Ar įrašų industrija imsis sekimo?


2008-01-28
Ar įrašų industrija imsis sekimo?

Keturios didžiosios įrašų kompanijos nusprendė atsisakyti muzikos įrašų naudojimą reguliuojančios skaitmeninių teisių valdymo sistemos (DRM). Tačiau vartotojai įspėjami, kad džiūgauti dar ankstoka, nes nežinia, kuo baigsis muzikos industrijos eksperimentai su skaitmeniniais vandens ženklais.

Šie vandens ženklai nesaugo nuo kopijavimo – muziką galima kopijuoti į savo kompiuterį ir be sąžinės graužimo dalytis su draugais. Tačiau unikaliais serijiniais vandens ženklais pažymėtus kūrinius galima sekti, kur ir kaip jie patenka į nelegalius dalijimosi bylomis tinklus.

Tai leidžia nustatyti ir asmenis, kurie ten įdėjo įrašų kopijas. Tiesa, kompanijos dievagojasi, kad to daryti nesirengia. „Warner“ ir EMI teigė apskritai nenaudojančios vandens ženklų, o „Sony“ ir „Universal“ nuo kopijavimo neapsaugoti įrašai ženklinami „anoniminiais“ vandens ženklais, pagal kuriuos neįmanoma atsekti atskirų asmenų.

Vis dėlto teisininkai pabrėžia, kad skaitmeniniai vandens ženklai leidėjams suteikia galimybę griežčiau kontroliuoti jų įrašų naudojimą ir spausti teisėsaugos institucijas bei interneto paslaugų tiekėjus kovoti su piratavimu. Tyrimų grupės „BigChampagne“ vykdomasis direktorius Ericas Garlandas sakė, kad vandens ženklais pažymėtų įrašų srautus galima labai detaliai analizuoti ir taip nustatyti interneto paslaugų tiekėjus, per kurių tinklus keliavo įrašai.

Skaitmeninių vandens ženklų idėjos pradininkas yra „Microsoft“ kompanija. JAV patentų biuras jai išdavė dokumentą, kuriame aprašomas būdas, kaip greitai įterpti skaitmeninius vandens ženklus į programinę įrangą.

Šios žymos būtų sudaromos iš surinktos asmeninės informacijos, tokios kaip pirkėjo vardas, adresas, telefonas, kreditinės kortelės numeris ir pan. Surinkti duomenys į internetu perkamos ir atsisiunčiamos programinės įrangos dvejetainį kodą įtraukiami ją perkant.

„Sony“ paskutinė iš didžiojo įrašų kompanijų ketverto paskelbė, kad prekiaus įrašais be DRM. Kitos įmonės šį žingsnį žengė dar pernai. Įrašų kompanijos taip siekia atkovoti rinkos dalį iš „Apple“ –
jos „iTunes“ yra užgrobęs apie 80 proc. atsisiunčiamos skaitmeninės muzikos rinkos.

„Universal“ ir „Sony“ įrašų kompanijos atsisakė aiškinti, kieno vandens ženklus naudoja savo įrašams žymėti ir ką ketina daryti su surinkta informacija apie įrašų „keliones“.

„Wired News“, „e Dienos“ inf.