiamos ir neutralesnių žemės spalvų kolekcijos. Yra jų ir šiemet.

Kaip susigaudyti, ką verta įsigyti?

Kaip atskirti, ar pilkšvai rusvas lino švarkelis yra iš šių metų kolekcijos? Labai paprasta - jis bus trumpas, bet laisvokas, ne apgulantis kūną, giliau iškirptomis rankovėmis, o vietomis gal net parauktas. Jo liemens linija prasidės gana aukštai, aukščiau nei tikrasis liemuo, o rankovės bus trijų ketvirčių ar net trumpesnės, platokos ar viršuje parauktos. Švarkelio apykaklė - pastebima, įspūdinga, didelė, gal net ne visuomet patogi.

Suprantama, kad kitą pavasarį toks švarkelis bus visiška atgyvena. Tad reikia aiškiai suvokti, kad jis perkamas vieninteliam sezonui.

Šį pavasarį mada sekančios merginos turi skubiai paslėpti pilvukus - tarp drabužių boluojanti oda, kad ir kokia gražiai nurudusi soliariume, yra atgyvena. Madingi drabužiai šį sezoną - jeigu trumpi, tai sluoksniuojami. Iš po trumpo švarkelio matyti ne nuogas pilvas, o ilgesnė palaidinė.

Kelnės turi būti ypač, anot B.Bernotienės, beprotiškai, siauros, apgludusios kojas tarsi antra oda arba labai plačios. Į apačią platėjančių greičiausiai parduotuvės ir nepasiūlys, nors šiaip hipių laikus primenantys drabužiai vis dar yra madingi. Sijonai - balionai storai palenkta apačia šį pavasarį labai madingi.

Visuotinis suvaikėjimas

“Šį sezoną madingas mažos mergaitės stilius. Princesių tipo suknelės, surauktos po krūtine ir perrištos kaspinu, baltos kojinės, batai storu kulnu arba storu padu. Prie tokios aprangos tinkamas “Lolitos” makiažas - nubaltintos lūpos ir tamsiai pabrėžtos akys su priklijuotomis blakstienomis. Svarbiausia, kad tas mažos mergaitės įvaizdis šį sezoną yra skiriamas ne tik jaunoms merginoms, bet ir brandžioms moterims. Nenustebkite, kai pamatysite kvailiausiais “mikimauzais” išmargintus suaugusiųjų drabužius arba nugaroje ties mentimis pritaisytą švarkelio diržą. Tai turi sudaryti išaugto vaikiško paltuko, tapusio švarkeliu, įspūdį”, - sako B.Bernotienė.

Jos nuomone, šį sezoną sąmoningai maišomi anksčiau buvę stiliai, skatinama kūrybiškai žaisti ieškant savojo individualaus, nors drabužiuose pastebimos pokario metų ir 1964-1965 metų mados tendencijos. Žinoma, viskas taikoma šiam laikui - skubančiai moteriai patogesni bateliai žema pakulne, o vairuojančiai - trumputis lietpaltis. Ilgą paltą taip pat galima vilkėti, tačiau jei norime madingo, jis turi būti tarsi pasiskolintas iš tėčio - vyriškas ir per didelis.

Aukštakulniai prie džinsų

Fotografijoms pasirinkome kauniečiams gal dar mažiau pažįstamo “Zara” tinklo parduotuvę. Pirmoji “Zara” parduotuvė buvo atidaryta 1975 m. Ispanijoje. Dabar 992 “Zara” parduotuvės veikia 63 šalyse. “Zara”priklauso pasauliniam mažmeninės prekybos drabužiais lyderiui “Inditex”. “Inditex” grupė plėtoja 8 nepriklausomas prekybos tinklų koncepcijas: “Zara”, “Kiddy’s Class”, “Pull and Bear”, “Massimo Dutti”, “Bershka”, “Stradivarius”, “Oysho” ir “Zara Home”.

Anot B.Bernotienės, “Zaroje” visuomet siūlomi tik madingi drabužiai.

“Šio ženklo tokia koncepcija - neinvestuoti į naujų modelių kūrimą, o išsirinkus iš mados tendencijų naujausia, įdomiausia, “einamiausia”, pagaminti savo komercines kopijas. Todėl čia itin daug krypčių. Tinklas orientuojasi į vidutines ir aukštesnes pajamas turintį pirkėją, todėl naudojami geri audiniai, gera darbo kokybė”, - sako Birutė.

Jos dukrai Gretai duodama užduotis apsivilkti tai, kas jai pasirodys gražiausia. Dvidešimtmetei pardavėjai Ingai Kunickaitei, sutikusiai pabūti mūsų modeliu, B.Bernotienė siūlo pademonstruoti siauručius džinsus, ryškiai geltoną palaidinę ir būtinai apsiauti aukštakulnius sendinto aukso spalvos batelius. Toks derinys yra rekomenduotinas jaunai merginai.

Antrasis variantas - taip pat labai madingos mėlynos spalvos raštais margintas sijonėlis, balta trikotažo palaidinė su linksmu piešiniu, mėlynas lietpaltis ir žemakulniai juodo lako bateliai.

Pasirodo Greta - ji vilki juodą suknutę. Nuėjusi persirengti dar kartą, ateina vilkėdama baltą, margintą stambiais juodais rutuliais. “Labai geras pasirinkimas”, - pagiria merginą mama, jau pratusi, kad ši išpažįsta gotišką stilių ir visuomet vilki tik juodus drabužius. Vėliau Greta sutinka pademonstruoti mamos parinktus madingus šortukus, žalią palaidinę pažemintu juosmeniu ir mados tendencijas atitinkantį švarkelį.

Birutė džiaugiasi radusi Ž.Kenedi stiliaus suknutę ir japoniško kimono stiliaus palaidinę-suknelę, kuri taip pat labai madinga.

Aprangos įmonių grupės, kuriai priklauso ir “Zara”, rinkodaros vadybininkė Agnė Brukštaitė-Fominienė sako galinti išskirti kelias šio pavasario ir vasaros madų tendencijų kryptis. Tai ryškių (sintetinių) spalvų grupė - citrininė, ultramarinas, geltona, žalia, rožinė. Šiuolaikinis futurizmas - absoliutus “kosmosas” - daug metalo ir sidabro. Metalizuoti paviršiai ypač svarbūs aksesuaruose, avalynėje ir rankinėse. Taip pat jų yra trikotažo bei siūtiniuose gaminiuose: sijonuose, švarkeliuose, striukytėse.

Naujos geometrinės drabužių formos: kokono siluetas, kvadratas, trikampis. Sugrįžo ir mini: trumpos suknelės, švarkeliai trumpintomis rankovėmis, mini sijonukai, prisibeldė ir mini šortukai.

Agnės teigimu, dar išlieka 80-ųjų stilius. Kelnės vis dar madingos cigaretės formos: siauros, virš kauliuko. Jau atsiranda ir vyriško kostiumo “įkvėptos” kelnės - laisvos, plačios.

Auksinės kurpaitės

“Pažįstu moterų, kurios rengiasi gana neutraliais drabužiais, o perka tik naujus batelius, rankines. Pavyzdžiui paprasta juoda suknelė ar kelnių ir palaidinės ansamblis puikiai atrodys prie auksu blizgančių batelių. Juos mums, kaip itin madingą aprangos detalę, stilistai siūlo jau ne pirmą sezoną. Bepigu italėms, jos gali taip avėti ir jaustis gerai. Lietuvoje ir kituose nuosaikesniuose kraštuose moterys bijo tokio blizgesio, todėl dabar dizaineriai nusileido iki sendinto aukso ir sidabro spalvų odos, o rankinėse - tų spalvų detalių”, - sako Meninio projektavimo katedros lektorė, Aprangos stiliaus centro, kuriame pusantrų metų studijuojančios moterys mokosi stiliaus gudrybių, direktorė Birutė Bernotienė.

Drauge su ja apsilankę aksesuarų parduotuvėse ir įsitikinome, kad auksu bei sidabru blizgančių batelių, rankinių bei dirželių surasti nesunku. Jei metalo blizgesys nepriimtinas, atrodo pernelyg vienadienis, galima rinktis lakuotą odą, kuri taip pat blizga.

Paprasti drabužiai - efektingi priedai

“Kuo paprastesnės drabužių formos, tuo sudėtingesni aksesuarai. Batai puošti aplikacijomis, siuvinėti, suvarstyti odos kaspinėliais, nors jų forma gali būti panaši į kaubojiškų batų ar sportinių batelių. Prie šį sezoną madingų trumpų suknelių tebebus madingi aukšti batai. Vasarinį jų variantą galima pažinti iš lazeriu skylutėmis išdeginto aulo. Viename bate gali derėti įvairios puošybos medžiagos arba jų imitacija - medis, auksas, kaulas. Batai gali būti derinami prie aprangos arba ne”, - sako Birutė.

“Step top” parduotuvėje ji atrinko skirtingas mados tendencijas atspindinčius batelius.

Labai madingas ir storas kamštinis padas arba pilnapadė platforma, plonas “metalinis” kulniukas, bateliai beveik visiškai be pakulnės.

Gigantiškos rankinės

Rankinių parduotuvėje “Made leine”, žinoma, aptikome juodų ir baltų rankinių. Kaip ir reikalauja šio sezono mada, daugelis jų - aiškios formos, kurią padeda išlaikyti kietoka oda, ir didokos. Pieno spalvos rankinės viduje - baltai mėlynų dryželių pamušalas.

“Tai rankinės tikrai aristokratei, neapkrautos detalėmis, solidžios”, - gėrisi Birutė. Yra ir kitokių - palmių žalumo, saulės geltonumo, oranžinių mandarinų ir jūros spalvų rankinių, kai kurios itin gausiai dekoruotos.

“Vokietės perka vieną rankinę ketveriems metams, o italės - keturias vieniems metams, jos turi po rankinę prie kiekvienų batų”, - sako kaip tik itališkomis rankinėmis prekiaujančių parduotuvių tinklo “Made leine” rinkodaros direktorė Lina Gavrilčikienė. Ji juokiasi prisiminusi, kad teko įrodinėti italams, kad lietuvėms skirtose rankinėse turi būti skyreliai bent mobiliesiems telefonams. Italų nuomone, gražia rankine nešina moteris turi būti visiškai laisva. Na, o mes, įsigijusios madingą didelę rankinę, kuri labai patogi einant į darbą ar apsipirkti, tikriausiai jos nesitempsime į teatrą ar pasimatymą. Sveika nuovoka visuomet madinga.

Tebesklinda legendos apie garsenybes, kurios savo spintos turinį atnaujina dėvėtų drabužių parduotuvėse, ir žymius dizainerius, kurie ten ieško idėjų.

Kaunietės jau ne vienus metus atranda “perliukų” Urmo bazėje. Prabangesnių parduotuvių personalas puikiai žino ne vieną klientę, kuri ateina pasižiūrėti, kokio stiliaus drabužių ir aksesuarų reikia ieškoti... kitur.