Keleivinį transportą ketinama branginti


2003-02-15
Dainoras LUKAS
Keleivinį transportą ketinama branginti

Sutaupyti lėšų padėtų ir valdymo darbuotojų sumažinimas  

Kitą savaitę Kauno miesto savivaldybės Taryba svarstys, ar padidinti visuomeninio transporto ir maršrutinių mikroautobusų tarifus. “Labiausiai aktualu padidinti troleibusų ir autobusų bilietų kainas. Tik taip ateityje išvengsime užsienio kompanijų atėjimo į miestą ir brangesnių bilietų”, - teigė Savivaldybės Keleivinio transporto skyriaus vedėjas Antanas Šlepikas.  

Lygiuojasi į kitus miestus  

Anot jo, Kaune jau atėjo laikas didinti tarifus. “Dyzelino kainos šoktelėjo dėl padidėjusio akcizo, pritaikius jo dydį Europos Sąjungos reikalavimams, taip pat dėl įvesto 5 proc. pridėtinės vertės mokesčio tarifo subsidijoms. Kaune viešojo transporto tarifai nebuvo keičiami nuo 2000 metų. Vilniuje ir Šiauliuose šiuo metu vienkartinis bilietas kainuoja 80 centų, Panevėžyje - 70 centų. Klaipėdoje jau svarstoma galimybė padidinti tarifą iki 80 centų. To ir mes sieksime”, - sakė A.Šlepikas.

Projekte numatoma vienkartinį autobuso ir troleibuso bilietą branginti iki 80 centų. Išliktų lengvatiniai (su 80 ir 50 proc. nuolaida) bilietai po 40 ir 16 centų. Atitinkamai autobusuose ir troleibusuose bilietai kainuotų po litą, 50 ir 20 centų.

Mėnesinis autobuso arba troleibuso bilietas kainuotų 40 litų, tik darbo dienomis galiojantis bilietas - 30 litų. Nuolaidos taip pat būtų taikomos kaip iki šiol. Mėnesinis troleibuso ir autobuso bilietas kainuotų 60 litų.

“Siūlome naujovę - terminuotą bilietą valandai. Šį laiką būtų galima ir troleibusais, ir autobusais važiuoti už litą. Lengvatiniai bilietai kainuotų 50 ir 20 centų. Manau, kad tai būtų patogu”, - sakė A.Šlepikas. Taip pat siūloma įvesti savaitinį bilietą už 15 litų (lengvatiniai kainuotų 7,5 ir 3 litus).  

Vien kainų pakėlimas nepadėtų  

“Svarbu, kad nenukentėtų socialiai remtini asmenys. Keleiviams, turintiems teisę į 80 proc. nuolaidą, vienkartinis bilietas pabrangtų tik 2 centais, turintiems teisę į 50 proc. nuolaidą - 10 centų”, - teigė A.Šlepikas.

Maršrutinių taksi paslaugų tarifus siūloma diferencijuoti. Kai maršruto ilgis iki 15 kilometrų, bilietas kainuotų 1 litą, kai nuo 15 iki 25 kilometrų - 1,5 lito, ilgesniuose - 2 litus.

Anot A.Šlepiko, nesureguliavus tarifų, kyla grėsmė, kad savivaldybė turės privatizuoti visuomeninio transporto bendroves. “Tada reikėtų skelbti konkursą. Jį laimėjusios užsienio kompanijos bilietų kainas padidintų. Tada gyventojai mūsų klaustų: kur buvote, kodėl nieko nedarėte, kad taip neatsitiktų?” - sakė A.Šlepikas.

Anot jo, pakėlus tarifus, visuomeninio transporto bendrovės turės daugiau galimybių pagerinti savo situaciją. “Be to, Savivaldybė yra nusprendusi pirkti 50 autobusų ir 30 troleibusų. Vyriausybė jau davė leidimą pirkti troleibusus iš vienintelio šaltinio - “Škoda” gamyklos. Atnaujinus automobilių parką ir sureguliavus tarifą, mūsų bendrovės galėtų pagerinti savo situaciją, nebereikėtų baimintis, kad jas teks privatizuoti”, - sakė A.Šlepikas.  

Per daug vadovaujančių asmenų  

Valdininkui didelį įspūdį padarė Rygos autobusų parkas. “Latvija skyrė 40 milijonų latų naujiems automobiliams. Dabar bilietas kainuoja 1,2 lito. Mano manymu, tai geriausias Europoje autobusų parkas. Jam tikrai negresia privatizacija”, - sakė A.Šlepikas.

Jis pripažįsta, kad kainų sureguliavimas negali būti vykdomas tik tarifų pakėlimu. “Dabar SP UAB “Kauno autobusai” yra net 58 valdymo etatai, o vadovų atlyginimai neatitinka bendrovės finansinės padėties. AB “Autrolis” turi 42 valdymo etatus, tačiau šioje bendrovėje išlaidos dar didesnės. Šios įmonės turėtų imtis veiksmų, kaip savo jėgomis sumažinti išlaidas”, - mano A.Šlepikas.

Tačiau, oponentų teigimu, nėra garantijos, kad, pakėlus bilietų kainas, visuomeninio transporto bendrovėms pavyks surinkti daugiau pinigų. Kaune atlikti eksperimentai parodė, kad, atpiginus bilietus, visuomeninio transporto keleivių padaugėdavo. Kai kurių maršrutų mikroautobusai ir dabar keleivius veža dvigubai pigiau nei konkurentai - po 50 centų.