Mokesčiai už sąžiningumą


2006-07-07
Julius LENČIAUSKAS
Mokesčiai už sąžiningumą

Skolas už komunalines paslaugas padengia daugiabučių namų kaimynai

Net karšta vasara neleidžia atsipalaiduoti nuo butų šildymo problemų. Vos atsikvėpę nuo daug kam milžiniškų šildymo mokesčių, gyventojai nemaloniai nustemba ir vasarą, nes komunalinių paslaugų teikėjų sąskaitose suranda papildomų, po įvairiais pavadinimais paslėptų mokesčių. Paslaugų tiekėjams, matyt, jau nusibodo įkyrių klientų klausimai, todėl, kaip liudija skaitytojų laiškai, kartais net nesivargina, o gal net nesugeba logiškai paaiškinti nemalonių pasikeitimų priežasčių.

Butuose maudomi drambliai?

Janė Banionienė, pasiūliusi šią temą, atsinešė pluoštą sąskaitų už komunalines paslaugas, kuriose matyti Panerių gatvės 55 namo gyventojus nustebinę nemalonūs mokesčių už vandens pašildymą pasikeitimai. Iš dokumentų galima padaryti išvadą, kad už kubinį metrą šildomo vandens jau reikia mokėti po 20 litų. “Kai nuėjome aiškintis į paslaugas teikiančios “Kauno energijos” departamentą, mums atsakė, kad tokius pasikeitimus leidžia Kauno miesto savivaldybės sprendimas. Iš tolo parodė, bet nedavė į rankas kažkokį lapą, kuris buvo be parašų. Paprašėme jo kopijos, bet atsakė neigiamai, nors už darbuotojos nugaros stovėjo kopijavimo aparatas. Paskambinę į “Lietuvos energijos” departamentą išgirdome, kad tokių įkainių negali būti. Dar pasakojo apie vonios “gyvatukus”, kurių mūsų name visai nėra, nes šias patalpas šildomės atskirais radiatoriais. Paslaugų teikėjai kalbėjo apie didelį grįžtamojo vandens nutekėjimą, nuostolius, kurie vien mūsų name sudaro net 4000 kubinių metrų. Tokiame vandens kiekyje galėtume išmaudyti gal net dešimtį dramblių, bet mes jų juk neturime. Pagaliau kažkuris darbuotojas prasitarė, kad mes mokame už tuos, kurie nemoka. Kitaip sakant, vartoja, bet vandens suvartojimo nedeklaruoja”, - rašo kaunietė J.Banionienė.

Lemtingos įstatymų spragos

Prieš devynerius metus buvo patvirtintas Vyriausybės nutarimas “Dėl dujų, elektros ir šiluminės energijos, šalto bei karšto vandens apskaitos prietaisų įrengimo ir eksploatavimo”. Dokumente nurodoma, kad gyvenamuosiuose namuose mokestis už šaltą, karštą vandenį, dujas bei elektros energiją nustatomas pagal butuose įrengtų apskaitos prietaisų parodymus. Jeigu jų nėra - pagal nustatytas suvartojimo normas.

Viskas lyg ir būtų aišku, išskyrus tai, kad normos taikomos tik butuose prisiregistravusiems arba gyvenamąją vietą deklaravusiems asmenims, o kiti, nelegaliai gyvenantieji, brangiomis paslaugomis naudojasi nemokamai, o tiksliau, už juos sumoka kaimynai. Buvusi Komunalinio ūkio ir paslaugų departamento prie Statybos ir urbanistikos ministerijos Ekonomikos skyriaus viršininkė N.Krasauskaitė spaudoje atvirai dėstė: “Dėl tokių įstatymo spragų daugiabučiuose namuose, kuriuose neįrengti skaitikliai, susidaro labai dideli skirtumai tarp, pavyzdžiui, namo sunaudoto bendro vandens kiekio ir butams paskirstyto vandens kiekio. Šį skirtumą apmoka ne sukčiaujantys asmenys, o visi daugiabučio namo gyventojai”.

Nesąžiningieji tyčiojasi ne tik iš netobulų įstatymų, bet ir iš sąžiningų kaimynų. Todėl specialistai seniai siūlo, kad Vyriausybės nutarime atsirastų papildymas, kuris įpareigotų buto savininką namą administruojančiai įstaigai arba namo savininkų bendrijai kas mėnesį pateikti ataskaitą apie įmokas už šaltą ir karštą vandenį. Taip pat savininkas turėtų pateikti duomenis, kiek bute gyvenantys, bet nedeklaravę gyvenamosios vietos asmenys sunaudojo vandens. Jeigu savininkas to vengia, už jį gali pateikti deklaraciją namo administratorius ar bendrija, gal net “viską žinantys” kaimynai, jeigu visuotiniame namo susirinkime būtų priimtas toks nutarimas.

Nesusipratimų kelia ir Vyriausybės priimtos, bet finansiniais šaltiniais nepagrįstos kai kurios gyventojams suteikiamos lengvatos. Kyla klausimas, kas turėtų padengti, pavyzdžiui, kariuomenėje tarnaujančio, bet daugiabučiame gyvenančio ir lengvata besinaudojančio kario išlaidas?

Jeigu gyventojai verčiami mokėti už nesąžiningą kaimyną, tuo pažeidžiamos Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nuostatos. Kita vertus, jeigu nuostolius padengti imtųsi įmokų skirstytojai arba tiekėjai, tai, matyt, patys prisišauktų bankrotą. Problemą reikia spręsti valstybės mastu. Viena aišku: sutvarkius įstatymus, už komunalines paslaugas daugiabučiuose gyvenantys žmonės mokėtų mažiau.

Paslaugų vartotojo aritmetika

Nepatenkintųjų skaičius sparčiai didėja. Žmonės patys bando skaičiuoti. Pavyzdžiui, A.Morkevičius piktinasi informacija, kad iki 2008 metų pavasario kauniečiams nebrangs šilumos energija. “Kiek iš tiesų kainuoja “nepabrangęs” kubinis metras karšto vandens? Sąskaitoje už gegužės mėnesį man buvo parašyta, kad už sunaudotus du kubus karšto vandens mokėsiu 12,87 lito. Malonu tikėti, kad tokia kaina išsilaikys iki 2008 metų pavasario. Tačiau tame pačiame dokumente dar parašyta, kad už šilumą karšto vandens temperatūrai palaikyti man reikia dar suploti 30,59 lito, o kur dar 16,74 lito už vandens sistemų aptarnavimą. Iš viso už porą kubų aš turiu sumokėti jau 60 litų ir 15 centų. Taigi tikroji vieno kubinio metro kaina siekia net 30,075 lito. Suskaičiavau, kad už gegužės mėnesį sąskaitos suma išaugo 21, o “gyvatuko” mokestis padidėjo net 52,1 procento.

Žinau apie paslaugas teikiančių bendrovių “neliečiamumą”, bet širdį graužia neatsakyti klausimai. Pavyzdžiui, kas leido padidinti nusistovėjusį 160 Kwh kiekį karšto vandens temperatūrai palaikyti? Kodėl mokame už “vandens pašildymą”, jeigu be “karšto vandens palaikymo mokesčio” jis būtų tiesiog ... šaltas? Už šaltą vandenį juk mokame kitam tiekėjui! Man taip pat neaišku, kokią įtaką vandens sistemų aptarnavimui turi buto plotas, nes dažniausiai šiltas vanduo bėga per du čiaupus - vonioje ir virtuvėje? Net vieno kambario bute. Ir dar. Kodėl taip grubiai išskiriamas sistemų aptarnavimas ir už jį imamas net 18 proc. PVM, o ne 5 proc., kaip leido Europos Sąjunga? Manu, kad tokie bandymai apiplėšti gyventojus yra nusikaltimas ir baustini įstatymais”, - baigia savo aritmetinius ir loginius samprotavimus kaunietis A.Morkevičius.